Sida 129 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 09 nov 2019 20:22
av DSV
Stevvee skrev:
DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 nov 2019 20:24
av mati
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 nov 2019 20:52
av Stevvee
mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?

Re: Audi e-tron

Postat: 09 nov 2019 20:54
av Stevvee
DSV skrev:
Stevvee skrev:
DSV skrev:
För att sätta det i perspektiv, min S drar motsvarande 0.18 liter bensin per mil sommartid och i värsta fall upp mot 0.25 l/mil vintertid.
Jo men frågan är kan du använda 100% utav batteriet även vintertid eller ligger det en dold ”förbrukning” där ? Jag upplever att mitt batteri tappar snabbare när det är kallt ute (ja det värms nog ej upp”
Jag tycker de siffrorna stämmer bra med räckvidsförändringen jag ser. Dryga 40mil sommar blir neråt 30mil vinter.
Tappet sådär låter så himla mycket emellanåt. Men förbrukningen är mindre än en småbil. Men man märker nog inte tappet på samma sätt som det låter då man sällan gör sådana långresor. Jag gör ibland det resorna där laddning skulle krångla till även om jag har tiden för att ladda.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 nov 2019 21:46
av mati
Stevvee skrev:
mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 nov 2019 21:54
av Stevvee
mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
Ett batteri tappar ju inte laddning när det är kallt. Det som kan hända är att en del av laddningen inte är tillgänglig i ett stelfruset batteri. Men när batteriet värms upp, antingen via laddsladden eller genom körning, så blir den frysta delen tillgänglig igen. Vidare så kan ett kallt batteri inte leverera samma effekt som ett varmt, samma gäller vid laddning.
Värms alla batterier upp ?
Indirekt, ja. Alla batterier har inre resistens, vilket innebär att de blir varma både vid laddning och urladdning. I bilar som har vätskebaserat temperaturmanagement kan man dock skynda på processen ytterligare genom att värma upp vätskan med hjälp av t.ex. en värmepump. Men det förbrukar energi. Fördelen är att man har full effekt och regen långt tidigare än i bilar som saknar batteriuppvärmning.

Det behöver dock inte alltid vara en fördel. E-tron förbrukar mycket energi eftersom den värmer upp batteriet så fort man börjar köra. Vill man bara köra en kortare sträcka är detta ganska onödigt. Vår e-Golf däremot har ingen batteriuppvärmning och den förbrukar ungefär lika mycket även på vintern. Det som drar energi är naturligtvis kupévärmen, men det är inte många Watt, mer än så blir det inte. De mindre vinterfälgarna kan kompensera för detta. Vi ligger fortfarande på ungefär samma förbrukning som på sommarn, så länge vägarna är torra.
Tack !

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 20:59
av Johan B
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 21:34
av Verdi
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 21:53
av taliz
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Det är inga problem att köra fortare med Tesla. Optimal fart är runt 190 om man skall komma fram snabbast möjligt. Men det är förstås inte så klokt...
Brukar "köra på kortet" själv, dvs max 30+.

Finns en app som heter chargemap där man kan filtrera på hastighet.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:04
av Svenssons
Johan B skrev:

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
De Teslor som ligger i högerfilen är nog de som har Autopiloten påslagen och kopplar av. Det går inte köra snabbare än 150 med Autopiloten på motorväg och max 10km/h på begränsade vägar med mötande trafik.

Själv har jag delvis ändrat min körstil. Kör jag med Autopiloten påslagen så blir det lugnare körning. Ibland väljer jag dock att köra själv och då går det oftast lite ryckigare.

Jag antar att du kollat på A better Route Planner? https://abetterrouteplanner.com/

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:07
av Frippanecci
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:
Finns inget omoget med det.. :mrgreen:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:08
av Frippanecci
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)

Bara att köpa.

Jag kommer från RS6or, Porschar, M5or.. Tesla slår alla bilar jag haft, alla dagar i veckan.

Jag tittar inte ens på andra bilar längre, fnyser mest inombords och tänker ”pappskallar”.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:21
av Teslaspolen
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.

Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:27
av taliz
Teslaspolen skrev:
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.
Ca 190 med Model 3 och S raven. Teslabjörn har testat och räknat. Bild
(Tror iofs det var med SUC begränsade till 120kw, dvs kan vara ännu högre optimal hastighet när dom nu ger 150kw).
X kanske är 160.
Sen är 90 till 110kmh 20kmh mer. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2019 17:44
av NiclasS
Tänkte beställa en kabel att ha fastlåst i laddstationen hemma.

Funderar på https://laddstoppet.se/laddkablar/audi/ ... -tron-2019
eller
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-m-p48976

Vet att E-tron max klarar 11 kW men hittar inte någon sådan.

Vilken kabel hade du valt av de två ovan? eller hade du köpt en annan kabel?

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 11:16
av mati
Den övre har bättre IP-klassning, dvs den är tåligare mot fukt. Att båda klarar 32A är ju bara en fördel.
Längden kanske inte spelar roll i ditt fall?

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 11:21
av taliz
Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 16:02
av mati
taliz skrev:
Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
Ja, det kan den.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 19:05
av Johan B
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 19:19
av Legato
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Var försiktig med "Alla"... Med Tesla är det inget som helst problem eftersom SUC numera ligger tätt "överallt". Dessutom är Tesla effektivast. Kör man annan elbil är man nog ofta så illa tvungen att ta det lugnt dock, jag har inget intresse av att pröva ;)

Svaret gällande E6 vs E4 är på vilken av dessa du tror flest norrmän färdas...

Jag kommer också från prestandabilar och prestandan är den största anledningen att jag valde Tesla. Ingen annan bil har bättre vardagsprestanda.

Nu har man dock vant sig vid att ha autopilot också, så en bil utan det kommer inte på fråga :)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 19:58
av Verdi
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 21:20
av mati
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 21:41
av Verdi

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 06:13
av Bjelke
mati skrev:
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.
Du måste ju åka dit och testa själv ju ;) :mrgreen: 8-)

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 06:36
av Bjelke
Moelito skrev:
Fredrik j skrev:
Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
[OFF-TOPIC]
Ja skoja inte, glad att jag inte är involverad i det projektet. Undrar vilken klassificering de kör på, D? Svårt att se att de kan komma undan med B men kan ju ha fel.

Har haft problem med *speglarna" på min e-tron men det finns ingen uppdatering att få än som åtgärdar problemet.
[/OFF-TOPIC]
För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...
Vad är det för problem med backspeglarna?