Sida 182 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 13:35
av mati
Fast för att uppnå en genomsnittshastighet på 120 måste man köra bra fort, förutsatt de räknar in hela sträckan, dvs från start till stopp. Annars menar de maxhastighet, och det är inte samma sak. Men ~3kWh/mil för en snitthastighet på 120 är inte orealistiskt. Det kan man ändå i princip bara åstadkomma på en tysk motorväg utan hastighetsbegränsning, helt utan köer eller vägbyggen.
Min bil har en total genomsnittshastighet runt 60km/h efter 2000 mil. Det låter galet lågt, så långsamt kör man ju typ aldrig. Men räknar man in allting så blir det så.
Att Björn Nyland ska kunna uppnå en snitthastighet på 120 i Norge tvivlar jag på.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:07
av Laban
Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:14
av macky
Laban skrev:
macky skrev:
Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:



3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Du hänvisar till ett vintertest. Det här gäller sommartemperaturer. Säkerligen över 30 på vintern men jag har rätt bra koll på vad bilen förbrukar och det är inte 30 vid 120 km/h och sommar. TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:16
av macky
Laban skrev:
Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Hans 90-test av 55 var i Sverige medan han körde 3-mils stinter i Norge på kvällen för 120-testet.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:32
av Nilp
Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:34
av Laban
Nilp skrev:
Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?
5 km.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:42
av Nilp
Laban skrev:
Nilp skrev:
Laban, hur många mil har du kört med en E-tron?
5 km.
Du verkar ha väldigt mycket kunskap om dess förbrukning i olika hastigheter och väglag baserat på dessa 5km.

Själv har jag kört snart 1000 mil och kan bekräfta förbrukning som Mati och Macky anger.

Sen får du ha vilken uppfattning du vill, men kanske lite arrogant att berätta för oss andra hur saker ligger till som att vi inte förstår hur våra egna bilar fungerar.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:45
av Laban
Kan tillägga att jag har kört 4000+ mil med 3:an. Men det betyder inte att jag har kört ett ordentligt test, tur och retur, försökt hålla jämn hastighet. 10 mil+. Så de anekdoter jag har angående förbrukning blir just det.

Sen kan vi se att det här med exakt jämförbara förhållanden är svårt :-)

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:50
av Laban
Nilp skrev:
Du verkar ha väldigt mycket kunskap om dess förbrukning i olika hastigheter och väglag baserat på dessa 5km...
Ingen av de siffror jag har angett kommer från mina egna tester. Arrogant ? Hmm, ok.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 14:56
av Off Grid Byggaren
Tog ut senaste årets förbrukning på min e-tron 55.

Sorterade sedan listan på högsta medelhastigheten.

Årstid och väglag spelar stor roll, utdraget är från 75 km/h i medelhastighet och uppåt. 2019-08-15 är med släp.
Hog_hastighet.JPG

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 15:20
av Laban
macky skrev:
TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.
13.5 var inte optimalt nej. Hade varit intressant att se en direkt jämförelse mellan Sportback och icke Sportback.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2020 15:29
av macky
Laban skrev:
macky skrev:
TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.
13.5 var inte optimalt nej. Hade varit intressant att se en direkt jämförelse mellan Sportback och icke Sportback.
Håller med, alla 4 (SB/vanlig och 50/55). Sen även 19-21 fälg. Hade varit bra konsumentupplysning. :D

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 11:37
av Anonymous FTW
Mest säljande elbilen i Norge mellan januari och juni 2020 var Audi e-tron. Lite överraskande att en sådan pass dyr bil ligger högst på försäljningslistan. Annars är ju inte Tesla någon billig bil heller men de brukar ändå sälja bra bland elbilar, men här blev de alltså slagen försäljningsmässigt av e-tron.

https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 11:57
av Zalman3
Anonymous FTW skrev:
Mest säljande elbilen i Norge mellan januari och juni 2020 var Audi e-tron. Lite överraskande att en sådan pass dyr bil ligger högst på försäljningslistan. Annars är ju inte Tesla någon billig bil heller men de brukar ändå sälja bra bland elbilar, men här blev de alltså slagen försäljningsmässigt av e-tron.

https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma
Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.

Och 2021 så säljer Audi e-tron 55 Quattro inte lika bra längre när Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq är billigare och bättre.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 12:01
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.
Det borde väl gå att avläsa i statistiken om många teslor hamnat i audihandlarnas beghallar?

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 12:29
av Verdi
Zalman3 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Mest säljande elbilen i Norge mellan januari och juni 2020 var Audi e-tron. Lite överraskande att en sådan pass dyr bil ligger högst på försäljningslistan. Annars är ju inte Tesla någon billig bil heller men de brukar ändå sälja bra bland elbilar, men här blev de alltså slagen försäljningsmässigt av e-tron.

https://m3.idg.se/2.1022/1.736933/nytt- ... r-bestamma
Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.

Och 2021 så säljer Audi e-tron 55 Quattro inte lika bra längre när Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq är billigare och bättre.

Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 12:32
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.
Det borde väl gå att avläsa i statistiken om många teslor hamnat i audihandlarnas beghallar?
Pratade med Porsche handlaren i Umeå.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.

Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.

Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.

Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.

För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 12:36
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Beror väl mest på att "alla" har en Tesla.
Man vill prova nåt annat.
Det borde väl gå att avläsa i statistiken om många teslor hamnat i audihandlarnas beghallar?
Pratade med Porsche handlaren i Umeå.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.

Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.

Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.

Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.

För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.
Jag tolkade ditt inlägg som att eftersom så många norrmän redan kör tesla vill dom prova något annat när dom byter nästa gång.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 12:49
av taliz
Som sagt många vill ha en SUV, även i Norge.
En etron med 400hk kostar i Norge lika mkt som en XC60 med trött dieselfyra på 190hk.
Ganska enkelt val.
(X kostar mkt mer)

Innan etron köpte norrmännen S och X, för det var vad som fanns. Nu är det istället etron, billigare och bättre format.
Om något år eller två kommer vi se norrmännen köpa Model Y, ID4/Enyaq mfl istället för etron.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 14:16
av Fredrik j
taliz skrev:
Som sagt många vill ha en SUV, även i Norge.
En etron med 400hk kostar i Norge lika mkt som en XC60 med trött dieselfyra på 190hk.
Ganska enkelt val.
(X kostar mkt mer)

Innan etron köpte norrmännen S och X, för det var vad som fanns. Nu är det istället etron, billigare och bättre format.
Om något år eller två kommer vi se norrmännen köpa Model Y, ID4/Enyaq mfl istället för etron.
Det är väl inte omöjligt att norrmännen om några år kör både model Y, ID4/Enyag, polestar osv.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 14:21
av taliz
Justja, glömde PS2.
Vi får se om den upplevs tillräckligt stor, och om de lyckas producera tillräckligt många.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 14:35
av Laban
Verdi skrev:
Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?

Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 14:51
av Fredrik j
Laban skrev:
Verdi skrev:
Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.
Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?

Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.
Speciellt i det erfarna elbilslandet Norge där man rimligen lärt sig leva med elbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 15:42
av taliz
I Sverige har vi det relativt platt och långa motorvägar med 110-120kmh i hastighetsbegränsning. Dvs det går förhållandevis snabbt att köra långt med bil.
I Norge är det bergigt och ofta 80kmh i hastighetsbegränsning.
Ska man långt i Norge så tar man flyget istället.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2020 15:48
av mati
Zalman3 skrev:
Pratade med Porsche handlaren i Umeå.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.

Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.

Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.

Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.

För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.
Jag tror det var likadant här hos vår Audi-handlare. Jag var mig veterligen den enda som bytte in en Tesla, alla andra e-tron köpare var mer eller mindre gamla Audi-kunder som bytte in en fossilbil såklart. Men jag är föga representativ i det sammanhanget, eftersom jag sällan byter till en bil av samma märke. Att jag ändå hade 2 Teslor på raken får man nästan se som ett extremt bra betyg för Tesla. Det har bara hänt två gånger tidigare att jag skaffade en bil av samma märke igen, med Volvo och Mazda.