Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 15 dec 2019 10:06

Stevvee skrev:
mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.


Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.

Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.


Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?
macky
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 15 dec 2019 10:14

macky skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.


Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.

Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.


Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?


Det finns möjlighet till 3-fas uttag mot en kostnad. Om den är värd det priset för 2-3 månader vet jag ej. I värsta fall finns det snabbladdning efter vägen, bee fastpris ser ju trevligt ut.

Kan ladda på jobbet men parkeringen går upp 200kr per dag då.

Och vad kostar en full laddning med 230?
Stevvee
 
Inlägg: 762
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 15 dec 2019 10:28

Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.

Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
macky
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 15 dec 2019 10:36

macky skrev:Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.

Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.


Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.

Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag
Stevvee
 
Inlägg: 762
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inläggav vigge50 » 15 dec 2019 10:38

Stevvee skrev:
macky skrev:Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.

Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.


Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.

Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag

Ja, det du betalat är ju avgifterna till elnätsägaren och ditt elbolag där de endast bryr sig om kWh, om du laddar enfas eller trefas kvittar.
vigge50
 
Inlägg: 6235
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 15 dec 2019 16:37

Hemma betalar man ju alltid per kWh, oavsett vilken effekt man laddar med. Vid offentliga laddplatser och när man snabbladdar är det olika. Hos vissa leverantörer (t.ex. fortum och eon) betalar man per minut, vilket ger en snedvriden prisbild eftersom detta gör att laddningen blir billigare ju högre effekt man laddar med. För mig är det till exempel billigare att snabbladda hos Fortums HPC-laddare i Kristinehamn än vad det är att ladda hemma (2kr/minut med Plugsurfing, 150kW laddeffekt = 75kWh/30 min = 80 öre/kWh). Men vid en vanlig 50kW-laddare är det alltså tre ggr dyrare att ladda. Skulle jag AC-ladda med 11kW på torget här i byn så skulle en full laddning kosta mig 550kr pga deras minutpriser, eller 280kr om man har abonnemang (dvs debitering per kWh). Det är naturligtvis idiotiskt, men så är det i dagsläget.
Det är mao inte helt lätt att säga vad som är billigast.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11010
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 15 dec 2019 19:01

Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.


Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.

Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.

Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.

E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Stevvee
 
Inlägg: 762
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 15 dec 2019 19:06

Stevvee skrev:Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.


Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.

Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.

Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.

E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.


Du kanske borde vänta på PS2?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5740
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 15 dec 2019 19:12

taliz skrev:
Stevvee skrev:Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.


Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.

Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.

Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.

E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.


Du kanske borde vänta på PS2?



Tror inte den är bättre förutom räckvidden. Sen vill jag helst ha kombi.
Stevvee
 
Inlägg: 762
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 15 dec 2019 19:37

Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.

För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11010
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.