Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 15 dec 2019 19:48

mati skrev:Det du beskriver är den automatiska regenereringen. Den fungerar så att bilen bromsar (regenererar) själv, beroende på körsituation. Jag har aldrig blivit kompis med detta. Det funkar säkert jättebra i vissa situationer, men för mig är det inget jag använder. Tack och lov kan man ställa regenereringen i manuellt läge och då kan man välja om man vill rulla eller regenerera i två olika lägen. Det ställer man in med rattpaddlarna.
Om man tycker att det är jobbigt så kör man alltid i rull-läge och använder bromspedalen så som i en vanlig bil. Även det är regenerering. Bilen använder inte bromsarna förrän det är absolut nödvändigt.

För övrigt håller jag med. E-tron är en jättefin bil, men ingen bil man blir direkt kär i. Den väcker liksom inte samma känslor som en Model S gör eller så. Och det kan man nästan inte förvänta sig heller.
Men den är otroligt komfortabel, supertyst och skön att åka i. Den ultimativa långfärdsbilen helt enkelt.

Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?

Ja komfortabel är den och man är extremt lugn när man åker den. Riktigt fin bil med härliga detaljer och touchen är sådär lagom och hänger med fint. Tycker Audi lyckats jäkligt bra med bilen men man blir inte kär. Eller så är det för att man förväntar sig vad man får. Jag vet inte. Extremt tyst var den och märktes på motorvägen !!!
Stevvee

Inläggav Stevvee » 15 dec 2019 19:50

Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?
Stevvee

Inläggav elbilist mati » 15 dec 2019 19:58

Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?

Ja, det kan man.

Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?

Nej, inte vad jag vet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Moelito » 16 dec 2019 00:23

mati skrev:
Stevvee skrev:Jo jag använde mig utav minus paddeln ofta men kan man ställa in så den blir fast ?

Ja, det kan man.

Stevvee skrev:Just ja, en liten detalj bara. Om man sparkar upp bakluckan, går det att ställa in så även dörrarna låser upp sig ?

Nej, inte vad jag vet.

Jo lite kär har jag allt börjat bli Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligt

Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav elbilist mati » 16 dec 2019 06:21

Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Stevvee » 16 dec 2019 07:18

Moelito skrev:
mati skrev:

Ja, det kan man.

Nej, inte vad jag vet.

Jo lite kär har jag allt börjat bli Har ju iof gratis laddning på jobbet så är lite miljöbov och har den väldigt ofta i Dynamic och S=läge. Inte bra för förbrukningen man ack så roligt

Ang upplåsningen, vilket use case tänkte du på? Keyless entry gör det iaf för mig till en icke-fråga. Tar aldrig upp nyckeln ur fickan och vad jag kan komma ihåg så brukar nog lillgrabben få upp dörren om jag är tillräckligt nära bilen.

På denna bil gjorde den inte det trots keyless entry. Rätt störande för min grabb kunde inte hoppa in i bilen som han brukar göra på nuvarande och dom senaste 4 bilarna. Var därför jag tänkte om det fanns någon inställning att benspark under bakluckan antingen låser upp bara bakluckan eller hela bilen.
Stevvee

Inläggav dd88 » 16 dec 2019 08:02

Stör mig med på att inte bilen kan bli upplåst vid benspark, Audi påstår att det är en säkerhetsfråga.

Gällande filassistent så kan man på Audis andra bilar ställa känsligheten, borde funka på samma sätt i E-Tron.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav elbilist Moelito » 16 dec 2019 09:59

mati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 16 dec 2019 11:31

Moelito skrev:
mati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 16 dec 2019 11:49

Bjelke skrev:
Moelito skrev:

Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)

För mig var det också en gråzon. Företaget där jag var anställd hyrde lokalerna nämligen utav en av våra kunder och elen ingick i hyran. Det var alltså i praktiken kunden som betalade för min laddning och inte min arbetsgivare. Dessutom laddade jag genom fönstret med UMC:n från trefasuttaget, det fanns alltså ingen laddbox eller så. Jäkligt svårt att bevisa för SKV att en del av elen, som min arbetsgivare dessutom aldrig betalade för, gick till min bil. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon