Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 24 aug 2020 08:16

Jerker skrev:
dd88 skrev:Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.

Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.

Hehe, samma här. Smart styrning av garageport låter dock intressant. Problemet med min "garageport" är att det är en ladugårdsport som kräver en blandning av lite lagom våld och fingertoppskänsla för att öppnas och stängas. Låsningen sker superavancerat hi-tech-mässigt med en tung sten som läggs framför porten så att den inte blåser upp igen. Kan man göra detta automatiskt med Apple Car Play är jag nästan beredd att skaffa en Ajfån för det. I Android Auto kunde jag inte hitta den funktionen. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 24 aug 2020 08:23

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav dd88 » 24 aug 2020 08:34

För att återgå till ursprungsfrågan:

mati skrev:
dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.

På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.

Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav elbilist Anderzzon » 24 aug 2020 08:42

Carplay är nice i teorin men tyvärr inte lika bra genomfört. Stör mig som fan på att random musik slås på så fort jag kopplar in telefonen. Nästan lika irriterande som i en Tesla där podcast/ljudbok etc går igång så fort du öppnar en dörr.
Anderzzon
elbilist

Inläggav Teslaägare HelectriC » 24 aug 2020 09:45

dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:

mati skrev:
dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.

På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.

Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.

vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav dd88 » 24 aug 2020 10:00

HelectriC skrev:

mati skrev:

vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.

Skrev vad jag använder det till för några inlägg sedan. Kan gå in i detalj om det önskas, är väl synergin mellan ”smart hem, smart bil, smart telefon” som jag uppskattar mest. Sen är det inget exakt gränsdragning, mycket i funktionaliteten ligger snarare i Shortcuts.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav elbilist mati » 24 aug 2020 10:19

mati skrev:

Jag har väl inte avfärdat det, eller var ser du att jag har skrivit det? Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare themax » 24 aug 2020 10:33

mati skrev:Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.

Jag är en av dem som gladeligen skulle byta ut vartenda meningslösa (enligt min åsikt) spel i bilen mot Carplay. Jag använder Apple Music eftersom det då går att ha min egna musik samlat på samma ställe som det jag streamar (äger en hel del musik som inte finns på Spotify). Och för poddradio använder jag Overcast, inte TuneIn som funkar uruselt i bilen.

Min favoritnavigeringsapp är Sygic (slutade använda Waze när Google köpte det). Sygic är skönt att ha i instrumentpanelen istället för på en telefonhållare som jag måste ha nu. Teslas navigation funkar rätt bra, men i rusningstrafik har jag alltid Sygic uppe samtidigt, och om det någon gång blir ett val mellan vägar följer jag Sygic.

Lite OT med Sygic här, men det är just denna möjlighet, att ha just de appar JAG vill ha aktiva som är styrkan med Carplay/Android Auto. Dock är Android Auto är inte lika utvecklat (enligt mina erfarenheter) som Carplay i de bilar jag testat i.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav nek0 » 24 aug 2020 10:45

themax skrev:
mati skrev:Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.

Jag är en av dem som gladeligen skulle byta ut vartenda meningslösa (enligt min åsikt) spel i bilen mot Carplay. Jag använder Apple Music eftersom det då går att ha min egna musik samlat på samma ställe som det jag streamar (äger en hel del musik som inte finns på Spotify). Och för poddradio använder jag Overcast, inte TuneIn som funkar uruselt i bilen.

Min favoritnavigeringsapp är Sygic (slutade använda Waze när Google köpte det). Sygic är skönt att ha i instrumentpanelen istället för på en telefonhållare som jag måste ha nu. Teslas navigation funkar rätt bra, men i rusningstrafik har jag alltid Sygic uppe samtidigt, och om det någon gång blir ett val mellan vägar följer jag Sygic.

Lite OT med Sygic här, men det är just denna möjlighet, att ha just de appar JAG vill ha aktiva som är styrkan med Carplay/Android Auto. Dock är Android Auto är inte lika utvecklat (enligt mina erfarenheter) som Carplay i de bilar jag testat i.

Har också Sygic men är inte så imponerad. Visar inte gps hastighet på bilens skärm uppdateras inte längre fast man betalar livstids uppdatering. Nu försöker de sälja en ny app för 39,90€
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav dd88 » 24 aug 2020 11:01

mati skrev:

mati skrev:

Jag har väl inte avfärdat det, eller var ser du att jag har skrivit det? Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.

Kanske inte vad du menade, men "föga imponerande" skulle jag säga är ett avfärdande.

Nu har jag bara lite hastigt testat Android Auto, så kan inte riktigt uttala mig om det är bra eller dåligt, men för Carplay så är systemet väldigt enkelt på ytan. Typiskt Apple-tänk då man inte vill skrämma bort de som bara använder grundfunktionaliteten. Är man inne i Apples ekosystem (Homekit, Siri, Shortcuts, Carplay, Music osv) så är det lätt att sitta och hitta nya funktioner. Beställde precis en fotocell-sensor (aktiveras av att Carplay öppnar garageporten) för att ge parkeringsdirektiv i garaget där jag vill stå så nära porten som möjligt.
Användarvisningsbild
dd88

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon