Re: Audi e-tron
Postat: 22 aug 2020 14:15
Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Det är ju trenden. Att sälja bilarna utan funktioner och sen ”bjuda” på uppgraderingar.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Samma här, aldrig använt det i eGolfen. Provade en gång, men det gav ju inget mervärde alls!mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
Audi borde nog köra med Here som Volkswagen, BMW och Mercedes köpte av Nokia.Goblin skrev:Jag har bara använt android auto o carplay i bilar utan navigering. I etronen så saknar jag inte android auto då navigeringen i etronen faktiskt är väldigt bra enligt mig (är det inte baserat på Google maps?).
För övrigt så är jag jäkligt nöjd med e-tronen som jag hämtade ut i tisdags. En runda där jag körde 10mil (ingen motorväg) kom jag ner i 19,9 i förbrukning och då har jag 21-tummarna.
Någon som vet när "funktion on demand" dyker upp?
Punkt 5 är klart avgörande härFredrik j skrev:Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
2. Mitt telefonabonnemang har fri data för Spotify vilket även gäller bilen via carplay. Kör jag med den inbyggda appen/sim filtrerar Volvo så tre inte förstår att det är Spotify som drar data.
3. Jag kan köra ljudböcker via BookBeat.
4. Bättre telefonljud. Min iPhone XR krånglar när ljudet går via blåtand.
5. Min telefon blir alltid laddad i bilen.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande. Som sagt, jag fattar inte vitsen med detta och såg ingen som helst anledning att betala extra för det i e-tron.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande. Som sagt, jag fattar inte vitsen med detta och såg ingen som helst anledning att betala extra för det i e-tron.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
I Golfen kan man spela Spotify och så finns en navigator. Spotify har jag ju i mobilen via blåtand, vilket i själva verket funkar betydligt bättre. Och bilens inbyggda navigator är vida överlägsen det jag har sett i Android auto. Finns det fler och bättre funktioner i andra bilar, kanske sånt som inte redam finns inbyggt i bilen, så kan jag begripa att man kanske vill ha det. Men inte så som det är nu.
Ja. Tidigare blev den kvar i fickan och upptäcktes förblivit oladdad när jag kom fram.Bjelke skrev:Punkt 5 är klart avgörande härFredrik j skrev:Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.mati skrev:E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.macky skrev:Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
2. Mitt telefonabonnemang har fri data för Spotify vilket även gäller bilen via carplay. Kör jag med den inbyggda appen/sim filtrerar Volvo så tre inte förstår att det är Spotify som drar data.
3. Jag kan köra ljudböcker via BookBeat.
4. Bättre telefonljud. Min iPhone XR krånglar när ljudet går via blåtand.
5. Min telefon blir alltid laddad i bilen.
https://insideevs.com/news/434576/audi- ... s-h1-2020/Iceland- 93%
Norway - 92%
Zalman3 skrev:Intressant är att e-tron är en fossilbilsdödare av rang.
I Norge och Island säljs knappt några fossila Audis längre.
Audi e-trons andel av Audis försäljning h1 2020.https://insideevs.com/news/434576/audi- ... s-h1-2020/Iceland- 93%
Norway - 92%
EDIT:
Audi skulle med lätthet kunna säga att de bara säljer elbilar i Norge och Island från 1 januari 2021.
Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.dd88 skrev:Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
MG ZS EV har på kort tid gjort dundersuccé i Norge, femte mest sålda bil alla kategorier.mati skrev:Audi verkar ju verkligen ha lyckats med e-tron. Trots det höga priset. Det är extremt glädjande för då finns hopp att de börjar förstå att det faktiskt finns en marknad för elbilar och att det dessutom går att konkurrera med Tesla. För som jag uppfattar siffrorna så har Teslas försäljningssiffror dalat rejält i Norge. Och då antar jag att folk inte har bytt tillbaka till fossilbilar utan att de har köpt andra elbilar istället, främst e-tron tydligen.
Det blir spännande att se hur bilar som Enyaq och ID4 tas emot. Bilar som inte kostar skjortan men som ändå är fullvärdiga familjebilar med drag och allt. De kan ju nästan inte bli nåt annat än dundersuccé.
Hehe, samma här. Smart styrning av garageport låter dock intressant. Problemet med min "garageport" är att det är en ladugårdsport som kräver en blandning av lite lagom våld och fingertoppskänsla för att öppnas och stängas. Låsningen sker superavancerat hi-tech-mässigt med en tung sten som läggs framför porten så att den inte blåser upp igen. Kan man göra detta automatiskt med Apple Car Play är jag nästan beredd att skaffa en Ajfån för det. I Android Auto kunde jag inte hitta den funktionen.Jerker skrev:Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.dd88 skrev:Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.mati skrev:På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.