Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 24 jul 2020 16:17

Robertrimmevik skrev:
Muhlegg skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Goblin skrev:Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....

Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.


Du kan ladda ner några appar också:

Screenshot_20200724-143236_One UI Home.jpg


En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.

Har märkt det också. Fick parkera på trottoaren på Mcdonalds i Ödeshög.


Det har inte att göra med Fortum direkt utan vilken laddare som står på just den platsen. Till skillnad från Tesla (och Ionity för det mesta) så används en hel drös olika leverantörer av snabbladdare till Forum, Bee, Grön Kontakt, osv. Exempelvis så finns det snabbladdare från ABB, Delta, Trirtium och så vidare. Placeringen av laddporten så som på e-tron, Taycan och så vidare gör att det är lite knepigt på snabbladdare med kortare sladd, dom är gjorda efter hur de flesta elbilar annars har haft laddporten placerad, mitt på fram (Zoe, Leaf) eller på samma ställen som avgasbilars tanklock, dvs höger/vänster sida baktill.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3269
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 24 jul 2020 18:45

Robertrimmevik skrev:
[JM] skrev:
Robertrimmevik skrev:...klipp...

Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.
Tummen upp :D


Tackar.
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)

Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono ;) )

Får lov att rätta mig själv där.
Dom har börjat ta betalt för motorvärmarstolpen. Man ska sms:a till kommun om vilken dag och vilken tid man ska avresa. För detta besvär tar man 30kr. Jag gissar på att dom startar igång stolpen 2 timmar innan avfärd och räknar man på en kupévärmare ligger nog snittet på ca 1500W då blir det 20kr per kWh. 30kr för en varm bil kan det kanske vara värt men jag tror inte att det är en bra strategi av kommunen att ta ockerpris bara för att man kan, jag trodde kommuner mer sysslade med så bra service som möjligt till invånarna.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 24 jul 2020 19:57

Robertrimmevik skrev:....jag tror inte att det är en bra strategi av kommunen att ta ockerpris bara för att man kan, jag trodde kommuner mer sysslade med så bra service som möjligt till invånarna.

Nejnejnej, det gör de inte. Jag har berättat det förr, här i Götene har kommunen satt upp en laddstolpe för tre år sedan. Första året kostade det ingenting att ladda och stolpen användes flitigt av såväl kommuninvånare som besökare. Alla var nöjda och glada. Jag brukade åka in till samhället för att käka lunch. Under tiden kunde jag ladda Teslan med 16,5kW, vilket gav mig mer ström än jag behövde för de två milen. Eller så laddade vi under tiden vi var inne på ica.
Sen började kommunen ta betalt. Hutlösa 1,10kr/minut om man inte har ett rfid-kort från Park+Charge. Med rfid-kostar det 3kr/kWh, vilket ju fortfarande är väldigt dyrt för typ2-laddning.
Resultatet blev att stolpen har stått helt oanvänd i två år nu. Jag har aldrig mer sett någon ladda där. Jag käkar inte lunch i samhället längre, det finns ingen anledning, däremot så kan det hända att jag åker till Lidköping istället. För att handla åker vi numera alltid dit. Tre gånger så långt att köra, men bättre utbud och gratis laddning (om det inte är upptaget).
Nej, kommunpamparna förstår tyvärr inte bättre. De verkar inte heller följa upp hur deras laddstolpe används (eller inte används).
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11904
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 25 jul 2020 06:44

Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 25 jul 2020 07:19

Laban skrev:Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.

Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då? De tar sig inte så många mil på en laddning, och kommunen är rätt stor till ytan. Har man en laddhybrid och ska in till samhället för att handla så klarar man sig troligen inte på enbart eldrift. Och då vill man ju inte att laddning på ica-parkeringen kostar mer än att tanka. Då kör man på bensin istället. Eller så åker man till grannkommunen Lidköping och laddar gratis.
Och för den som kommer långväga, allvarligt talat så ser jag inte varför man skulle ställa sig och AC-ladda sin bil i Götene såvida man inte råkar ha oturen att man tvingas övernatta där av någon anledning. Och även då skulle jag inte ladda för det priset när det finns billigare alternativ i närheten.
Det är väl i så fall bara en nödlösning för den som kommer fram med sista elektronen i batteriet. Och då laddar man ju bara precis så att man kommer vidare. Nä, den stolpen saknar mening i sin nuvarande form, bevisligen, för den används inte (längre). Och då är det inget annat än slöseri med pengar att sätta upp en sådan laddstolpe.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11904
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Fredrik j » 25 jul 2020 08:52

Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Fredrik j
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 25 jul 2020 10:08

mati skrev:
Laban skrev:Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.

Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då? De tar sig inte så många mil på en laddning, och kommunen är rätt stor till ytan. Har man en laddhybrid och ska in till samhället för att handla så klarar man sig troligen inte på enbart eldrift. Och då vill man ju inte att laddning på ica-parkeringen kostar mer än att tanka. Då kör man på bensin istället. Eller så åker man till grannkommunen Lidköping och laddar gratis.
Och för den som kommer långväga, allvarligt talat så ser jag inte varför man skulle ställa sig och AC-ladda sin bil i Götene såvida man inte råkar ha oturen att man tvingas övernatta där av någon anledning. Och även då skulle jag inte ladda för det priset när det finns billigare alternativ i närheten.
Det är väl i så fall bara en nödlösning för den som kommer fram med sista elektronen i batteriet. Och då laddar man ju bara precis så att man kommer vidare. Nä, den stolpen saknar mening i sin nuvarande form, bevisligen, för den används inte (längre). Och då är det inget annat än slöseri med pengar att sätta upp en sådan laddstolpe.

Håller med Mati här. De stolpar som kommunen satt upp här är enbart för pendlarna med laddhybrid. Nu vet jag inte riktigt hur mycket ström en laddhybrid drar. Men jag gissar på runt 3kWh per mil med kall bil. Det blir 60kr för fyra mil. För att köpa det ockerpriset måste man vara inbiten miljöaktivist. Men då hade denne redan köpt en elbil i stället. Ingen kommer att ladda på dessa stolpar.
Sen tycker jag att kommunen har ett större ansvar att främja miljön än gemene man.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 25 jul 2020 12:02

mati skrev:
Laban skrev:Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.

Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då?


Jag tycker det är trevligt att det finns laddare i städerna även om jag själv inte nyttjar dem så ofta. Har sett några norska Tesla som står och laddar på Karpen (parkeringshus) i Luleå, 22 kW AC under åren. Antagligen 11 kW då iofs men gör man stan, sitter och fikar nån timme, shoppar så kanske man har 15 mils extra räckvidd. Tror att det är uppskattat.

Sen fyller det förstås ingen funktion om man sätter galna priser, minutpriser. 2-3 kr/kWh ser jag som rimligt. Tror att Skellefteå Kraft tog 2 kr/kWh för AC laddningen i Byske när vi var dit för några veckor sen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3053
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 25 jul 2020 13:40

Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Fredrik j » 25 jul 2020 13:49

Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.


För en kommun är det en balansgång att erbjuda allmän service samtidigt som man med skattemedel inte konkurrerar ut en privat verksamhet.
Man kan tycka det är snurrigt speciellt om det har ett gott syfte. Tills man själv drabbas kanske.
Men jag håller med dig om att nån gratisstolpe här och där ju knappast är ett problem.
Fredrik j
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Banane, Jontez, Koriander, OfarligTesla och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.