Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Frippanecci » 11 nov 2019 22:07

Verdi skrev:
Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)


Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:


Finns inget omoget med det.. :mrgreen:
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
MX P90DL
Frippanecci
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 sep 2019 21:57
Referralkod: andreas70663

Re: Audi e-tron

Inläggav Frippanecci » 11 nov 2019 22:08

Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)



Bara att köpa.

Jag kommer från RS6or, Porschar, M5or.. Tesla slår alla bilar jag haft, alla dagar i veckan.

Jag tittar inte ens på andra bilar längre, fnyser mest inombords och tänker ”pappskallar”.
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
MX P90DL
Frippanecci
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 sep 2019 21:57
Referralkod: andreas70663

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 11 nov 2019 22:21

Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)


Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3130
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 11 nov 2019 22:27

Teslaspolen skrev:
Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)


Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.


Ca 190 med Model 3 och S raven. Teslabjörn har testat och räknat.
(Tror iofs det var med SUC begränsade till 120kw, dvs kan vara ännu högre optimal hastighet när dom nu ger 150kw).
X kanske är 160.
Sen är 90 till 110kmh 20kmh mer.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav NiclasS » 12 nov 2019 17:44

Tänkte beställa en kabel att ha fastlåst i laddstationen hemma.

Funderar på https://laddstoppet.se/laddkablar/audi/ ... -tron-2019
eller
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-m-p48976

Vet att E-tron max klarar 11 kW men hittar inte någon sådan.

Vilken kabel hade du valt av de två ovan? eller hade du köpt en annan kabel?
NiclasS
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 sep 2019 18:36

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 nov 2019 11:16

Den övre har bättre IP-klassning, dvs den är tåligare mot fukt. Att båda klarar 32A är ju bara en fördel.
Längden kanske inte spelar roll i ditt fall?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10989
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 13 nov 2019 11:21

Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5696
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 nov 2019 16:02

taliz skrev:Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.

Ja, det kan den.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10989
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Johan B » 13 nov 2019 19:05

Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Johan B
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 24 okt 2019 18:19

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 13 nov 2019 19:19

Johan B skrev:Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)


Var försiktig med "Alla"... Med Tesla är det inget som helst problem eftersom SUC numera ligger tätt "överallt". Dessutom är Tesla effektivast. Kör man annan elbil är man nog ofta så illa tvungen att ta det lugnt dock, jag har inget intresse av att pröva ;)

Svaret gällande E6 vs E4 är på vilken av dessa du tror flest norrmän färdas...

Jag kommer också från prestandabilar och prestandan är den största anledningen att jag valde Tesla. Ingen annan bil har bättre vardagsprestanda.

Nu har man dock vant sig vid att ha autopilot också, så en bil utan det kommer inte på fråga :)
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5444
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Daven, EnTraktor, fth, Jonathanerik_77, Niklas Z, ReNewAble, TiborBlomhall och 25 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.