Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 01 dec 2019 17:47

taliz skrev:Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.

20% skiljer det inte mellan 21 och 20 iaf. Jag har båda och bara kört på hösten ännu, dvs inga siffror i sommartemp. Märkte väl en skillnad på 5% till knappt 10% när jag bytte. Det är väl drygt 10% i wltp skillnad mellan 19-21 så det är nog en bra indikation i snitt.

Med det sagt så har jag 21 på sommaren och 20 nu, har väl 250 mil sommardäck i hösttemp och 300 vinterdäck i hösttemp och lite vinter på slutet. Får se vad man förbrukar på sommaren.
Senast redigerad av macky 01 dec 2019 17:53, redigerad totalt 1 gång.
macky

Inläggav elbilist mati » 01 dec 2019 17:52

Det är nu det blir viktigt med förvärmning. Kör man bara korta turer på ett par mil utan att förvärma så är förbrukningen enorm. Ju varmare bilen är och ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. Jag kör inte så hemskt mycket just nu, men de gångarna jag har kört i kallt väder hamnade förbrukningen runt lite drygt 25kWh/100km. Då var det främst 80 och 100-väg, 45km tur och retur. Jag brukar starta förvärmningen någon halvtimme innan, eller så låter jag timern sköta det. Jag kör på 19" originalfälg med Conti Viking dubbfritt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 01 dec 2019 18:04

mati skrev:Det är nu det blir viktigt med förvärmning. Kör man bara korta turer på ett par mil utan att förvärma så är förbrukningen enorm. Ju varmare bilen är och ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. Jag kör inte så hemskt mycket just nu, men de gångarna jag har kört i kallt väder hamnade förbrukningen runt lite drygt 25kWh/100km. Då var det främst 80 och 100-väg, 45km tur och retur. Jag brukar starta förvärmningen någon halvtimme innan, eller så låter jag timern sköta det. Jag kör på 19" originalfälg med Conti Viking dubbfritt.

Fast är de det egentligen? Det är ju ingen avgasbil som drar massa mer, dyr, soppa.
Jag tänker att värmer du en massa i förväg är det inte säkert att du sparar något på det, risken är väl snarare att det blir tvärtom.
Man får lägre förbrukning i bilen, men högre "från väggen".
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Cay » 01 dec 2019 18:34

Det är ju inte elförbrukningen i sig som är det viktiga här, Taliz, utan hur mycket du kan förlänga körsträckan i batteriet.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inläggav elbilist Nilp » 01 dec 2019 19:19

macky skrev:
taliz skrev:Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.

20% skiljer det inte mellan 21 och 20 iaf. Jag har båda och bara kört på hösten ännu, dvs inga siffror i sommartemp. Märkte väl en skillnad på 5% till knappt 10% när jag bytte. Det är väl drygt 10% i wltp skillnad mellan 19-21 så det är nog en bra indikation i snitt.

Med det sagt så har jag 21 på sommaren och 20 nu, har väl 250 mil sommardäck i hösttemp och 300 vinterdäck i hösttemp och lite vinter på slutet. Får se vad man förbrukar på sommaren.

Jag har 19” original med dubbfria vinterdäck. Verkar inte skilja speciellt mycket mellan 19” och 20” då, har väldigt lik förbrukning med Macky på liknande körmönster.

Har man inte förvärmt så drar den rejält första milen typ dubbelt mot GOM men sen stabiliserar det sig och mer mot förväntat. Förvärmer man är det enligt GOM så stor skillnad.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med bilen, man åker riktigt bekvämt och jag upplever att jag kör betydligt mindre stressat då det inte finns någon förbränningsmotor som ylar framför mig. :)
Nilp
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 01 dec 2019 19:38

Cay skrev:Det är ju inte elförbrukningen i sig som är det viktiga här, Taliz, utan hur mycket du kan förlänga körsträckan i batteriet.

Det är nog sällan man kör 100% till 0% va?
Kör man långt stannar man ju oftast och snabbladdar ändå, och då har ju batteriet hunnit bli varmt under körningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Johan B » 01 dec 2019 20:37

Funderar också en del på det här med att förvärma, om räckvidd inte spelar någon roll vad skall man göra det då? För min del kommer räckvidden inte spela någon roll de allra flesta dagarna utan egentligen mer intressant med total kostnad. Kan ladda både på jobbet och hemma men kommer betala på jobbet också.
Johan B

Inläggav Teslaägare taliz » 01 dec 2019 20:44

Förvärmning har man för att slippa skrapa rutor och få kupén varm och go.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 02 dec 2019 06:46

Johan B skrev:Funderar också en del på det här med att förvärma, om räckvidd inte spelar någon roll vad skall man göra det då?

Jag förvärmer för min egen skull. Det finns ingen anledning att sätta sig i en iskall bil.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist mati » 02 dec 2019 07:08

Varför går det egentligen inte att stänga av uppvärmningen av batteriet? Det är ju inget problem som är specifikt för e-tron att den drar massor under uppvärmningsfasen. Min Model S drog också ofantliga mängder med elektroner de första milen när man startade med kall bil. Även om det verkar vara än mer extremt i e-tron så kan man ju fråga sig vad det är bra för. Så länge man inte avser att köra långt, dvs att man inte behöver snabbladda, kan man väl lika bra strunta i att värma upp batteriet.
E-Golfen, som saknar batterivärme, förbrukar lika mycket oavsett om man kör 5 km eller 5 mil. Regenereringen påverkas bara marginellt av att batteriet är kallt, detta gäller både Golfen och e-tron. Jag ser ingen direkt fördel i att slösa en massa ström på batterivärmaren. E-Tron går visserligen att köra i range mode, men då funkar inte kupévärmen heller. Dessutom har den då samma temperament som en Fiat Panda eller nåt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon