Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 28 mar 2020 10:31

Jag är med på vad du menar. Men din tes är lite fel, eftersom fossilbilar faktiskt blir effektivare vid hög belastning (eller snarare så blir de mindre ineffektiva vid hög belastning). En elmotor blir visserligen också något effektivare, men inte alls i samma utsträckning. Grovt räknat kan man säga att elbilars verkningsgrad påverkas väldigt lite av hur de körs. För fossilbilar är det tvärtom.
Det är också förklaringen till att en elbils förbrukning ökar kraftigt t.ex. i motorvägsfart, medan fossilbilar ofta inte påverkas avsevärt. Det är helt enkelt så att en fossilbil är groteskt ineffektiv vid låg belastning, och därför förbrukar den mer än vad den borde när man kör långsamt eller utan last.
Moderna fossilbilar är numera också optimerade för låga farter och låg belastning, vilket betyder att även dessa drar rejält mycket mer när de får jobba lite. Vi hade en SQ7 TDI till låns i höstas, och vi tog den på husvagnssemester. Den drog sisådär 50% mer med husvagn, och det är helt i parität med vår e-tron.
Regenereringen är ju främst en fördel i stadstrafik osv, dvs när man behöver stanna ofta. Vid landsvägskörning spelar det ingen roll, då är det bättre att låta bilen rulla istället för att regenerera.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10703
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare 12man » 28 mar 2020 10:35

Ocean skrev:Körde hästsläp i helgen, ToR Vallentuna - Hallsta, ca 12 mil enkelresa och sedan 6 mil ToR stallet. Laddade 20 min på Ionity i Enköping på dit och tillbakavägen. Men den laddplatsen är inte riktigt anpassa för släp.. Bilen drog 4,5 kWh/mil dit och 5,1 på hemvägen, hade lite mera bråttom. Batteriladdningen försvann i en rasande takt, så släp och batteribil är kanske inte den bästa kombinationen, men det funkade iallafall.

Väldigt tacksam för den höga laddeffekten som gick över 140 kWh, även över 80% Soc.

har du kört släpet med avgasbil? Drog själv ett sånt där flyttsläp som man kan hyra på macken, typ 2x2x5 meter, min saab 9000 drog 2.5l/mil,
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2530
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 29 mar 2020 07:56

Tobysthlm skrev:Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...


Jag har 21” på sommaren och 20” på vintern och har satt på sommardäcken denna vecka. Skulle säga att temperaturökningen från några plus till ca 10 plus som det varit gör att jag har samma räckvidd med 21” som med 20”. Så min räckvidd i sommarväder med 21” kommer vara avsevärt bättre än 20” under en mild vinter. Skillnaden i förbrukning uppskattar jag till ca 5% vid liknande förhållanden.

Börjar mer och mer tro att förbrukningssiffran i bilen är just elmotorernas förbrukning (som det står) och inte inräknat värmen. Kör en sträcka på ca 15 mil väldigt ofta och brukar kolla SoC vid ankomst (börjar med 100) och den lägsta förbrukningen som jag haft har inte alls reflekterats på samma sätt i SoC. Nu i veckan med sommardäck har förbrukningen varit som i vintras ca men med rätt stora skillnader i SoC vid ankomst.
macky
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 29 mar 2020 08:05

Förbrukningen som visas i bilen inkluderar värmen. Det är väldigt lätt att se.
Starta utan att förvärma bilen och titta på stapeln som visar momentan förbrukning. Accelerera upp till 50 eller 100km/tim så att du har en bra referens, och låt sedan bilen rulla, alltså utan regenerering. Stapeln kommer inte gå ner till noll, utan den kommer stanna vid ungefär 7kWh/100km om du kör 100 eller dubbelt så mycket (lättare att se) när du kör 50. Efter ett tag blir denna stapeln kortare och när bilen är varm så försvinner den i princip helt.
Värmaren drar alltså ungefär 7kW som mest och det är det man ser i förbrukningen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10703
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 29 mar 2020 09:24

mati skrev:Förbrukningen som visas i bilen inkluderar värmen. Det är väldigt lätt att se.
Starta utan att förvärma bilen och titta på stapeln som visar momentan förbrukning. Accelerera upp till 50 eller 100km/tim så att du har en bra referens, och låt sedan bilen rulla, alltså utan regenerering. Stapeln kommer inte gå ner till noll, utan den kommer stanna vid ungefär 7kWh/100km om du kör 100 eller dubbelt så mycket (lättare att se) när du kör 50. Efter ett tag blir denna stapeln kortare och när bilen är varm så försvinner den i princip helt.
Värmaren drar alltså ungefär 7kW som mest och det är det man ser i förbrukningen.


Det konstiga är att jag kört denna sträcka ca 30 ggr och denna vecka 3 ggr med sommardäck och dryga 10 grader. Den drar ca samma som jag haft under vintern fast då har det oftast varit runt nollan. Men jag ser en avsevärd skillnad i SoC när jag är framme. Det är precis 15 mil och jag brukar alltid kolla eftersom jag kört hem samma dag och därför laddat några timmar på plats. I vintras hade jag knappast klarat ToR utan laddning baserat på SoC men häromdagen hade jag utan problem gjort det. Lägsta förbrukning har jag som sagt haft på vintern iom 20” istf 21”. Kan det då vara att batteriet har lägre kapacitet vid kyla?
macky
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 29 mar 2020 09:58

Vet inte vad det beror på i ditt fall. Min förbrukning brukar återspegla den prognostiserade räckvidden rätt bra. Förbrukningen börjar bli lägre igen nu på våren, så som alltid, och räckvidden börjar öka i motsvarande takt. Min bil verkar inte bete sig annorlunda än vad mina Telsor har gjort eller vad e-Golfen gör.
Men visst, kapaciteten i batteriet är något lägre när det är kallt. Men det handlar inte om så mycket. Och kör du 15 mil så borde batteriet vara varmt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10703
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 29 mar 2020 10:41

Ett intressant exempel från när bilen var helt ny i höstas. Fotade förbrukningen efter 129 km motorväg och den var på 2,78. Dvs 35,86 kWh motsvarande 35,86/83,6 = 43% av batteriet. Fotade samtidigt SoC som var på 60%. Antar att SoC mätningen inte är helt linjär? Eller hade jag 89,65 kWh tillgängligt. :shock:
macky
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 29 mar 2020 10:51

När bilen var ny har jag faktiskt också upplevt att SoC% beräkningen verkade vara koko. Räckvidden stämde inte alls överens med förbrukningen. Men det blev mycket bättre med tiden, det verkar som att BMS-en har lärt sig hur batteriet funkar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10703
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 29 mar 2020 13:42

Jag slog på radioläget 10 minuter före avresa och även värmen utan laddkabeln ansluten.

Då blir det väldigt hög förbrukning de två första milen.

Jag är rätt så säker på att den räknar med kupé och batterivärmen i förbrukningen.

På långresa stämmer räkneverket för hur lång räckvidd som finns kvar väldigt bra efter jag kört 10 mil, och sedan fortsätter i samma tempo.

20200314_175037.jpg
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 29 mar 2020 14:50

Vad är den där lilla ikonen längst nere i mitten, den med månen och vägen, för? Antingen så är jag helt fullständigt blind att jag har missat den, eller så har min bil inte det. Vad är det för nåt?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 10703
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.