Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Moelito » 07 dec 2019 15:32

Off Grid Byggaren skrev:Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.

Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.

Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?

Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.

Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.

Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Precis, men även backkameran rengörs titt som tätt automatiskt. Rätt kladdigt här på västkusten med
Man tycker väl iof att 3 liter borde räcka lite längre än en vecka.. Kör iof ca 7 mil varje vardag men ändå. Lite surt att behöva åka till macken och tanka spolarvätska oftare än man tankade sin fossilbil.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav E_tron_CW » 08 dec 2019 18:56

Hej,
Nu har det hänt lite med min beställning. Bilen producerades v 48 dvs för lite mer än en vecka sen. I torsdags fick jag veta från säljaren att Audi fakturerat bilen så den ”är inte långt borta” och han sa även att den är på väg till Sverige men kunde inte se var. Har någon en känsla för vad dessa utsagor betyder i dagar/tid till leverans? Man hoppas ju innan jul.
E_tron_CW

Inläggav OTP » 08 dec 2019 23:56

Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
OTP

Inläggav elbilist mati » 09 dec 2019 07:08

OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?

Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav macky » 09 dec 2019 08:21

mati skrev:
OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?

Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.

Jag har 21-tummare och de drar mer men absolut inga problem att komma under 30 på längre körningar. Har aldrig varit över 30 med varken sommar- eller vinterdäck (20” på vintern). Har heller inte hunnit köra på sommaren utan bara höstkörning. Ligger på 28 i snitt alles och då är det 200 mil sommar och 400 mil vinterdäck. Lägsta förbrukning långresa med sommardäck är knappa 25 (motorväg och genom stockholm) och samma sträcka med vinterdäck precis under 23.
macky

Inläggav Teslaägare frippan » 09 dec 2019 11:44

Finns det någon samband med Night vision och hög förbrukning av spolarvätska?
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav elbilist Moelito » 09 dec 2019 13:30

mati skrev:

Lyckats komma ner till 26 med mina 21 tummare på en 3-milssträcka men det är inte lätt

VW Passat GTE
Moelito
elbilist

Inläggav elbilist Moelito » 09 dec 2019 13:32

frippan skrev:Finns det någon samband med Night vision och hög förbrukning av spolarvätska?
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Verkar så! Se ovan. Jag har dock inte night vision men det går åt en väldans massa spolarvätska iaf. Idag på turen "släppa barnen vid skolan - 3 mil till jobbet" hörde jag spolarvätska pumpen (arna?) mist 4 ggr, dvs de rengjorde kamerorna automatiskt.

VW Passat GTE
Moelito
elbilist

Inläggav elbilist mati » 10 dec 2019 18:16

Jag har varit inne på verkstan och bokat tid idag. Det är några barnsjukdomar som behöver åtgärdas. Bakljuset spökar ibland och bilen indikerar att det är nåt fel. Det händer bara ibland och varje gång jag tror att det har självläkt dyker felet upp igen. Enligt verkstan behöver hela bakre ljusrampen bytas ut. Känns ju lite onödigt ur hållbarhetssynpunkt. Men men... Tydligen ett inte helt ovanligt fel.
Sen fick jag lite problem med dörrhandtaget vänster bak. Det går lite trögt ibland och bilen säger då att det är fel på centrallåset. Även detta händer enbart sporadiskt och det handlar tydligen om en vajer som måste bytas. Även detta är ett känt fel.
- Är det inget mer du upplever, frågade de mig. Nä, inget jag kan komma på. Men tydligen finns det en hel drös med saker som vissa kunder har klagat över. Det mesta åtgärdas via mjukvaruupdateringar som jag förstår.
Under tiden som bilen är inne på verkstan får jag en låne e-tron. Det var inget snack om nånting annat längre. De har börjat förstå att en elbilist inte vill ha avgasbilar som lånebil. :)

Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 10 dec 2019 18:57

mati skrev:Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.

För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon