Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 02 dec 2019 11:18

Grejen är väl att Audi satt som högsta prio att bilen ALLTID ska kunna ta emot 150Kw laddeffekt. Då måste ju batteriet konstant hålla optimal temp.
Trevligt om man ofta kör långt men lite slöseri om man mest laddar hemma.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav macky » 02 dec 2019 19:05

Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.
macky

Inläggav NiclasS » 02 dec 2019 21:27

Jag förvärmer bilens kupé med appen och har heller inte bilen inkopplad i laddboxen varje dag.
Bryr mig inte om att den drar 30+ fram och tillbaka till jobbet så länge jag slipper momentet att koppla i och ur sladden. Orkar inte ta i en kall sladd :)
NiclasS

Inläggav elbilist mati » 02 dec 2019 21:51

Jag testade idag att inte förvärma. Körde till byn och tillbaka, 2 mil totalt. Med några minuters förvärmning som jag brukar göra för den sträckan hade jag i vanliga fall hamnat runt 24-25kWh/100km. Nu, alltså med helt kall bil, blev det 33. Och det beror främst på de första kilometrarna där förbrukningen var extremt hög.
Siffran kan vara något missvisande eftersom det ligger någon centimeter fastfrusen och skrovlig snö på vissa ställen. Osäkert hur mycket det påverkar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Swede1 » 02 dec 2019 22:42

macky skrev:Testat avsaknad av förvärmning ofrivilligt idag vid pendling på 3 mil. Körde till jobb med förvärmd bil och fick en förbrukning på 24.0. Hem så hade appen lagt ned och ingen förvärmning möjlig. Satte på defrost och bakrutevärme vid bilen och avisade framrutan på några minuter. Snabb värme får jag säga. Förbrukning hem landade på 30.9. Aldrig haft så hög förbrukning annat än när jag kört till affären typ. Det var rätt lika trafik och temp på -2 ca. Med det sagt är det ju osäkert vad som är effektivast men det är definitivt trevligare med förvärmning och det drar uppenbarligen rätt mycket att värma bilen. Men det gjorde å andra sidan bensinvärmaren också och den luktade illa.

Hur kraftigt värmeelement har du i Etron?

Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.
Swede1

Inläggav elbilist mati » 03 dec 2019 07:01

Swede1 skrev:Bmw i3 har tre värme element på tillsammans 5,5 kw som mest, bra värme.

Jag har ingen aning. Det är ju en värmepump först och främst, men det går inte att se hur mycket den drar. Eller så har jag bara inte kommit på ett sätt att avläsa det. E-tron har bara en analog stapel utan vettiga skalstreck som visar momentam förbrukning. Ungefär som Tesla. Jag hade föredragit en digital display som i e-Golfen. Den visar kWh/h (alltså ett krångligt sätt att skriva kW) när bilen står still.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav macky » 03 dec 2019 08:39

Finns ju en värmepump också för effektivare upptag av spillvärme. Men total värmeeffekt har jag inte sett.
macky

Inläggav elbilist Nilp » 03 dec 2019 21:36

Men värmen är bra. Är det ett par minus grader ute tar det bara någon minut att få varmt i bilen även om man inte förvärmt. Då kör jag ändå i Efficiency läget.
Nilp
elbilist

Inläggav elbilist Moelito » 06 dec 2019 00:31

Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav Teslaägare Limokungen » 06 dec 2019 01:39

Jag skulle nog säga tvärt om, gör av med väldigt lite spolarvätska, inget som spolas automatiskt på min, kameran bak tvättas om jag tvättar bakrutan.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon