Sida 142 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 10:06
av macky
Stevvee skrev:
mati skrev:
Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.

Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.
Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?

Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 10:14
av Stevvee
macky skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
Jag brukar ladda direkt när jag kommer hem. Men det beror på att jag inte har några fasta tider och att jag aldrig vet när jag ska åka iväg igen. Oftast står bilen oanvänd i flera dagar.
Annars skulle jag rekommendera att använda timern när det passar till körmönstret. Den sköter laddningen, och även uppvärmningen, på ett optimalt sätt. Det innebär att man startar med varm bil och förkonditionerat batteri och förbrukningen blir avsevärt lägre från start.
Anledningen till frågan är kopplat till att om jag får igenom köpet så kommer jag inte ha tillgång till laddbox förens efter 2-3 månader.

Närmaste box att ladda på är 2 mil bort och snabbladdning är 4 mil bort. Jag har dock möjlighet att ladda 230, och bör klara mig på det under stunden. Pendlar 11-15 mil om dagen.
Kan ju bli knepigt med endast 230v om du inte kan ladda på jobbet. 10A 230v ger knappt en mil i timmen så då blir det tufft att få igen det under natten. 16A är nog inte att rekommendera i ett vanligt uttag med så lång konstant belastning. Inget vanligt 3-fas uttag tillgängligt?
Det finns möjlighet till 3-fas uttag mot en kostnad. Om den är värd det priset för 2-3 månader vet jag ej. I värsta fall finns det snabbladdning efter vägen, bee fastpris ser ju trevligt ut.

Kan ladda på jobbet men parkeringen går upp 200kr per dag då.

Och vad kostar en full laddning med 230?

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 10:28
av macky
Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.

Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 10:36
av Stevvee
macky skrev:
Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.

Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.

Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 10:38
av vigge50
Stevvee skrev:
macky skrev:
Kan du snabbladda efter vägen en stund så löser det sig ju om det är för en kortare period.

Räkna 1,3-1,5 kr per kWh beroende på elpris. Så en 55 (84 kWh) kostar ca 110-125 att ladda från 0 till 100%.
Lite så jag också tänker att man kan stödladda lite.

Är det dyrare att ladda 230 eller samma lika med box som går snabbare ? Samma kWh som skall in tänker jag
Ja, det du betalat är ju avgifterna till elnätsägaren och ditt elbolag där de endast bryr sig om kWh, om du laddar enfas eller trefas kvittar.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 16:37
av mati
Hemma betalar man ju alltid per kWh, oavsett vilken effekt man laddar med. Vid offentliga laddplatser och när man snabbladdar är det olika. Hos vissa leverantörer (t.ex. fortum och eon) betalar man per minut, vilket ger en snedvriden prisbild eftersom detta gör att laddningen blir billigare ju högre effekt man laddar med. För mig är det till exempel billigare att snabbladda hos Fortums HPC-laddare i Kristinehamn än vad det är att ladda hemma (2kr/minut med Plugsurfing, 150kW laddeffekt = 75kWh/30 min = 80 öre/kWh). Men vid en vanlig 50kW-laddare är det alltså tre ggr dyrare att ladda. Skulle jag AC-ladda med 11kW på torget här i byn så skulle en full laddning kosta mig 550kr pga deras minutpriser, eller 280kr om man har abonnemang (dvs debitering per kWh). Det är naturligtvis idiotiskt, men så är det i dagsläget.
Det är mao inte helt lätt att säga vad som är billigast.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:01
av Stevvee
Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.


Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.

Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.

Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.

E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:06
av taliz
Stevvee skrev:
Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.


Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.

Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.

Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.

E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Du kanske borde vänta på PS2?

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:12
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
Jag förstår. Ja vi får se om det blir beställning.


Jag gillade bilen skarpt, den ger en bra känsla när man kör och ja det är en Audi helt enkelt.

Men något jag tyckte var synd som kanske går att ställa in är att när man närmar sig korsningar och släpper gaspedalen så bromsar bilen upp själv men om man ex tycker den bromsar för mycket och man vill hålla upp farten lite för att ta ner den sen igen bromsar den inte längre upp.
Mittskärmen hade fått vara större.
Farthållaren har jag gärna justerat direkt på ratten som jag gör idag.

Blev överraskad att jag tycker filhållningshjälpen var tydligare i Volvon än i audin. Bättre vet jag inte om Volvon är men den upplevs mer självkörande än audin. Troligtvis för att audin är mjukare i justeringarna än Volvon.

E-tron var en schysst bil helt klart men blev inte sådär superkär utan ser det mer som ett schysst byte. Behöver dock få ihop beställningen med dom tillval jag vill ha, köpa en relativt ren E-tron finns inte på världskartan och där faller nog även Model S bort pga att jag kommer sakna vissa finesser för mycket, men det har jag nog redan konstaterat men fick nu bekräftat.
Du kanske borde vänta på PS2?

Tror inte den är bättre förutom räckvidden. Sen vill jag helst ha kombi.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:37
av mati
Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.

För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:48
av Stevvee
mati skrev:
Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.

För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?

Ja komfortabel är den och man är extremt lugn när man åker den. Riktigt fin bil med härliga detaljer och touchen är sådär lagom och hänger med fint. Tycker Audi lyckats jäkligt bra med bilen men man blir inte kär. Eller så är det för att man förväntar sig vad man får. Jag vet inte. Extremt tyst var den och märktes på motorvägen !!!

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:50
av Stevvee
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?

Re: Audi e-tron

Postat: 15 dec 2019 19:58
av mati
Stevvee skrev:
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Ja, det kan man.
Stevvee skrev:
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Nej, inte vad jag vet.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 00:23
av Moelito
mati skrev:
Stevvee skrev:
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Ja, det kan man.
Stevvee skrev:
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Nej, inte vad jag vet.
Jo lite kär har jag allt börjat bliBild Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtBild

Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.




Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 06:21
av mati
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 07:18
av Stevvee
Moelito skrev:
mati skrev:
Stevvee skrev:
Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?
Ja, det kan man.
Stevvee skrev:
Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Nej, inte vad jag vet.
Jo lite kär har jag allt börjat bliBild Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligtBild

Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.




Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

På denna bil gjorde den inte det trots keyless entry. Rätt störande för min grabb kunde inte hoppa in i bilen som han brukar göra på nuvarande och dom senaste 4 bilarna. Var därför jag tänkte om det fanns någon inställning att benspark under bakluckan antingen låser upp bara bakluckan eller hela bilen.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 08:02
av dd88
Stör mig med på att inte bilen kan bli upplåst vid benspark, Audi påstår att det är en säkerhetsfråga.

Gällande filassistent så kan man på Audis andra bilar ställa känsligheten, borde funka på samma sätt i E-Tron.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 09:59
av Moelito
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 11:31
av Bjelke
Moelito skrev:
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 11:49
av mati
Bjelke skrev:
Moelito skrev:
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
För mig var det också en gråzon. Företaget där jag var anställd hyrde lokalerna nämligen utav en av våra kunder och elen ingick i hyran. Det var alltså i praktiken kunden som betalade för min laddning och inte min arbetsgivare. Dessutom laddade jag genom fönstret med UMC:n från trefasuttaget, det fanns alltså ingen laddbox eller så. Jäkligt svårt att bevisa för SKV att en del av elen, som min arbetsgivare dessutom aldrig betalade för, gick till min bil. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 13:23
av Moelito
Bjelke skrev:
Moelito skrev:
mati skrev:
Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbgBild) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
Är väl ingen förmån på parkering av tjänstebil?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 15:53
av ChristerSjo

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 22:17
av Erxon
Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 22:34
av macky
Erxon skrev:
Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Service ingår upp till 4500 mil och 3 år om jag minns rätt. Finns annars serviceavtal för 100/mån om man kör längre.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 dec 2019 22:46
av Macki
Jo men precis 99:- i månaden om du kör längre sträckor, jag har beräknat att jag kommer köra 9000mil på tre år och tecknade detta serviceavtal.