Thexps skrev:Jag har beslutsångest över ny bil.. E-Tron ligger nära till hands, men kan inte bestämma mig.
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Har du ett körmönster så att du klarar dig med hemmaladdning är e-tron ett klart bättre val än din Outlander. Driftskostnaderna blir lägre och det är en fröjd att aldrig behöva tanka mer. Dessutom är e-tron en mycket trevlig bil. Tyst, bekväm, påkostad. Min bil var inte direkt felfri första året. Jag har haft den inne på verkstaden för allehanda (för en Audi nästan pinsamma) saker. Nu känns det som att den är hyfsat avbuggad och jag antar att nyare bilar inte längre brottas med barnsjukdomarma som min bil har haft.
Men om du ska ha bilen för långresor gäller det att räkna två och tre gånger. Det är inte alls säkert att det blir ekonomiskt försvarbart. Du kan visserligen få ett Audi-abonnemang som gör att du kan ladda billigare hos Ionity. Men den höga årsavgiften på 2400kr gör kalkylen väldigt komplicerad. Du måste köra och ladda extremt mycket hos Ionity för att det (1) ska löna sig att teckna abonnemanget och (2) slå en fossilbil i driftskostnad. Sen laddar man ju på andra ställen också, och det gör det ännu svårare att räkna på det. Jag utgår ifrån att abonnemanget i princip bara lönar sig i undantagsfall. Det gör kalkylen enklare.
För långresor får du räkna med ungefär den dubbla kostnaden jämfört med en fossilbil. Grovt räknat. Lite mindre kanske. För hemmaladdning blir det ungefär en fjärdedel av vad en fossilbil kostar.
Själv köpte jag e-tron främst som långfärdsbil. Det var när Ionity kostade 80kr/laddning och världen fortfarande var fluffig och rosa och en elbil alltid var billig i drift. Och innan Corona. Nu gör vi inga långresor längre, men hade vi gjort det så hade det blivit orimligt dyrt.
Med facit i hand hade jag inte köpt bilen en gång till.
Om du kan vänta och inte nödvändigtvis vill ha en stor lyx-SuV skulle jag rekommendera att avvakta vad de "billigare" märken som VW och Skoda visar upp nästa månad.