Re: Audi e-tron
Postat: 16 sep 2020 22:08
Gick en på kvd för 750k för nån vecka sen, så man kan ha tur.
Det är en svår kalkyl. I slutändan är ju e-tron alltid en mycket dyrare bil att äga. Även om jag behåller den ett tag till så kommer ju stora smällen förr eller senare. Den måste betalas oavsett. Den går ju knappast upp i värde om man får säga så. Och jag går back varje månad redan nu, dvs min lön är lägre än mina kostnader. Det funkar ju inte hur länge som helst.Verdi skrev:Har du funderat på att behålla den? En 2 år gammal E-Tron är ju trevligare än en ny Enyaq till ungefär samma pris.
Du kan ju ställa av bilen några månader så slipper du betala förmånsvärde, om det är tufft ekonomiskt tillfälligt. Då måste bilen vara avställd samtliga dagar under en kalendermånad.mati skrev:Det är en svår kalkyl. I slutändan är ju e-tron alltid en mycket dyrare bil att äga. Även om jag behåller den ett tag till så kommer ju stora smällen förr eller senare. Den måste betalas oavsett. Den går ju knappast upp i värde om man får säga så. Och jag går back varje månad redan nu, dvs min lön är lägre än mina kostnader. Det funkar ju inte hur länge som helst.Verdi skrev:Har du funderat på att behålla den? En 2 år gammal E-Tron är ju trevligare än en ny Enyaq till ungefär samma pris.
En Enyaq eller ID4 kostar i runda slängar bara hälften så mycket. Samma pris kan det ju inte bli. Men jag förstår vad du menar tror jag. Om jag säljer min e-tron till nuvarande restvärde så har jag ingen kontantinsats för den nya bilen och leasingkostnaden per månad kommer vara ungefär densamma. Så sett märker man inte omedelbart att bilen är billigare att äga. Det syns inte på leasingfakturan i alla fall. Men förmånsvärdet lär knappast ligga på 8000kr så som det gör för min e-tron. Det blir ju stor skillnad. Och försäkringen blir nog också några hundringar lägre skulle jag tro. Och förbrukningen är lägre, fast det är tämligen försumbart. Största skillnaden är såklart att man avbetalar en bil som kostar 500k mindre än vad min e-tron har kostat. Det är klart att en VW eller Skoda måste bli mycket billigare i det långa loppet. Och så får man den trevliga sidoeffekten att den har betydligt längre räckvidd.
Vad hjälper det? Jag behöver ju en bil. Vi klarar oss inte enbart med e-Golfen. Då måste jag alltså typ hyra en bil och samtidigt betala leasingen för e-tron, för det slipper man ju inte, även när den är avställd. Låter inte särskilt intressant.Off Grid Byggaren skrev:Du kan ju ställa av bilen några månader så slipper du betala förmånsvärde, om det är tufft ekonomiskt tillfälligt. Då måste bilen vara avställd samtliga dagar under en kalendermånad.
Låter som du lever över dina tillgångar i alla fall just nu men så kanske det inte såg ut när du köpte e-tron?mati skrev:Vad hjälper det? Jag behöver ju en bil. Vi klarar oss inte enbart med e-Golfen. Då måste jag alltså typ hyra en bil och samtidigt betala leasingen för e-tron, för det slipper man ju inte, även när den är avställd. Låter inte särskilt intressant.Off Grid Byggaren skrev:Du kan ju ställa av bilen några månader så slipper du betala förmånsvärde, om det är tufft ekonomiskt tillfälligt. Då måste bilen vara avställd samtliga dagar under en kalendermånad.
Dessutom är det inte tillfälligt. Jag kommer ju inte ha bättre råd om ett halvår eller nåt. Och jag har alltid vetat att jag inte kommer ha möjlighet att ha kvar en så pass dyr bil hur länge som helst. Jag kan behålla den leasingperioden ut utan att få problem, så långt räcker kalkylen. Men senast då måste den bytas ut mot en billigare bil. Så som planerat. Men det bygger på ett restvärde på 53% efter tre år. Och det är inte så säkert att man får det som det ser ut nu.
Så kan jag byta bort den tidigare så gör jag det såklart.
Ja, lite så är det såklart. Jag hade väl aldrig jätteråd med den, men läget såg naturligtvis avsevärt bättre ut för två år sedan när jag beställde den. Första smällen kom redan med Teslas drastiska prissänkning precis när jag skulle få min e-tron och sälja min gamla Model S. Jag hade naturligtvis räknat med att få några riksdaler emellan för Teslan, som jag hade tänkt att ha som kontantinsats för Audin. Jag hade amorterat ner den ganska hårt och trodde verkligen att det fanns en säker marginal. Men ikke. Att jag på ett hårsmån fick betala för att bli av med den var ingenting jag hade räknat med. Det gjorde Audin mycket dyrare eftersom jag tvingades börja om från noll.ChristerSjo skrev:Låter som du lever över dina tillgångar i alla fall just nu men så kanske det inte såg ut när du köpte e-tron?
Läs hela instruktionsboken noga, det finns mycket nya funktioner och speciella egenskaper på e-tron.Esterox skrev:Ny på forumet efter att ha följt detta länge.
Inväntar leverans utav en E-tron 50 Proline men hade nog kunnat tänkt mig Skoda enyaq IV80x också. Men känns som ett bra val med E-tron nu då priset var bra.
Ni som äger E-tron, något jag bör tänka på ?
Försöker hitta den online, verkar inte finnas.Off Grid Byggaren skrev:Läs hela instruktionsboken noga, det finns mycket nya funktioner och speciella egenskaper på e-tron.Esterox skrev:Ny på forumet efter att ha följt detta länge.
Inväntar leverans utav en E-tron 50 Proline men hade nog kunnat tänkt mig Skoda enyaq IV80x också. Men känns som ett bra val med E-tron nu då priset var bra.
Ni som äger E-tron, något jag bör tänka på ?
viewtopic.php?f=27&t=16245&hilit=sl%C3% ... C3%B6rning
Tycker generellt att man pratar för lite höjdmeter här. På vintern åker många på långresa till fjällen och då genom laddöknen. Det är då man är som mest beroende av räckvidden.Martin E-tron skrev:Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Det funkar inte förrän du har fått din bil. Då går du in på myAudi och där kan du hitta instruktionsboken. De kallar den för loggbok. Den är inte nedladdningsbar. Av någon anledning tillhandahåller varken VW eller Audi nedladdningsbara instruktionsböcker.Esterox skrev:Försöker hitta den online, verkar inte finnas.
Stämmer. Det blir extra påtagligt eftersom e-tron är tung som en stridsvagn. När jag åker de 10 km hemifrån in till byn så blir jag alltid glad hur snål den är. Jag har haft förbrukningssiffror så lågt som 15-16kWh/100km. Kruxet är bara att det är en höjdskillnad på 40-50m eller nåt. Det är lätt att missa eftersom det går kontinuerligt nedför, utan synliga backar. Hemvägen brukar inte vara lika rolig längre.Robertrimmevik skrev:Tycker generellt att man pratar för lite höjdmeter här
En hel del aluminium. Aluminium i baksärmarna bara så hade det varit toppen, men hellre stål där än i framskärmarna.Off Grid Byggaren skrev:För de som är nyfikna på tekniken i e-tron finns även denna:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
Är inte det här typ tredje gången du provkör eTron? Du är lika negativ varje gång så varför fortsätta utsätta dig själv för det?hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Mer eller mindre precis min upplevelse.hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Det stämmer att jag kört etron tidigare. Nu när det finns deals som är 30% billigare än sist jag provade, samt att jag läst att mjukvaran ska ha uppdaterats tänkte jag ge den en ny chans.Muhlegg skrev:Är inte det här typ tredje gången du provkör eTron? Du är lika negativ varje gång så varför fortsätta utsätta dig själv för det?hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Provat EQC? Jag gillade den betydligt mer.hooked skrev:Det stämmer att jag kört etron tidigare. Nu när det finns deals som är 30% billigare än sist jag provade, samt att jag läst att mjukvaran ska ha uppdaterats tänkte jag ge den en ny chans.Muhlegg skrev:Är inte det här typ tredje gången du provkör eTron? Du är lika negativ varje gång så varför fortsätta utsätta dig själv för det?hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
det var inte meningen att trampa någon på tårna med mitt inlägg och vi har alla olika preferenser när vi väljer bil. åkte faktiskt till audi med inställningen att det kanske skulle kunna bli en prisvärd e-tron för min del eftersom den har många saker jag tilltalas av. bra laddhastighet, snygg, välbyggd, tyst, med mera.
Q4 etron ser jag fram mot att den ska presenteras. Den kommer nog ticka fler av mina boxar.
Har inte provat EQC. vet inte varför den inte hamnat på listan över bilar att testa. Dags att ta en runda till mercedes.taliz skrev:
Provat EQC? Jag gillade den betydligt mer.
Dom har nog en del deals där också nu.
Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Finns på blocket tex.Esterox skrev:Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.