Sida 139 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 30 nov 2019 21:31
av E_tron_CW
Förstår hur du känner. Min bil producerades förra veckan och jag kommer känna liknande besvikelse då det är osannolikt att dessa ändringar kommer vara en del av min. Får jag kanske den sista innan ändring? Samlarvärde? :)

Re: Audi e-tron

Postat: 30 nov 2019 22:21
av macky
Det är ju en precis lika bra bil som innan, bara lite gnagande känsla av att man kanske hade väntat några månader om man vetat. Byggs den precis nu är det förstås än mer störande. Tidigare visste man ju att efter 3-4 år var facelift på gång och då valde man att antingen ta en bra deal på sista versionen eller vänta på facelift. Nu blir man lite snuvad på det hela känns det som. Vi får se hur det blir. Man får börja med att gnälla hos ÅF.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 06:32
av miksch
Jeg hadde samme opplevelse med BMW. Bestilte en i3 noen år siden og fikk etter bestillingen og bekreftelsen om produksjonsstart vite at større batteri komme. Spurte etter mulig oppgradering men fikk blankt nei. Eneste tilbud fra BMW var at jeg kunne selge bilen tilbake til BMW med stort tap, for å deretter bestille ny bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 08:43
av mati
Det nog någonting vi får vänja oss vid i en snabbt accelererande elbilsmarknad. Förbättringarna kommer att införas i snabb takt. Det kommer inte ta 3-4 år mellan iterationerna. Tesla jobbar ju på de sättet. Så fort de har kommit på nåt nytt så trycker de ut det till bilarna. Nackdelen är att man alltid har en "gammal" bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 09:16
av miksch
Ja, jeg ser det også slik. Det er vare det at forhandleren vet om de nye modellene og oppgraderingene men velger å ikke nevne det for kundene sine som blir misfornøyde. Det er vel det å holde tilbake info med viten og vilje for å selge lagervarer som vi reagerer på. Hadde man kunnet oppgradere mot en liten slant ville det vært ok, men slik det ser ut sitter kunden igjen med en vare han kunne ha fått billigere eller ventet litt med å bestille. På sikt mister man heller kunder.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 10:06
av macky
Fick för mig att i-pace fått ngn form av uppdatering med längre räckvidd och att den är tillgänglig för redan producerade bilar. Om det stämmer kan man ju hoppas att de sätter standarden för traditionella tillverkare.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 10:25
av Zalman3
Men det är ju därför man läser TCS.
Jag beställde min Tesla INNAN en prishöjning, och INNAN man tog bort gratis laddning.
Och senarelade leverans så att jag var säker på att på
nyaste AP hårdvaran.

En informerad kund kan göra smartare val.

Magkänslan jag har när jag köper en produkt som funnits ute ett tag på marknaden.
Det är att pruta rejält, eftersom det snart kommer en ny version.

EDIT:
Om jag var intresserad av e-tron, skulle jag vänta till 12 januari då Skoda Vision släpps, den här 550 liters bagage, 1600kg dragvikt, 2 eller 4wd och ett betydligt lägre pris än en e-tron.
Kan den passa bättre?

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 14:30
av Nilp
Ni som också har Etron; vad ligger ni på för förbrukning så här års?
Jag har bara kört i lite svalare väder dvs mellan 8 grader och ner till någon minusgrad. Körsträckor på mellan 2 till 5 mil (Fler kortare sträckor än få långa). Dvs mycket starter med kallt batteri och som jag förstått så använder Etron gärna en hel del energi på att värma batteriet. Inte alltid jag orkar dra igång förvärmning t.ex på morgonen men de gånger jag gjort det blir förbrukningen betydligt lägre

Jag ligger på 30,4 kWh/100km efter 200 mil sen slutet av oktober.

Har kört ett par turer på ca 8 mil på motorväg och när man väl kommer upp i tempo och batteriet upp i temperatur så ligger förbrukningen runt 27kwh/100 km i ca 110 km/h.

Kortare sträckor med kallt väder, kallt batteri och i motorvägsfart så förbrukar den en hel del energi.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 15:01
av macky
Känner igen förbrukningssiffrorna, har legat mellan 24-28 på 10-talet turer mellan Nyk och norrort. 10 mil ca 110-115 och 5 mil 80-100 är den sträckan på. Märker inte ngn direkt skillnad mellan -2 och plus 8. Vindriktningen och våt/torr väg verkar göra mer. Körde från Ionity södertälje genom stockholm och norrut förra helgen med en förbrukning på 22.3 vilket är all time low. Antar att batteriet då hade bra temp efter snabbladdning i 30 min.

Korta sträckor på ngn mil knappa 30, sällan jag varit över om jag kört mer än en mil. Förvärmer nästan alltid. Pendlar en del också inom stockholm och ligger då på 24-26 när jag förvärmer.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 17:36
av taliz
Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 17:47
av macky
taliz skrev:
Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.
20% skiljer det inte mellan 21 och 20 iaf. Jag har båda och bara kört på hösten ännu, dvs inga siffror i sommartemp. Märkte väl en skillnad på 5% till knappt 10% när jag bytte. Det är väl drygt 10% i wltp skillnad mellan 19-21 så det är nog en bra indikation i snitt.

Med det sagt så har jag 21 på sommaren och 20 nu, har väl 250 mil sommardäck i hösttemp och 300 vinterdäck i hösttemp och lite vinter på slutet. Får se vad man förbrukar på sommaren.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 17:52
av mati
Det är nu det blir viktigt med förvärmning. Kör man bara korta turer på ett par mil utan att förvärma så är förbrukningen enorm. Ju varmare bilen är och ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. Jag kör inte så hemskt mycket just nu, men de gångarna jag har kört i kallt väder hamnade förbrukningen runt lite drygt 25kWh/100km. Då var det främst 80 och 100-väg, 45km tur och retur. Jag brukar starta förvärmningen någon halvtimme innan, eller så låter jag timern sköta det. Jag kör på 19" originalfälg med Conti Viking dubbfritt.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 18:04
av taliz
mati skrev:
Det är nu det blir viktigt med förvärmning. Kör man bara korta turer på ett par mil utan att förvärma så är förbrukningen enorm. Ju varmare bilen är och ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. Jag kör inte så hemskt mycket just nu, men de gångarna jag har kört i kallt väder hamnade förbrukningen runt lite drygt 25kWh/100km. Då var det främst 80 och 100-väg, 45km tur och retur. Jag brukar starta förvärmningen någon halvtimme innan, eller så låter jag timern sköta det. Jag kör på 19" originalfälg med Conti Viking dubbfritt.
Fast är de det egentligen? Det är ju ingen avgasbil som drar massa mer, dyr, soppa.
Jag tänker att värmer du en massa i förväg är det inte säkert att du sparar något på det, risken är väl snarare att det blir tvärtom.
Man får lägre förbrukning i bilen, men högre "från väggen".

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 18:34
av Cay
Det är ju inte elförbrukningen i sig som är det viktiga här, Taliz, utan hur mycket du kan förlänga körsträckan i batteriet.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 19:19
av Nilp
macky skrev:
taliz skrev:
Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.
20% skiljer det inte mellan 21 och 20 iaf. Jag har båda och bara kört på hösten ännu, dvs inga siffror i sommartemp. Märkte väl en skillnad på 5% till knappt 10% när jag bytte. Det är väl drygt 10% i wltp skillnad mellan 19-21 så det är nog en bra indikation i snitt.

Med det sagt så har jag 21 på sommaren och 20 nu, har väl 250 mil sommardäck i hösttemp och 300 vinterdäck i hösttemp och lite vinter på slutet. Får se vad man förbrukar på sommaren.
Jag har 19” original med dubbfria vinterdäck. Verkar inte skilja speciellt mycket mellan 19” och 20” då, har väldigt lik förbrukning med Macky på liknande körmönster.

Har man inte förvärmt så drar den rejält första milen typ dubbelt mot GOM men sen stabiliserar det sig och mer mot förväntat. Förvärmer man är det enligt GOM så stor skillnad.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med bilen, man åker riktigt bekvämt och jag upplever att jag kör betydligt mindre stressat då det inte finns någon förbränningsmotor som ylar framför mig. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 19:38
av taliz
Cay skrev:
Det är ju inte elförbrukningen i sig som är det viktiga här, Taliz, utan hur mycket du kan förlänga körsträckan i batteriet.
Det är nog sällan man kör 100% till 0% va?
Kör man långt stannar man ju oftast och snabbladdar ändå, och då har ju batteriet hunnit bli varmt under körningen.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 20:37
av Johan B
Funderar också en del på det här med att förvärma, om räckvidd inte spelar någon roll vad skall man göra det då? För min del kommer räckvidden inte spela någon roll de allra flesta dagarna utan egentligen mer intressant med total kostnad. Kan ladda både på jobbet och hemma men kommer betala på jobbet också.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 20:44
av taliz
Förvärmning har man för att slippa skrapa rutor och få kupén varm och go.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 06:46
av mati
Johan B skrev:
Funderar också en del på det här med att förvärma, om räckvidd inte spelar någon roll vad skall man göra det då?
Jag förvärmer för min egen skull. Det finns ingen anledning att sätta sig i en iskall bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 07:08
av mati
Varför går det egentligen inte att stänga av uppvärmningen av batteriet? Det är ju inget problem som är specifikt för e-tron att den drar massor under uppvärmningsfasen. Min Model S drog också ofantliga mängder med elektroner de första milen när man startade med kall bil. Även om det verkar vara än mer extremt i e-tron så kan man ju fråga sig vad det är bra för. Så länge man inte avser att köra långt, dvs att man inte behöver snabbladda, kan man väl lika bra strunta i att värma upp batteriet.
E-Golfen, som saknar batterivärme, förbrukar lika mycket oavsett om man kör 5 km eller 5 mil. Regenereringen påverkas bara marginellt av att batteriet är kallt, detta gäller både Golfen och e-tron. Jag ser ingen direkt fördel i att slösa en massa ström på batterivärmaren. E-Tron går visserligen att köra i range mode, men då funkar inte kupévärmen heller. Dessutom har den då samma temperament som en Fiat Panda eller nåt.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 11:18
av taliz
Grejen är väl att Audi satt som högsta prio att bilen ALLTID ska kunna ta emot 150Kw laddeffekt. Då måste ju batteriet konstant hålla optimal temp.
Trevligt om man ofta kör långt men lite slöseri om man mest laddar hemma.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 19:05
av macky
Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 21:27
av NiclasS
Jag förvärmer bilens kupé med appen och har heller inte bilen inkopplad i laddboxen varje dag.
Bryr mig inte om att den drar 30+ fram och tillbaka till jobbet så länge jag slipper momentet att koppla i och ur sladden. Orkar inte ta i en kall sladd :)

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 21:51
av mati
Jag testade idag att inte förvärma. Körde till byn och tillbaka, 2 mil totalt. Med några minuters förvärmning som jag brukar göra för den sträckan hade jag i vanliga fall hamnat runt 24-25kWh/100km. Nu, alltså med helt kall bil, blev det 33. Och det beror främst på de första kilometrarna där förbrukningen var extremt hög.
Siffran kan vara något missvisande eftersom det ligger någon centimeter fastfrusen och skrovlig snö på vissa ställen. Osäkert hur mycket det påverkar.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 dec 2019 22:42
av Swede1
macky skrev:
Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.
Hur kraftigt värmeelement har du i Etron?

Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.