Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare DSV » 09 nov 2019 20:22

Stevvee skrev:
DSV skrev:För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.

Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”

Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Referralkod: DANIEL1353

Inläggav elbilist mati » 09 nov 2019 20:24

Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Stevvee » 09 nov 2019 20:52

mati skrev:Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.

Värms alla batterier upp ?
Stevvee

Inläggav Stevvee » 09 nov 2019 20:54

DSV skrev:
Stevvee skrev:
DSV skrev:För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.

Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”

Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.

Tappet sådär låter så himla mycket emellanåt. Men förbrukningen är mindre än en småbil. Men man märker nog inte tappet på samma sätt som det låter då man sällan gör sådana långresor. Jag gör ibland det resorna där laddning skulle krångla till även om jag har tiden för att ladda.
Stevvee

Inläggav elbilist mati » 09 nov 2019 21:46

Stevvee skrev:
mati skrev:Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.

Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Stevvee » 09 nov 2019 21:54

mati skrev:
Stevvee skrev:

Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.

Tack !
Stevvee

Inläggav Johan B » 11 nov 2019 20:59

Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Johan B

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 nov 2019 21:34

Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 11 nov 2019 21:53

Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Det är inga problem att köra fortare med Tesla. Optimal fart är runt 190 om man skall komma fram snabbast möjligt. Men det är förstås inte så klokt...
Brukar "köra på kortet" själv, dvs max 30+.

Finns en app som heter chargemap där man kan filtrera på hastighet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 nov 2019 22:04

Johan B skrev:

De Teslor som ligger i högerfilen är nog de som har Autopiloten påslagen och kopplar av. Det går inte köra snabbare än 150 med Autopiloten på motorväg och max 10km/h på begränsade vägar med mötande trafik.

Själv har jag delvis ändrat min körstil. Kör jag med Autopiloten påslagen så blir det lugnare körning. Ibland väljer jag dock att köra själv och då går det oftast lite ryckigare.

Jag antar att du kollat på A better Route Planner? https://abetterrouteplanner.com/
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon