Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Moelito » 16 dec 2019 13:23

Bjelke skrev:
Moelito skrev:
mati skrev:Berätta för bara inte för någon att du har gratis laddning på jobbet. Det är nämligen en skattepliktig bränsleförmån som inte alls är så förmånlig längre när SKV får reda på det. Bara som ett tips.
Jo jag vet och i vårt fall en gråzon. Företaget betalar parkering för sina bilar i publikt parkeringsgarage utan reserverade platser (centralt beläget välkänt garage i gbg) . Där råkar det finnas möjlighet till laddning i mån av plats utan extra avgift. Dvs företaget betalar inte explicit för laddplats, utan bara för parkering i parkeringsgaraget

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ganska solklart fall där det bara är att ladda på utan risk, när det är ledigt på dom platserna alltså :)
Däremot lär det väl vara en förmån med plaster i garaget oavsett, men det kanske ni redan betalar för?
Eller är dom platserna också så att man inte vet om man får en plast eller inte? För isf blir det nog inte en förmån det heller :)
Är väl ingen förmån på parkering av tjänstebil?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 16 dec 2019 15:53

Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD beställd 2019-07-09, preliminär leverans 2019-09-16 via mail. SMS 2019-09-04 om schemalagd leverans den 23/9 Trosta. Levererad 23/9 kl 17.00.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav elbilist Erxon » 16 dec 2019 22:17

Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Vad ligger servicekostnaderna på för en E-tron?
VAG är väl inte direkt kända för att ha de för kunden bästa servicepriserna...
Erxon
elbilist

Inläggav macky » 16 dec 2019 22:34

Erxon skrev:Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Service ingår upp till 4500 mil och 3 år om jag minns rätt. Finns annars serviceavtal för 100/mån om man kör längre.
macky

Inläggav elbilist Macki » 16 dec 2019 22:46

Jo men precis 99:- i månaden om du kör längre sträckor, jag har beräknat att jag kommer köra 9000mil på tre år och tecknade detta serviceavtal.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inläggav elbilist mati » 17 dec 2019 07:20

Erxon skrev:Fråga som kanske vart uppe tidigare, men ber då om ursäkt över min bristande sökning.

Som sagt, service ingår i priset. För övrigt blev jag positivt överraskad när vi servade e-Golfen i våras. Det var nog den billigaste servicen jag har varit med om. Omkring 2000kr kostade den. Det var enbart arbetstiden på tre timmar eller så, noll kronor i materialkostnad. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 17 dec 2019 08:18

mati skrev:

Som sagt, service ingår i priset. För övrigt blev jag positivt överraskad när vi servade e-Golfen i våras. Det var nog den billigaste servicen jag har varit med om. Omkring 2000kr kostade den. Det var enbart arbetstiden på tre timmar eller så, noll kronor i materialkostnad. :)

De servicar jag hann med på min Zoe kostade bara 1200:-. 1 g/år eller var 3000:e mil. När jag frågade vad han gjort så sa han att det knappt var nåt att göra. Det enda konkreta var att byta luftfilter. Annars så hade han tittat på starkströmskablarna så att isoleringen var intakt och så hade han sparkat lite på däcken.

Nissa Leaf var ju mycket dyrare på den tiden, och serviceprogrammen för Kia e-Niro ska vi bara inte tala om! Jag såg ett sånt protokoll och de hade verkligen ansträngt sig för att hitta på en massa punkter som var totalt onödiga bara för att kunna debitera över 4000 för att ta in en elbil efter bara 2000 mil. Det är t.ex. skitlöjligt att kolla bromsvätskan på en bil som bara gått 2000 mil och dessutom knappt använder bromsarna.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 17 dec 2019 08:56

Jerker skrev:De servicar jag hann med på min Zoe kostade bara 1200:-. 1 g/år eller var 3000:e mil. När jag frågade vad han gjort så sa han att det knappt var nåt att göra. Det enda konkreta var att byta luftfilter. Annars så hade han tittat på starkströmskablarna så att isoleringen var intakt och så hade han sparkat lite på däcken.

Nissa Leaf var ju mycket dyrare på den tiden, och serviceprogrammen för Kia e-Niro ska vi bara inte tala om! Jag såg ett sånt protokoll och de hade verkligen ansträngt sig för att hitta på en massa punkter som var totalt onödiga bara för att kunna debitera över 4000 för att ta in en elbil efter bara 2000 mil. Det är t.ex. skitlöjligt att kolla bromsvätskan på en bil som bara gått 2000 mil och dessutom knappt använder bromsarna.

Jag kommer inte ihåg exakt vad de gjorde på Golfen, men det var kanske en del som jag inte riktigt vet om det verkligen behövdes. Å andra sidan justerade de t.ex. strålkastarna, gjorde en diagnos på battertiet och lite annat jox som man inte kan eller vill göra själv. Det kändes för mig inte som att de försökte hitta på en massa punkter, bara för att debitera tid. Jag menar, tre timmars arbete är egentligen inte så mycket. Tycker inte jag i alla fall.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Erxon » 17 dec 2019 22:19

Låter positivt med servicekostnaden på DKW'n.
Hoppas bara att det är kvar när man har möjlighet att beställa en sådan...

Har idag en Zoe där det ingick fri service i 3 år, men serviceavtalet är med på räkningen med 100% i rabatt (99:-/mån) och det är en OK siffra.
Vad servicen kostar på den Leaf jag också har vet jag inte, har denna som en personalbil och kommer inte fortsätta med Nissan när tiden är ute att byta denna.

Tack för informationen om servicekostnaden i alla fall.
Erxon
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 17 dec 2019 22:24

Erxon skrev:Har idag en Zoe där det ingick fri service i 3 år, men serviceavtalet är med på räkningen med 100% i rabatt (99:-/mån) och det är en OK siffra.

Det är ju bra att de anpassat serviceavtalet till en nivå som motsvarar vad man får betala om man gör som jag gjorde, att betala varje service separat. Det var säljaren som hade kollat vad servicen kostade och jämfört med vad de då (2016) hade för månadskostnad om man skulle betala den så istället och det skulle motsvarat mer än det dubbla än den faktiska kostnaden. Så han rådde mig att inte tecka ett serviceavtal.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon