Re: Audi e-tron
Postat: 12 dec 2019 14:47
Synd vädret är så kass, annars borde man ju nästan kunna spåra var det tar vägen om det försvinner flera liter i veckan.
Läser på audiworld att det finns ett känt fel med spolarvätska som går åt för snabbt. Se i denna tråd: https://www.audiworld.com/forums/audi-e ... 209/page2/Moelito skrev:Idag indikerar bilen för låg nivå spolarvätska igen. Fyllde på i Lördags! 3 liter. Kört kanske 20 mil..
Kan ju bara inte stämma. Dags att kontakta verkstaden.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.
Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?
Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!
Och visst är det att den värmer även när man laddar eller kan man stänga av det på något vis ?Off Grid Byggaren skrev:Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.
Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?
Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!
Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.
Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.
e-tron både värmer eller kyler batteriet vid laddning om behov finns.Stevvee skrev:Och visst är det att den värmer även när man laddar eller kan man stänga av det på något vis ?Off Grid Byggaren skrev:Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.
Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?
Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!
Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.
Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.
Är det effektivare då att ladda direkt när man kört eller spelar det ingen roll ?Off Grid Byggaren skrev:e-tron både värmer eller kyler batteriet vid laddning om behov finns.Stevvee skrev:Och visst är det att den värmer även när man laddar eller kan man stänga av det på något vis ?Off Grid Byggaren skrev:Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.
Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?
Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!
Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.
Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.
Det går inte att stänga av, Audi vill pyssla om batteriet, det ska må så bra som möjligt helt enkelt.
Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?Stevvee skrev:Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.
Det finns möjlighet till 3-fas uttag mot en kostnad. Om den är värd det priset för 2-3 månader vet jag ej. I värsta fall finns det snabbladdning efter vägen, bee fastpris ser ju trevligt ut.macky skrev:Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?Stevvee skrev:Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.
Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.macky skrev:Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.
Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Ja, det du betalat är ju avgifterna till elnätsägaren och ditt elbolag där de endast bryr sig om kWh, om du laddar enfas eller trefas kvittar.Stevvee skrev:Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.macky skrev:Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.
Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag
Du kanske borde vänta på PS2?Stevvee skrev:Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.
Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.
Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.
Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.
E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
taliz skrev:Du kanske borde vänta på PS2?Stevvee skrev:Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.
Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.
Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.
Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.
E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?mati skrev:Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.
För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
Ja, det kan man.Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Nej, inte vad jag vet.Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Jo lite kär har jag allt börjat bli Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtmati skrev:Ja, det kan man.Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Nej, inte vad jag vet.Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?