Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 25 jul 2020 14:12

Fredrik j skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.


För en kommun är det en balansgång att erbjuda allmän service samtidigt som man med skattemedel inte konkurrerar ut en privat verksamhet.
Man kan tycka det är snurrigt speciellt om det har ett gott syfte. Tills man själv drabbas kanske.
Men jag håller med dig om att nån gratisstolpe här och där ju knappast är ett problem.

22kWh kanske men 2kWh omöjligt. Finns ju inte ens en privat aktör i tätorten som erbjuder laddplatser till dygnspendlare. Pendlare har inget annat val än att betala kommunens ockerpris eller då kanske stjäla el från en av kommunen hyrd motorvärmarstolpe.

Men med närmare eftertanke finns det kanske någon näringsidkare på orten som kan tänkas tillåta laddning från motorvärmarstolpe så länge laddkabeln har JFB-B(audi-e-trons kabel har det). Då borde ju det sätta det marknadsmässiga priset. En sådan p-plats torde landa på 400-500kr här i glesbygden. Då har vi minst halverat priset. Och landar på runt 2kr/KWh. Som någon klok själ just nämnde är ett rimligt pris.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 26 jul 2020 07:40

Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11904
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Fredrik j » 26 jul 2020 08:49

mati skrev:Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.


Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Fredrik j
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare mans71 » 26 jul 2020 10:43

mati skrev:
Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.


Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare 12man » 26 jul 2020 11:23

Kommuner spenderar ju massa pengar på saker som är tvivelaktigare än nån gratis/billig laddstolpe/ar..

Vätgasstation i Mariestad och Umeå någon?

Men OT
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2666
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Audi e-tron

Inläggav nek0 » 26 jul 2020 13:42

mans71 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.


Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...

Var har Bee installerat 5-6 laddare som är bättre än kommunens? Aneby har 4 stolpar 22kW x2. Menar du att Bee eller något annat företag vill installera 4 50KW laddare i Aneby. Jag tror inte det.
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 2790
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 26 jul 2020 17:37

mans71 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.

Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.


Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...

Att hindra en etablering av Bee skulle ju också gynna elbilismen. Dom tar ju också ockerpriser. ;)
En poäng som ni missar här är väll att i glesbygden är det ingen som vill etablera några laddplatser för dagspendlare. Då måste väll kommunen få ge den servicen.
Dom har förövrigt gratis parkering här. Måste ju också vara olagligt. Hindrar ju etablering det också.
Och sjukt orättvist för de skattebetalare som inte äger bil. Finns absolut ingen vinning för dom.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 26 jul 2020 18:18

Fredrik j skrev:
mati skrev:Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.


Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.

Nu är det inte Götene kommun som har installerat stolpen, utan det är Götene Elförening, alltså ett medlemsägt bolag. Men det är kommunen som tillhandahåller marken osv, såvitt jag förstår det. Vem det är som får intäkterna, om det nu fanns sådana, vet jag däremot inte. Det som gör mig misstänksam är att båda kommunerna Götene och Mariestad använder sig av samma något ovanliga betaltjänst Park+Charge, fast i Mariestad är laddningen en smula billigare än i Götene, men båda kommunerna började ta betalt exakt samtidigt. Det är ju "kompiskommuner", och jag antar att Götenes elit, som sitter i kommunhuset och fattar enormt viktiga beslut, tittar med avund på kompisarnas fina vätgasstation. Det är inte för intet att man rätt så ofta kan se en Mariestad-Mirai parkera utanför kommunhuset. Man får en smärre chock varje gång. Det jag tror är att man egentligen inte är det minsta intresserad av att det finns laddinfrastruktur i kommunen. Och jag antar att stolpen så småningom kommer försvinna igen, den används ju inte ändå.
Som kontrast kan jag berätta att vi satt på en restaurang i Lidköping idag, med utsikt över laddstolpen på torget. Vi laddade inte där, men under tiden vi åt var det ett ständigt in- och utkopplande, det kom bilar hela tiden. Stolpen var aldrig ledig längre än några sekunder. Och det är det som stör mig. Behovet finns. Men genom att ta hutlöst betalt för laddning ger Götene bort eventuella besökare till Lidköping.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11904
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav nek0 » 26 jul 2020 18:35

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.


Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.

Nu är det inte Götene kommun som har installerat stolpen, utan det är Götene Elförening, alltså ett medlemsägt bolag. Men det är kommunen som tillhandahåller marken osv, såvitt jag förstår det. Vem det är som får intäkterna, om det nu fanns sådana, vet jag däremot inte. Det som gör mig misstänksam är att båda kommunerna Götene och Mariestad använder sig av samma något ovanliga betaltjänst Park+Charge, fast i Mariestad är laddningen en smula billigare än i Götene, men båda kommunerna började ta betalt exakt samtidigt. Det är ju "kompiskommuner", och jag antar att Götenes elit, som sitter i kommunhuset och fattar enormt viktiga beslut, tittar med avund på kompisarnas fina vätgasstation. Det är inte för intet att man rätt så ofta kan se en Mariestad-Mirai parkera utanför kommunhuset. Man får en smärre chock varje gång. Det jag tror är att man egentligen inte är det minsta intresserad av att det finns laddinfrastruktur i kommunen. Och jag antar att stolpen så småningom kommer försvinna igen, den används ju inte ändå.
Som kontrast kan jag berätta att vi satt på en restaurang i Lidköping idag, med utsikt över laddstolpen på torget. Vi laddade inte där, men under tiden vi åt var det ett ständigt in- och utkopplande, det kom bilar hela tiden. Stolpen var aldrig ledig längre än några sekunder. Och det är det som stör mig. Behovet finns. Men genom att ta hutlöst betalt för laddning ger Götene bort eventuella besökare till Lidköping.

Var likadant igår i Lidköping. Gick förbi laddstolpen några gånger under gårdagen och den var upptagen hela tiden av olika bilar.
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 2790
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inläggav NiclasS » 27 jul 2020 23:44

Någon annan som har problem med missljud från instrumentpanelen?

https://youtu.be/mWFyQ0StnbE

Ska in på verkstad nästa vecka för montering av dragkrok och samtidig ska de få titta på det glappande bakljuset och oljud från vänster framvagn.

Tänkte visa dem videon också.
NiclasS
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 sep 2019 18:36

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12man, Datzun, eriksoderholm, Force-Walker, wcarlsson och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.