Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Mr S » 28 jul 2020 06:46

Nope! Min är knäpptyst. Du har inte gjort misstaget som en norrman gjorde, lagt skramlande nycklar i lilla facket till vänster om ratten? De felsökte hans bil länge innan de hittade att nycklarna var problemet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Mr S
elbilist

Inläggav elbilist Nilp » 28 jul 2020 13:27

Såg detta i mitt LinkedIn flöde.

Electric offensive continues ++ We are very happy that our first fully electric series production model is popular all over the world. In the first half of 2020, we delivered 17,641 E-tron models to customers worldwide.

Gissar att Norge är topp-1 marknad. :)
Nilp
elbilist

Inläggav NiclasS » 28 jul 2020 16:13

Mr S skrev:Nope! Min är knäpptyst. Du har inte gjort misstaget som en norrman gjorde, lagt skramlande nycklar i lilla facket till vänster om ratten? De felsökte hans bil länge innan de hittade att nycklarna var problemet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej så enkelt är det tyvärr inte.

Tyvärr är detta som så många andra missljud i en bil att de kommer och går. Detta ljud är tydligast i 20-25 grader i utomhus temperatur. Med vanlig otur kommer den säkert vara 10 grader och regn när jag ska till verkstaden.
NiclasS

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 28 jul 2020 17:19

En fråga ur det blå; är det någon som har provat övernattning i sin e-tron? Bjørn gör sådana tester lite då och då, men till e-tron saknas det vad jag vet. Kanske har jag missat?

Bekvämt (relativt..)? Hur fungerar A/C? Hos Tesla och nyare Kia/Hyundai finns ju camper mode för att hålla igång klimatanläggningen.

Frågan är kanske inte så knasig som först kan tes (sova i miljonkronors-bil?!). Jag har två scenarion som är helt rimliga, och något som vi saknat flertalet gånger med en 6-sätes X.

1. Du är ute på någon festival. Här ikring har vi till exempel den berömda Bingsjöstämman som ofta innebär musik och drickande med bekanta utomhus till sena natten. Visst kan man ta med tält, men förr om åren så har vi bäddat i bakluckan och sovit en natt, enkelt och snabbt. För att inte tala om bekvämt om man kan ha A/C på.

2. Du är ute på långresa, kanske genom Europa. Inget hotell bokat, utan istället bestämmer man sig för att köra tills man är för trötta, bäddar i ordning på någon rastplats och tar sig ett par timmars sömn innan resan fortsätter, kanske emot Kroatien eller Spanien. Kräver då minimalt med planering och väldigt händigt om man är 1-2 personer som är ute och reser.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Off Grid Byggaren » 28 jul 2020 17:38

Off Grid Byggaren

Inläggav elbilist mati » 29 jul 2020 06:25

E-tron har tyvärr inte camper mode. ACn fungerar som i Teslas bilar innan camper mode blev till, dvs den stängs av efter 30 minuter. Det duger när hunden sitter kvar i bilen, för det tar ju sällan så lång tid, framförallt inte när man vet att det finns risk för att det blir varmt, men för övernattning i bilen måste man i så fall ha bilen igång om man vill ha AC hela natten.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 29 jul 2020 17:01

mati skrev:E-tron har tyvärr inte camper mode. ACn fungerar som i Teslas bilar innan camper mode blev till, dvs den stängs av efter 30 minuter. Det duger när hunden sitter kvar i bilen, för det tar ju sällan så lång tid, framförallt inte när man vet att det finns risk för att det blir varmt, men för övernattning i bilen måste man i så fall ha bilen igång om man vill ha AC hela natten.

Bra att det finns för hund eller om man har passagerare som inte ska med in i matbutiken eller liknande. :) Antar att man kan köra en liten hack för övernattning; lämna bilen på, lås dörrar och stäng av belysningen ute?
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Fredrik j » 29 jul 2020 17:23

Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Fredrik j

Inläggav Verdi » 29 jul 2020 17:24

Fredrik j skrev:Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?

Ventilation/avfuktning? Blir väl superfuktigt i en bil. Man kan väl ha rutorna öppna iofs. Om det är varmt nog.

Antagligen blir det snorvarmt på morgonen också om solen skiner på bilen.
Verdi

Inläggav Teslaägare Curik » 29 jul 2020 17:29

Måste ju säga att e-tronen är rätt läcker! Just denna var lite extra speciell då den blockerade sista laddparet på SuC i Norrköping... kanske Mati som är ute och åker av gammal vana? :D

IMG_20200729_175554.jpg
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon