Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Leo » 14 nov 2019 21:59

Ja, alltså tiderna förändras ju...
4DD56471-2EFE-4203-A905-755D54A2E162.png
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav macky » 14 nov 2019 22:05

Johan B skrev:Kan meddela att Audi har Isofix fram som standard, har i alla fall varit på alla de vi haft.
Om det ändrats till E-tron vet jag inte.

Oavsett har vi alltid haft dem bak, känns bäst så just pga att man ser så sjukt dåligt om den sitter framme samt att barnet tar massa uppmärksamhet från körningen. Snart dags att vända vår yngsta nu vilket skall bli sjukt skönt!

Finns isofix fram även på e-tron. Ser det som ett bra komplement. Har själv två framåtvända stolar bak och då blir mittplatsen bak rätt trång. Flyttar man tillfälligt fram ena stolen får man bra plats för två vuxna bak. Bra då med isofix fram när svärmor ska åka med.
macky

Inläggav Off Grid Byggaren » 14 nov 2019 22:10

Det är väl en rätt Svensk tradition med början från 70-talet att använda bakåtvänd bilbarnstol för de minsta barnen.

Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.

Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.

Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?

Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare Jerker » 14 nov 2019 22:17

[OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.

På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!

Då kände jag att nu har jag sett allt! :shock:
[/OFF-TOPIC]
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist Moelito » 14 nov 2019 22:21

Off Grid Byggaren skrev:Det är väl en rätt Svensk tradition med början från 70-talet att använda bakåtvänd bilbarnstol för de minsta barnen.

Nu har det väl börjat sprida sig en del inom EU och andra länder också.

Vid en frontalkrock gör det mycket nytta förstås, men om risken är större att bli påkörd bakifrån kanske det till och med är sämre.

Om bilbarnstolen även placeras i framsätet, och bilföraren ägnar mycket av sin uppmärksamhet åt leksaker, nappar, matar barnet med nappflaska, torkar bort spyor etc. så kanske den Tyska varianten att ha barnen i baksätet kan vara säkrare?

Den Svenska rätt omfattande föräldrar ledigheten i kombination med långa avstånd till släkt & vänner kanske gör att vi kör längre sträckor med små barn än andra länder.
Trafikverket:
https://www.trafikverket.se/contentasse ... dation.pdf

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 14 nov 2019 23:48

Jerker skrev:[OFF-TOPIC]
Nu måste jag ju ta tillfället i akt att berätta något som jag blev vittne till för många år sedan. Det var nog på 90-talet.

På motorvägen blev vi omkörda av en bil och i ögonvrån såg jag något som jag först inte trodde var sant, så jag var tvungen att köra i kapp och kontrollera att jag hade sett rätt: Ett barn satt bakåtvänt i passagerarsätet fram. I baksätet står mamman upp, lutar sig förbi ryggstödet och ger barnet bröstet!

Då kände jag att nu har jag sett allt! :shock:
[/OFF-TOPIC]

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist mati » 15 nov 2019 13:39

Leo skrev:Ja, alltså tiderna förändras ju...

Ja jo, rätt iofs, och vi vet ju att klockorna tickar ganska mycket långsammare i Tyskland i rätt många avseenden.
Betalning med nåt annat än kontanter, mobiltäckning, internethastighet, digitala brevlådor, uppvärmning av hus med kol och olja, elbilar.... you name it.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2019 20:50

mati skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".

När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.

I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.

Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.

Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.

Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.
Fredrik j

Inläggav nek0 » 15 nov 2019 20:54

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
taliz skrev:Samtidigt vill man ju kunna se sitt barn och ha ögonkontakt. Se så de inte kvävs av något osv.
Små barn mår inte bra av ensamheten när de inte kan se andra människor heller. Därför barnvagnar också är "bakåtvända".

När det gäller momentan bristande uppmärksamhet så har vi ju autopilot numera.

I baksätet sitter barnen med ansiktet i framåt, de ser alltså föräldrarna, samtidigt som föraren ser barnet i backspegeln.
Argumentet med autopiloten kan du glömma. Med samma argument skulle man ju kunna hävda att det är okej att fippla med mobiltelefonen eller göra annat olämpligt medan man kör. Om du verkligen tycker att autopiloten är till för sådana situationer så vill jag helst inte möta dig i trafiken.

Nej små barn i baksätet ska absolut inte sitta framåtvända. Det börjar man med som tidigast vid 3-4 år, men rekommendationen brukar vara att man ska ha dem bakåtvända så länge som möjligt.

Jag vet inte hur och var barn ska sitta. Men jag har alltid förundrats över att svenska barn brukar sitta i framsätet. Jag kände inte till detta från Tyskland. Så länge jag bodde där hade man barn alltid i baksätet och framåtvända. Och det rekommenderas tydligen fortfarande som det säkraste sättet att transportera barn på. Jag har inga åsiker om vad som är rätt eller fel, men det verkar finnas olika skolor där. Fram till 1993 var det till och med förbjudet i Tyskland att ha barn under 12 år i framsätet. Därefter blev det tillåtet även för yngre barn, men bara om barnet är längre än 150 cm, alternativt om det sitter i en passande barnstol.

Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.

Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.
nek0

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2019 21:07

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:Säkraste är bakåtvänd barnstol vilket vi har i sverige. Anledningen är att påfrestningen på nacken blir mindre vid olycka. Blir man dock påkörd balifrån blir situationen den omvända.

Blir man påkörd bakifrån är krockvåldet bra mycket mindre än om man frontal krocka.

Det beror naturligtvis helt på hastigheten med vilken du blir påkörd. Eller hur menar du?
I moderna bilar med autobroms har ju risken att köra på någon minskat. Risken att bli påkörd bakifrån styr man inte själv över.
Möjligen har risken t.o.m. ökat med självbromsade bilar blandat med bilar utan autobroms.
Fredrik j

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon