Sida 456 av 493

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 jul 2020 13:21
av taliz
Justja, glömde PS2.
Vi får se om den upplevs tillräckligt stor, och om de lyckas producera tillräckligt många.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 jul 2020 13:35
av Laban
Verdi skrev:Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.


Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?

Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 jul 2020 13:51
av Fredrik j
Laban skrev:
Verdi skrev:Tesla i Norge har väl haft lite växtvärk så många är nog lite trötta på det.


Samtidigt så är laddnätverket fortfarande överlägset. Men, det kanske är så att många har förstått att man laddar mest hemma och inte tycker att det är ett jätteproblem om det kostar lite mer osv utanför Teslas nätverk ?

Undrar ibland hur många det är som kör längre sträckor regelbundet. Eller då tvärtom aldrig gör det.


Speciellt i det erfarna elbilslandet Norge där man rimligen lärt sig leva med elbil.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 jul 2020 14:42
av taliz
I Sverige har vi det relativt platt och långa motorvägar med 110-120kmh i hastighetsbegränsning. Dvs det går förhållandevis snabbt att köra långt med bil.
I Norge är det bergigt och ofta 80kmh i hastighetsbegränsning.
Ska man långt i Norge så tar man flyget istället.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 jul 2020 14:48
av mati
Zalman3 skrev:Pratade med Porsche handlaren i Umeå.
Han hade sålt ca 30st Taycan redan.
Dock så hade inte han inte bytt in en enda Tesla än.
Det var mest de som redan ägde en fossil Porsche som bytte till en Taycan.

Kan det vara så även med Audi e-tron, att det är mest de som kör en fossil Audi som köper en e-tron.

Som jämförelse så är en VW Golf den vanligast inbytesbilen i Sverige för dom som köper en Tesla modell 3.

Det jag vill säga är, det kommer inga Tesladödare, det är många fossilbilsdödare som kommer nu.

För lanserar ens favoritmärke en elbil, då byter man ut sin fossilbil mot en elbil.
Om man är nöjd med sitt märke byter man ogärna till ett annat märke.

Jag tror det var likadant här hos vår Audi-handlare. Jag var mig veterligen den enda som bytte in en Tesla, alla andra e-tron köpare var mer eller mindre gamla Audi-kunder som bytte in en fossilbil såklart. Men jag är föga representativ i det sammanhanget, eftersom jag sällan byter till en bil av samma märke. Att jag ändå hade 2 Teslor på raken får man nästan se som ett extremt bra betyg för Tesla. Det har bara hänt två gånger tidigare att jag skaffade en bil av samma märke igen, med Volvo och Mazda.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 12 jul 2020 14:49
av HelectriC
Körde igår Bergen-Göteborg och kan bekräfta att det verkligen har kommit MÅNGA etron på norska vägar. Det är i stort sett den elbil man ser flest av efter Tesla. Såg en (1) Taycan på hela vägen.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 15 jul 2020 14:40
av macky
Laban skrev:
macky skrev:Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.

3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".


Jag roade mig med att testa det jag annars räknat fram. På E4:an mellan Södertälje och Nyköping. Från och till där 110 börjar och slutar. Höll 123 på farthållaren. Ned gav en förbrukning på 28.8 med rak motvind 20 km/h enligt väderappen. Snittfarten blev 113 och temp 20 grader. Hem idag samma väg och samma fart. Temp 19 grader och samma vind fast från sidan. Snittfart 118 och förbrukning på 26.9. Sträckan är knappa 6 mil med samma höjdnivå i båda ändarna. 20-tummare borde dra ned typ 5% till.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 16 jul 2020 18:00
av taliz


S review

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 16 jul 2020 23:29
av Legato
taliz skrev:

S review


Det går helt klart åt rätt håll för min del. Maffigt med vridmomentet och kul med separata motorer för respektive bakhjul. Släpper de en RS-modell så blir jag nog sugen på riktigt :)

Helt off topic, men kul att se att han hade en fin Alpina-klocka runt armen. Om någon är nyfiken på dem så har vi Sveriges överlägset lägsta priser ;) https://www.regawatches.com/klockor/varumarken/alpina/

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2020 05:52
av Laban
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.