Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 sep 2020 16:45

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966

Utrustning? Det ena är ett fast pris och det andra är förhandlingsbart?

Så du kan pruta 300' på den begagnade? Upp till bevis!!! :)

300'? Är det inte 75'+bonus? Men största skillnaden är nog utrustningen...

Oj, måste ha tänkt på nån annan bil. :) Sorry.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 16 sep 2020 18:16

Jag ska be om ett inbytespris för min e-tron om 2-3 veckor så fort ID4 går att beställa. Blir intressant vad de säger. De vill kanske inte ens ta den som inbytesbil.
Den kostade 1,1 mille, är snart 18 månader gammal och har gått 2400 mil. Jag gissar att jag får ett löjligt lågt skambud runt 650k. Kanske vill de bara ta den som försäljningsuppdrag, så som de gjorde med Teslan. Då står jag för hela risken och får ta det jag får. Men det gör jag inte denna gången. Då behåller jag den.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist mati » 16 sep 2020 18:19

Verdi skrev:Vad är haken?

"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535

Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966

Det ena är en Proline Advanced med en massa extra utrustning, det andra är en vanlig Proline utan extra utrustning. Det ligger några 100k mellan dessa två.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Fredrik j » 16 sep 2020 19:40

mati skrev:Jag ska be om ett inbytespris för min e-tron om 2-3 veckor så fort ID4 går att beställa. Blir intressant vad de säger. De vill kanske inte ens ta den som inbytesbil.
Den kostade 1,1 mille, är snart 18 månader gammal och har gått 2400 mil. Jag gissar att jag får ett löjligt lågt skambud runt 650k. Kanske vill de bara ta den som försäljningsuppdrag, så som de gjorde med Teslan. Då står jag för hela risken och får ta det jag får. Men det gör jag inte denna gången. Då behåller jag den.

Tror det kommer bli svårt att värdera bilar dom närmaste åren. Utvecklingen rusar på och jag skulle inte bli förvånad om en elbil från 2019 har tappat mer i värde om den ska säljas 2025 än en fossilbil från 2015 har tappat idag.

En fossilbil från 2019 kommer naturligtvis ha tappat ännu mer till 2025. Men sällan har man ju andra bilar än sin egen i kalkylen.
Fredrik j

Inläggav elbilist mati » 16 sep 2020 20:07

Fredrik j skrev:
mati skrev:Jag ska be om ett inbytespris för min e-tron om 2-3 veckor så fort ID4 går att beställa. Blir intressant vad de säger. De vill kanske inte ens ta den som inbytesbil.

Tror det kommer bli svårt att värdera bilar dom närmaste åren. Utvecklingen rusar på och jag skulle inte bli förvånad om en elbil från 2019 har tappat mer i värde om den ska säljas 2025 än en fossilbil från 2015 har tappat idag.

En fossilbil från 2019 kommer naturligtvis ha tappat ännu mer till 2025. Men sällan har man ju andra bilar än sin egen i kalkylen.

Ja, det är lite lotteri över det hela. En del har ju uppenbarligen fått väldigt bra betalt för sina gamla bilar. Själv har jag fått knappt 58% av nypriset för en två år gammal Model S som hade gått 4000 mil. Teslan jag hade innan hade en jämförbar värdeminskning. Runt 18-20k i månaden. Ett högt andrahandsvärde är alltså definitivt inte garanterat. Bilhandlarna vet ju om detta. Den där myten om att man kan sälja en elbil för nästan nypris efter tre år håller sig kvar bland en del innanför den här bubblan. Men verkligheten är ju inte riktigt så rosa och fluffig.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Muhlegg » 16 sep 2020 20:10

Jag var lite nyfiken om det skulle vara aktuellt att byta till Enyaq och kollade med Riddermark i förra veckan. De ansåg att det är svårt att värdera eTron just nu och ville bara ta den som försäljningsuppdrag.
Muhlegg
elbilist

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 sep 2020 20:42

Muhlegg skrev:

Jag var lite nyfiken om det skulle vara aktuellt att byta till Enyaq och kollade med Riddermark i förra veckan. De ansåg att det är svårt att värdera eTron just nu och ville bara ta den som försäljningsuppdrag.

Vad beror det på? Är ju inte som att det kommit bättre bilar. Är det prispress från t ex Enyaq som ligger bakom?
Model S 90D -16 MC Red
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 16 sep 2020 20:44

mati skrev:
Fredrik j skrev:

Ja, det är lite lotteri över det hela. En del har ju uppenbarligen fått väldigt bra betalt för sina gamla bilar. Själv har jag fått knappt 58% av nypriset för en två år gammal Model S som hade gått 4000 mil. Teslan jag hade innan hade en jämförbar värdeminskning. Runt 18-20k i månaden. Ett högt andrahandsvärde är alltså definitivt inte garanterat. Bilhandlarna vet ju om detta. Den där myten om att man kan sälja en elbil för nästan nypris efter tre år håller sig kvar bland en del innanför den här bubblan. Men verkligheten är ju inte riktigt så rosa och fluffig.

Du har ju köpt bilar för runt en mille styck, ganska naturligt att de faller i värde.
Model 3, eNiro, kona mfl håller värdet betydligt bättre. Finns helt enkelt en betydligt större kundkrets för dem.

Förövrigt, om jag skulle köra min Model 3 till 2025 så skulle den då ha rullat runt 20k mil. 20k mil är inte gratis i en dieselbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav elbilist mati » 16 sep 2020 20:57

Verdi skrev:Vad beror det på? Är ju inte som att det kommit bättre bilar. Är det prispress från t ex Enyaq som ligger bakom?

Troligen. En av säljarna jag har pratat med tyckte att det är nog en bra idé att sälja e-tron bättre nu än senare. Det är garanterat inte bara jag som har köpt en e-tron enbart på grund av brist på billigare alternativ. Men som sagt, det är ju lika dumt att sälja den "billigt" bara för att bli av med den. Då betalar man ju i praktiken dubbelt för att få köra en billigare (och troligen sämre) bil sen. Det känns ju inte så lockande.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 sep 2020 20:59

mati skrev:
Verdi skrev:Vad beror det på? Är ju inte som att det kommit bättre bilar. Är det prispress från t ex Enyaq som ligger bakom?

Troligen. En av säljarna jag har pratat med tyckte att det är nog en bra idé att sälja e-tron bättre nu än senare. Det är garanterat inte bara jag som har köpt en e-tron enbart på grund av brist på billigare alternativ. Men som sagt, det är ju lika dumt att sälja den "billigt" bara för att bli av med den. Då betalar man ju i praktiken dubbelt för att få köra en billigare (och troligen sämre) bil sen. Det känns ju inte så lockande.

Har du funderat på att behålla den? En 2 år gammal E-Tron är ju trevligare än en ny Enyaq till ungefär samma pris.
Model S 90D -16 MC Red
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon