Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 24 aug 2020 11:19

dd88 skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:För att återgå till ursprungsfrågan:

mati skrev:
dd88 skrev:Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.

På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.

Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.

vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.

Skrev vad jag använder det till för några inlägg sedan. Kan gå in i detalj om det önskas, är väl synergin mellan ”smart hem, smart bil, smart telefon” som jag uppskattar mest. Sen är det inget exakt gränsdragning, mycket i funktionaliteten ligger snarare i Shortcuts.
Carplay är perfekt om man inte vill använda rattknappar,navigation i head-up och kombi-instrumentet, röststyrning osv.

Alltså carplay är kanon i den bil där allt saknas, typ en standard bil.

Min kalender är synkad med min bil ändå och kan säga till när jag skall åka och skicka adress till bilen osv. Har carplay men skulle aldrig använda det just pga att man tappar så mycket med att använda det.
Just det, kvaliten på Spotify är ju sämre också istället för att använda bilens egna.
Stevvee

Inläggav dd88 » 24 aug 2020 11:24

Känner att vi borde fortsätta i en CarPlay-tråd, men stöd för rattknappar, röststyrning, kombiinstrument finns, HUD kommer i nästa uppdatering.

Såg nu även att stöd finns för stolsjustering, klimat och förarprofiler.

Edit:

Här är ett par bilder på CarPlay i instrument samt HUD:

Bild
Bild
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav dfa » 26 aug 2020 11:25

En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.

Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key

Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
dfa

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 26 aug 2020 12:26

dfa skrev:En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.

*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key

Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Carplay/AA

Hm ja. Skrev själv en tråd om just den här galenskapen. De allra flesta bilkonfiguratorer för elbilar är helt vansinnigt plottriga och ologiska. Tyvärr var e-tron en av de värre enligt mig.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist Moelito » 30 aug 2020 09:18

dfa skrev:En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.

*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key

*Carplay/AA
Irriterar mig kopiöst på att de där mugghållarna i baksätet inte är där. Kunde inte tro mina ögon när jag fick bilen. Kollade tom i instruktionsboken om det fanns något magiskt sätt att öppna upp armstödet för att få fram dem innan jag krasst fick inse att det helt enkelt inte fanns några...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

Inläggav elbilist mati » 30 aug 2020 09:26

Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka. :oops:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Thexps » 30 aug 2020 10:31

Moelito skrev:

*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key

*Carplay/AA
Irriterar mig kopiöst på att de där mugghållarna i baksätet inte är där. Kunde inte tro mina ögon när jag fick bilen. Kollade tom i instruktionsboken om det fanns något magiskt sätt att öppna upp armstödet för att få fram dem innan jag krasst fick inse att det helt enkelt inte fanns några...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Inte mugghållare som standard ens?? Eller USB..?
Min Outlander för halva summan har detta. Inte rättvis jämförelse i övrigt, men ändå! Vill ha en E-Tron, men känns som man kommer störa sig på utrustning man saknar. Barnen behåller mugghållare bak. Och USB laddare till våra långresor. Utan jag ska behöva göra en massa tillval och sabba förmånsvärdet fullständigt.
Thexps

Inläggav Teslaägare HelectriC » 30 aug 2020 10:36

Så typiskt, men allt är som vanligt, inget specifikt för just elbilar. Billiga bilar har mer utrustning som standard är dyra bilar. Jämför man priser så måste man jämföra utrustning och då blir den dyra bilen ändå dyrare, allt som vanligt!

Edit: finns självklart en del undantag, Tesla och Polestar har i stort sett allt som är tillgängligt som standard trots att de nog inte kan klassas som billiga bilar.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Stevvee » 30 aug 2020 11:49

HelectriC skrev:Så typiskt, men allt är som vanligt, inget specifikt för just elbilar. Billiga bilar har mer utrustning som standard är dyra bilar. Jämför man priser så måste man jämföra utrustning och då blir den dyra bilen ändå dyrare, allt som vanligt!

Edit: finns självklart en del undantag, Tesla och Polestar har i stort sett allt som är tillgängligt som standard trots att de nog inte kan klassas som billiga bilar.
Fast då saknar ju tesla en hel del utrustning som andra märken erbjuder......
Stevvee

Inläggav Teslaägare HelectriC » 30 aug 2020 12:22

Stevvee skrev:
HelectriC skrev:Så typiskt, men allt är som vanligt, inget specifikt för just elbilar. Billiga bilar har mer utrustning som standard är dyra bilar. Jämför man priser så måste man jämföra utrustning och då blir den dyra bilen ändå dyrare, allt som vanligt!

Fast då saknar ju tesla en hel del utrustning som andra märken erbjuder......

Jo då, men allt som är tillgängligt är i stort sett standard.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon