Sida 129 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:07
av Frippanecci
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Jag ligger tyvärr alltid i vänsterfilen men det beror på att jag är omognare än de flesta andra som kör elbil. :lol:
Finns inget omoget med det.. :mrgreen:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:08
av Frippanecci
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)

Bara att köpa.

Jag kommer från RS6or, Porschar, M5or.. Tesla slår alla bilar jag haft, alla dagar i veckan.

Jag tittar inte ens på andra bilar längre, fnyser mest inombords och tänker ”pappskallar”.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:21
av Teslaspolen
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.

Audi e-tron

Postat: 11 nov 2019 22:27
av taliz
Teslaspolen skrev:
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Kan man ladda med Supercharger är optimala hastigheten faktiskt ~160 km/h, men det är irrelevant för Sverige i alla fall. Men det går åt väldigt mycket mer energi i 110 än 90. Väldigt mycket mer än vad man skulle tro att ynka 30 km/h mera gör.
Ca 190 med Model 3 och S raven. Teslabjörn har testat och räknat. Bild
(Tror iofs det var med SUC begränsade till 120kw, dvs kan vara ännu högre optimal hastighet när dom nu ger 150kw).
X kanske är 160.
Sen är 90 till 110kmh 20kmh mer. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2019 17:44
av NiclasS
Tänkte beställa en kabel att ha fastlåst i laddstationen hemma.

Funderar på https://laddstoppet.se/laddkablar/audi/ ... -tron-2019
eller
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-m-p48976

Vet att E-tron max klarar 11 kW men hittar inte någon sådan.

Vilken kabel hade du valt av de två ovan? eller hade du köpt en annan kabel?

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 11:16
av mati
Den övre har bättre IP-klassning, dvs den är tåligare mot fukt. Att båda klarar 32A är ju bara en fördel.
Längden kanske inte spelar roll i ditt fall?

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 11:21
av taliz
Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 16:02
av mati
taliz skrev:
Kan etron få 7kw på enfas 32A?
Isf är det ju bra med 32A kabel. Annars är ju en 16A tunnare och smidigare.
Ja, det kan den.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 19:05
av Johan B
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 19:19
av Legato
Johan B skrev:
Försöker sätta mig in i den här elbilsvärlden...

Någon som vet om det finns en app där man kan filtrera på laddstyrka och endast välja t ex 150 och uppåt?

Har laddat ner PlugShare och ser inte att man kan filtrera på laddstyrka, bara uttagstyp.

Såg t ex att CircleK i flädie har byggt 150 laddare som ej ingår IONITY nätverket utan är CircleK egna laddare. Men det är ju inte lätt att hitta dessa laddare om man ej kan filtrera på laddstyrkan...

Inser också att det är mycket bättre att köra på E6 mot Oslo och inte E4 mot Stockholm....varför så tunt med laddare på E4an jmf med E6an?

Efter att nu läst hela denna tråden förstår jag varför alla Tesla ägare och andra elbilar aldrig ligger i ytterfilen...det går för mycket el i 140 helt enkelt. Har alltid undrar varför Teslor som är sjukt snabba oftast ligger i 110...

Får nog ändra min körstil... ;) ;)
Var försiktig med "Alla"... Med Tesla är det inget som helst problem eftersom SUC numera ligger tätt "överallt". Dessutom är Tesla effektivast. Kör man annan elbil är man nog ofta så illa tvungen att ta det lugnt dock, jag har inget intresse av att pröva ;)

Svaret gällande E6 vs E4 är på vilken av dessa du tror flest norrmän färdas...

Jag kommer också från prestandabilar och prestandan är den största anledningen att jag valde Tesla. Ingen annan bil har bättre vardagsprestanda.

Nu har man dock vant sig vid att ha autopilot också, så en bil utan det kommer inte på fråga :)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 19:58
av Verdi
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 21:20
av mati
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2019 21:41
av Verdi

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 06:13
av Bjelke
mati skrev:
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.
Du måste ju åka dit och testa själv ju ;) :mrgreen: 8-)

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 06:36
av Bjelke
Moelito skrev:
Fredrik j skrev:
Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
[OFF-TOPIC]
Ja skoja inte, glad att jag inte är involverad i det projektet. Undrar vilken klassificering de kör på, D? Svårt att se att de kan komma undan med B men kan ju ha fel.

Har haft problem med *speglarna" på min e-tron men det finns ingen uppdatering att få än som åtgärdar problemet.
[/OFF-TOPIC]
För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...
Vad är det för problem med backspeglarna?

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 09:57
av Off Grid Byggaren
mati skrev:
Verdi skrev:
Johan B skrev:
Fick besked idag att bilen levereras i slutet på Januari så det var snabbare än jag trodde.

Måste ringa elektriker och fixa laddboxen ganska omgående, jobbigt att inte kunna ladda bilen...

Skall till Trysil i mitten på Januari så det lär ju bli med den gamla bilen, hade ju varit lite spännande att testa bilen på långtur direkt annars. Man kan köra non-stop med Allroaden om man nu känner för det...brukar köra på natten så är det lugnt när resten av familjen sover ;) ;) ;)
Trysil är lite knepigt. Dåligt med laddpunkter och ofta dålig kapacitet på elen i stugorna som gör det svårt att ladda. Ja och så måste man ha norsk UMC i vissa stugområden.
Det där är faktiskt en bra fråga. Hur beter sig e-trons UMC i ett norskt vägguttag? Levererar de olika UMC:er till olika länder eller är standard UMCn Norge-kompatibel? Jag vet inte.

Det finns en knapp på Audis UMC som skiftar om till Norskt IT-nät, borde ju fungera då om själva stickproppen passar.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 10:40
av Moelito
Bjelke skrev:

För att skarva från den andra tråden lite (den om Polestar 2), blev ju nyfiken då det inte är något jag läst om ännu...
Vad är det för problem med backspeglarna?
Vad jag hört är att de ibland helt enkelt dör och blir svarta. Det är iof rykten men för mig har följande hänt mig två ggr :
Vänster skärm går ner på lägsta bakgrundsbelysning och det går inte längre att konfigurera backspeglara, dvs den tar inte emot touch. Det gör att det är svårt att se någonting i dagsljus.
Felet har avhjälpt sig självt med hjälp av en vanlig power cycle, dvs det funkar igen nästa gång jag använt bilen.

Jag har även två vertikala störningar på höger skärm vid mörkerkörning, det felet är alltid där när det är dåliga ljusförhållanden (när det är riktigt mörkt ute). Störningarna är två brusande cm breda streck rätt över mitten på skärmen,men BARA på höger skärm!
Ingen deal breaker för man ser fortfarande bra men det är irriterande.

Audi säger att de vet om problemet men att det inte finns någon uppdatering än och att de hör av sig så fort det finns.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 11:29
av macky
Ser på motor talk att ngn där ska få bilen fixad nu, så uppdatering verkar vara redo. De skriver att det gäller ljussensorn för speglarna vet inte om det hänger ihop med de problemen du nämner.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 11:49
av Jerker
Digitala sidospeglar borde vara en jättebra grej, men inte som på e-tron där skärmarna sitter i dörrsidorna och alltså lägre än fysiska speglar. Skärmarna borde sitta ungefär på var sida om ratten så att man har dem i blickfånget och inte behöver vrida på huvudet för att se i dem och så att man ser rörelser i speglarna utan att behöva ta blicken från vägen. Fattar inte varför de inte passade på att göra det ordentligt när de ändå brydde sig.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 12:08
av Moelito
Jerker skrev:
Digitala sidospeglar borde vara en jättebra grej, men inte som på e-tron där skärmarna sitter i dörrsidorna och alltså lägre än fysiska speglar. Skärmarna borde sitta ungefär på var sida om ratten så att man har dem i blickfånget och inte behöver vrida på huvudet för att se i dem och så att man ser rörelser i speglarna utan att behöva ta blicken från vägen. Fattar inte varför de inte passade på att göra det ordentligt när de ändå brydde sig.
Håller med. Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht. Kunde ju ha kunnat lösts.



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 13:07
av mati
Det finns en anledning att jag vägrade beställa en bil med virtuella speglar. Det var därför det blev en Proline och inte en Proline Advanced. Det kändes inte som att de tillförde nånting, det fanns i mina ögon inget problem som behövde lösas och som bara virtuella speglar kan. Ball-faktorn är liksom inte tillräckligt stor för att kunna motivera dem. Däremot så riskerar man att skapa en massa problem istället. När jag nu läser och hör om alla konstiga bekymmer som folk verkar ha så är jag glad att jag stod på mig och valde bort dem.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 13:07
av taliz
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 15:06
av mati
taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 15:16
av Verdi
mati skrev:
taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.

Man ska helst inte ha bebisar och småbarn i framsätet av säkerhetsskäl. Det finns en anledning till att i princip inga tillverkare erbjuder isofix-fästen fram längre. Förr fanns isofix fram som extrautrustning på BMW men de tog bort det helt sen.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 nov 2019 15:29
av taliz
Verdi skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Moelito skrev:
Ett bra use case är när man har bakåtvänd barnstol fram. Nu ser man inte "höger spegel" öht.
Det gick nog lite för snabbt när dom tog fram det där. Bild
I Tyskland är det för det första vanligt att ha barnstolar i baksätet. Dessutom är det jättemånga som inte skaffar barn överhuvudtaget, framförallt akademiker. Man är nästan lite udda när man har barn. Det är fullt möjligt att det var ett ungt team av ingenjörer som har tagit fram e-tron och få eller ingen av dem hade barn. Det är troligen med andra ord helt enkelt ingenting de har tänkt på. Det hade jag inte heller gjort om jag hade varit med.

Man ska helst inte ha bebisar och småbarn i framsätet av säkerhetsskäl. Det finns en anledning till att i princip inga tillverkare erbjuder isofix-fästen fram längre. Förr fanns isofix fram som extrautrustning på BMW men de tog bort det helt sen.
Vad är det för "säkerhetsskäl"?