Sida 353 av 468

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 dec 2019 14:47
av taliz
Synd vädret är så kass, annars borde man ju nästan kunna spåra var det tar vägen om det försvinner flera liter i veckan.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 dec 2019 18:32
av PapaD
3 liter på 20 mil är väl inte konstigt i det här vädret? Strålkastarspolningen tar väl en hel del, minst lika mycket som rutorna.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 dec 2019 19:29
av macky
Moelito skrev:Idag indikerar bilen för låg nivå spolarvätska igen. Fyllde på i Lördags! 3 liter. Kört kanske 20 mil..
Kan ju bara inte stämma. Dags att kontakta verkstaden.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Läser på audiworld att det finns ett känt fel med spolarvätska som går åt för snabbt. Se i denna tråd: https://www.audiworld.com/forums/audi-e ... 209/page2/
För övrigt mycket snack där från amerikanska handlare om mjukvaruuppdatering ändå. Kanske för amerikanska marknaden... ;)

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 14 dec 2019 21:52
av Stevvee
Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 14 dec 2019 22:36
av Off Grid Byggaren
Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!


Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.

Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.

Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.

Kortkorning.jpg

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 14 dec 2019 22:56
av Stevvee
Off Grid Byggaren skrev:
Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!


Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.

Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.

Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.

Kortkorning.jpg


Och visst är det att den värmer även när man laddar eller kan man stänga av det på något vis ?

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 14 dec 2019 23:05
av Off Grid Byggaren
Stevvee skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!


Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.

Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.

Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.

Kortkorning.jpg


Och visst är det att den värmer även när man laddar eller kan man stänga av det på något vis ?


e-tron både värmer eller kyler batteriet vid laddning om behov finns.

Det går inte att stänga av, Audi vill pyssla om batteriet, det ska må så bra som möjligt helt enkelt.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 15 dec 2019 08:11
av Stevvee
Off Grid Byggaren skrev:
Stevvee skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Stevvee skrev:Glider just nu runt i en E-tron 55 med 21”, herrejösses vad törstig, iofs snitthastighet är 65 km/h på korttidsminnet och 6 mil avverkat. Den visar 35 i snitt!! Långtid är på 46 iofs med 20 km/h snitt och inte gått så långt.

Jag trodde verkligen man skulle komma under 30 även på kortare körningar men kanske inte stämmer ?

Sjukt trevlig bil i övrigt även om jag önskat lite större mmi skärm i mitten än den som är nu.
Model S eller E-tron 50, ena har bra räckvidd och den andra piskar på resten. Åka motorväg är ju riktigt behagligt!


Korta körningar drar mycket då e-tron även värmer batterilådan rejält.

Men det blir ju endast ytterst lite energiåtgång, totalt sett för kortkörningarna, laddningsmätaren rör sig inte alls.

Så fort det blir några mil kryper förbrukningen nedåt, jag kör med 19 tum och dubbfria vinterdäck.

Kortkorning.jpg


Och visst är det att den värmer även när man laddar eller kan man stänga av det på något vis ?


e-tron både värmer eller kyler batteriet vid laddning om behov finns.

Det går inte att stänga av, Audi vill pyssla om batteriet, det ska må så bra som möjligt helt enkelt.


Är det effektivare då att ladda direkt när man kört eller spelar det ingen roll ?

Hoppas kunna beställa en 50 innan jul.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 15 dec 2019 08:44
av mati
Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 15 dec 2019 09:55
av Stevvee
mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.


Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.

Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.