Re: Audi e-tron
Postat: 27 okt 2019 08:15
Enligt artikel i lokaltidning i Karlskrona ska det även byggas Ioniy i Karlskrona.
Jag nämnde något om den globala marknaden, här är USA:Wilson skrev:För er som undrar...
E-tron är på god väg att vinna försäljningsstatistiken för oktober i Norge.
Det är standard med endast på förarsidan. Osäker vad det är för tillval för att få på båda sidor.Johan B skrev:Någon som vet om det är standard med ladduttag på både höger och vänster sida? Hittar inte det som något tillval, skall beställa laddbox och behöver veta hur lång kabel jag kommer behöva.
Idag var det strul med appen, känns som ett serverfel. Annars brukar den funka riktigt bra tycker jag. Fast jag använder ett eget SIM-kort som jag hade liggande hemma. Audis inbyggda eSIM hade extremt kass täckning hemma, och då funkade det oftast inte.NiclasS skrev:Någon som har tips på hur jag får appen att fungera bättre? Oftast får jag ingen kontakt med bilen. Känns inte speciellt premium att inte kunna styra förvärmningen på distans.
Tidigare var det endast 3 som erbjöd eSIM och de är inte kända för jättebra täckning även om den blivit bättre. Vet inte om Audi använder 3 men det kan vara en förklaring.mati skrev:Idag var det strul med appen, känns som ett serverfel. Annars brukar den funka riktigt bra tycker jag. Fast jag använder ett eget SIM-kort som jag hade liggande hemma. Audis inbyggda eSIM hade extremt kass täckning hemma, och då funkade det oftast inte.NiclasS skrev:Någon som har tips på hur jag får appen att fungera bättre? Oftast får jag ingen kontakt med bilen. Känns inte speciellt premium att inte kunna styra förvärmningen på distans.
Nej, det gör de inte. Mitt SIM-kort är 3 och jag har bra täckning hemma, fast Audis eSIM har nästan ingen täckning alls. Det var samma sak med Teslan, extremt dålig täckning här hemma.Hertsh skrev:Tidigare var det endast 3 som erbjöd eSIM och de är inte kända för jättebra täckning även om den blivit bättre. Vet inte om Audi använder 3 men det kan vara en förklaring.mati skrev:Idag var det strul med appen, känns som ett serverfel. Annars brukar den funka riktigt bra tycker jag. Fast jag använder ett eget SIM-kort som jag hade liggande hemma. Audis inbyggda eSIM hade extremt kass täckning hemma, och då funkade det oftast inte.NiclasS skrev:Någon som har tips på hur jag får appen att fungera bättre? Oftast får jag ingen kontakt med bilen. Känns inte speciellt premium att inte kunna styra förvärmningen på distans.
Kopplat till dragkroken?mati skrev:Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.mati skrev:Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Ah, då är det ett centralt fel. Min bil kan inte heller visa varken vädret eller nyheter. Antingen så har Audis server totalhavererat eller så är det en större uppdatering på gång.Nilp skrev:Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.mati skrev:Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul!
Ja verkar var något centralt större fel.mati skrev:Ah, då är det ett centralt fel. Min bil kan inte heller visa varken vädret eller nyheter. Antingen så har Audis server totalhavererat eller så är det en större uppdatering på gång.Nilp skrev:Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.mati skrev:Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul!
VAG har stora problem med sina backend-plattformar. Jag har undersökt och de vet om det och jobbar på att skala ut och förbättra rejältNilp skrev:Ja verkar var något centralt större fel.mati skrev:Ah, då är det ett centralt fel. Min bil kan inte heller visa varken vädret eller nyheter. Antingen så har Audis server totalhavererat eller så är det en större uppdatering på gång.Nilp skrev:Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.mati skrev:Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul!
Eller så HAR man gjort en större backend uppdatering som inte gick som planerat.
Audi e-tron SUV: Range Tranquility1000 times/sec electric AWD
Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Aha, okay, bra att veta. Då känns det som 95% av min körning inte skulle göra någon skillnad med Matrix, eller om jag bara har dynamiska LED. Tror det räcker alldeles utmärkt med att ha auto helljus och dynamiska kurvljus får jag ändå standard.Stevvee skrev:Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.helix skrev:Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.
En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?