Sida 127 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 29 okt 2019 20:55
av mati
Hertsh skrev:
mati skrev:
NiclasS skrev:
Någon som har tips på hur jag får appen att fungera bättre? Oftast får jag ingen kontakt med bilen. Känns inte speciellt premium att inte kunna styra förvärmningen på distans.
Idag var det strul med appen, känns som ett serverfel. Annars brukar den funka riktigt bra tycker jag. Fast jag använder ett eget SIM-kort som jag hade liggande hemma. Audis inbyggda eSIM hade extremt kass täckning hemma, och då funkade det oftast inte.
Tidigare var det endast 3 som erbjöd eSIM och de är inte kända för jättebra täckning även om den blivit bättre. Vet inte om Audi använder 3 men det kan vara en förklaring.
Nej, det gör de inte. Mitt SIM-kort är 3 och jag har bra täckning hemma, fast Audis eSIM har nästan ingen täckning alls. Det var samma sak med Teslan, extremt dålig täckning här hemma.
Där vi var idag hade mitt SIM ingen som helst täckning, däremot så funkade Audis egna. Jag gissar att det är Telia de använder.

Som sagt, idag är det nåt fel. Jag kan inte ens logga in.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 11:22
av Zalman3
Audi e-tron ambulans.
https://www.tv2.no/v/1507590/

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 14:08
av chaffis75
Vet att fler erbjuder eSim dock kanske inte till privat personer utan bara till företags kunder som sedan säljer vidare sina tjänster typ som tesla och Audi.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 16:18
av mati
Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 16:19
av Frippanecci
mati skrev:
Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Kopplat till dragkroken? :D

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 16:24
av Nilp
mati skrev:
Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.

P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 16:33
av mati
Nilp skrev:
mati skrev:
Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.

P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul! :)
Ah, då är det ett centralt fel. Min bil kan inte heller visa varken vädret eller nyheter. Antingen så har Audis server totalhavererat eller så är det en större uppdatering på gång.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 16:49
av Nilp
mati skrev:
Nilp skrev:
mati skrev:
Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.

P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul! :)
Ah, då är det ett centralt fel. Min bil kan inte heller visa varken vädret eller nyheter. Antingen så har Audis server totalhavererat eller så är det en större uppdatering på gång.
Ja verkar var något centralt större fel.

Eller så HAR man gjort en större backend uppdatering som inte gick som planerat. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 17:06
av Mr S
Nilp skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
mati skrev:
Jag har fortfarande ingen åtkomst till bilen, varken appen eller webbsidan funkar. Serverfel står det bara. Är det bara min bil?
Samma för mig. Har också problem med trafikflöde i navigation. Bilen hittar flödet först efter ca 20 min färd.

P.s hämtad bilen i fredags i övrigt supernöjd även om den är ganska sparsamt extrautrustad om man jämför med många här. Men så kul! :)
Ah, då är det ett centralt fel. Min bil kan inte heller visa varken vädret eller nyheter. Antingen så har Audis server totalhavererat eller så är det en större uppdatering på gång.
Ja verkar var något centralt större fel.

Eller så HAR man gjort en större backend uppdatering som inte gick som planerat. ;)
VAG har stora problem med sina backend-plattformar. Jag har undersökt och de vet om det och jobbar på att skala ut och förbättra rejält

Re: Audi e-tron

Postat: 30 okt 2019 19:03
av macky
Kollar tyska forum och det är många arga miner även där så det är stora serverproblem. Jag har så klart också problem sedan igår. Hade ju appen innan till förra bilen och den funkade 99%-igt. De tre veckor jag haft e-tron har det varit mycket sämre så jag hoppas att det blir bättre snart för nu är det varannan dag känns det som...

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 15:23
av Zalman3
Audi skryter om att dras Quattro system för sin elbil Audi e-tron är helt överlägset fossilbilarnas Quattro.
I denna reklamfilm så säger Audi att elversionen av Quattro klarar att
1000 times/sec electric AWD
Audi e-tron SUV: Range Tranquility

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 16:13
av helix
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:27
av Stevvee
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:28
av Nilp
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:35
av helix
Stevvee skrev:
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Matrix får inte fungera där det finns gatlampor.
Aha, okay, bra att veta. Då känns det som 95% av min körning inte skulle göra någon skillnad med Matrix, eller om jag bara har dynamiska LED. Tror det räcker alldeles utmärkt med att ha auto helljus och dynamiska kurvljus får jag ändå standard.

Det är väl också så att Matrix inte är aktiva under någon viss hastighet? Typ 70km/h eller så?

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:36
av helix
Nilp skrev:
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?
Värme/kyla fungerar bra vid laddning eller om någon sitter kvar i bilen. Går också givetvis att sätta igång remote via 30 min intervall.
Tack! Det låter som det fungerar likvärdigt som med Tesla då. Anledningen jag frågade är för jag har för mig jag läste någonstans att det var bökigt att ha värme på i bilen om man satt i bilen en stund när den laddar, men jag blandar kanske ihop det med något annat.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:41
av Off Grid Byggaren
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?

Audi är mästare på att ha olika tillval. Du får kolla noga vad som ingår, det finns tillbehören parkeringsklimatanläggning och comfort parkeringsklimatanläggning.

Comfort innebär att det även går att sätta på stols och rattvärme i förväg. (Även dessa prylar är flera olika tillval, finns för bara framsäten eller alla fyra säten)

På min E55 MY19 Proline ingår comfort parkeringsklimatanläggning och stolsvärme fram. (Jag köpte till baksätesvärme också)

Då går det att trycka på en knapp i bilen så går värme eller kyla igång under 30 minuter. Går att trycka igen så går den 30 minuter till.

Du kan även att ställa in avresetid på bilens inbyggda timer, och om appen behagar fungera så går det att starta från den också. (Appen har väl funkat vid cirka 75% av tillfällena sedan maj för min del)

Sitter laddsladden i och det finns ström tillgängligt tar den då el från elnätet, annars från batteriet.


Matrix LED helljus stängs av när det finns gatubelysning.

När det är vägsträckor utan gatubelysning fungerar Matrix väldigt bra, även om det är mycket trafik.


Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:49
av helix
Off Grid Byggaren skrev:
helix skrev:
Fråga till er som kör E-tron... Hur är det med värme/kyla i bilen när man står parkerad? Kan man ha klimatanläggningen på även när bilen är avstängd? Exempelvis vid laddning eller om man bara sitter i bilen och väntar på någon och inte vill svettas/frysa beroende på årstid.

En annan grej jag undrar är också gällande Matrix-lamporna. Måste det vara kolmörkt för att de ska fungera med på/av med olika zoner av lampor? Om man exempelvis kör på en halvt upplyst motorväg är de aktiva då eller är det bara halvljuset? Jag kör mestadels runt Stockholm och oftast på upplysta vägar och väldigt sällan ute i skogen/landsvägar och undrar om det i dessa situationer är värt att betala extra för Matrix? Kör man ute där det är bäckmörkt med lite trafik så kan man ju ändå köra på fullt helljus/heljusautomatik och då spelar inte Matrix någon avgörande roll i en sådan situation heller? Vet att Matrix är skitbra, men försöker förstå om det för mitt användande är onödiga pengar eller om man ska lägga ut extra för det här?

Audi är mästare på att ha olika tillval. Du får kolla noga vad som ingår, det finns tillbehören parkeringsklimatanläggning och comfort parkeringsklimatanläggning.

Comfort innebär att det även går att sätta på stols och rattvärme i förväg. (Även dessa prylar är flera olika tillval, finns för bara framsäten eller alla fyra säten)

På min E55 MY19 Proline ingår comfort parkeringsklimatanläggning och stolsvärme fram. (Jag köpte till baksätesvärme också)

Då går det att trycka på en knapp i bilen så går värme eller kyla igång under 30 minuter. Går att trycka igen så går den 30 minuter till.

Du kan även att ställa in avresetid på bilens inbyggda timer, och om appen behagar fungera så går det att starta från den också. (Appen har väl funkat vid cirka 75% av tillfällena sedan maj för min del)

Sitter laddsladden i och det finns ström tillgängligt tar den då el från elnätet, annars från batteriet.


Matrix LED helljus stängs av när det finns gatubelysning.

När det är vägsträckor utan gatubelysning fungerar Matrix väldigt bra, även om det är mycket trafik.

Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.

Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med :)

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 17:57
av Off Grid Byggaren
helix skrev:

Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.

Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med :)
Om det är en sån exklusiv och dyr bil som Taycan borde väl även Matrix LED bockas för?

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 18:16
av helix
Off Grid Byggaren skrev:
helix skrev:

Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.

Jag har beställt en Taycan och håller på att ändra i specen innan den låser för produktion och tillvalen är inte riktigt samma som på E-tron även om en del är snarlikt. Tror "parkeringsklimatanläggning" är standard. Det finns åtminstone inget sådant tillval att göra så jag hoppas det följer med :)
Om det är en sån exklusiv och dyr bil som Taycan borde väl även Matrix LED bockas för?
Ja, man borde väl göra det, men tänkte dra gränsen någonstans. Blir lätt att det rinner iväg och tillvalslistan är jobbigt lång :?

Har testat Panamera tidigare både med/utan Matrix och fick aldrig igång Matrix, men det berodde nog främst på att jag körde på upplysta vägar. Får försöka hitta en bil att provköra igen med Matrix. Nu blir det mörkt tidigt också så enklare att prova vid den här årstiden :)

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 18:47
av mati
helix skrev:
Det är väl också så att Matrix inte är aktiva under någon viss hastighet? Typ 70km/h eller så?
Ja, det stämmer nog, men så mycket som 70 är det inte. Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50 när det är mörkt, pga alla djur som flänger omkring här. Och då funkar matrix LED alltid. Men jag har märkt att den släcks ned när man kör riktigt sakta.
Däremot så tror jag att man måste en gång ha kommit över 50 eller 60km/h för att de ska aktiveras. Sen kan man köra långsammare igen.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 18:49
av mans71
helix skrev:
Tack för bra input! Tycker det låter som det funkar alldeles utmärkt då. Har förstått att appen är lite lynnig, men förhoppningsvis hittar de en lösning så det blir mer stabilt.
Är det samma app/infrastruktur på Audi som det är till VW?

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 19:18
av Moelito
Inte helt säker men man kan ju tycka att de borde använda samma infrastruktur. VW köpte ju för övrigt Göteborhsföretaget WirelessCar förra året (som bland annat gjort VCCs VOC) samt har samarbete med Microsoft med deras Azure plattform. Vet att de satsar rätt hårt på det här just nu så förhoppningsvis blir det bättre inom en nära framtid.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 20:15
av taliz
mati skrev:
Jag bor utmed en 70-väg och för det mesta håller jag mig runt 50
Inte konstigt din förbrukning är så låg, som sagt. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 03 nov 2019 20:17
av mati
Hursomhelst så funkar appen igen sen i fredags. Det kan vara inbillning men jag tycker att responstiderna har blivit bättre också.
Även väder- och trafikappen i bilen fungerar igen. :)