Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav dd88 » 13 okt 2020 11:13

BrooklynS skrev:Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.


Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1350
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Audi e-tron

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 11:18

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.


Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.
Alla vill ha jeans med två fickor och storlek M. Välj mellan blått,grått och svart.
Esterox
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 11:21

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.


Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.


Tycker att det är bra om man kan välja lite mer än hos Tesla, men samtidigt får det inte vara så enormt krångligt och lika dålig kundupplevelse som hos många stora ICE-tillverkare.

Jag skulle personligen önska något mellanting mellan när vi beställde/konfigurerade vår Tesla (får få val och alternativ), och mellan hur det är när vi beställer och konfigurerar våra Mercedes (alldeles för krångligt och hopplöst tidskrävande).

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1907
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav SwedishAdvocate » 13 okt 2020 11:42

BrooklynS skrev:Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.

Förutom dragkrok (Model S, M3P) och halvkombi- eller kombilucka (Model 3)...
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Nilp » 13 okt 2020 11:43

Esterox skrev:Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?


Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Nilp
elbilist
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 29 apr 2019 14:15

Re: Audi e-tron

Inläggav SwedishAdvocate » 13 okt 2020 11:50

martinot skrev:.../ Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.

Nu är ju inte detta aktuellt för min egen del, men...

Jag har lekt lite med någon webb-konfigurator någon gång (tror det var Porsche Taycan...), och det dyker hela tiden upp meddelanden om att olika val är inkompatibla med varandra... Om jag skulle beställa ny E-tron, EQC eller Taycan hade jag nog bokat tid hos en återförsäljare och gjort konfigurationen på plats och därefter sett till att få den på papper (och PDF för att därefter kunna be om anbud från andra återförsäljare)...
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Audi e-tron

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 11:56

Nilp skrev:
Esterox skrev:Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?


Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.
Esterox
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Audi e-tron

Inläggav dd88 » 13 okt 2020 12:20

martinot skrev:
dd88 skrev:
BrooklynS skrev:Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.


Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.


Tycker att det är bra om man kan välja lite mer än hos Tesla, men samtidigt får det inte vara så enormt krångligt och lika dålig kundupplevelse som hos många stora ICE-tillverkare.

Jag skulle personligen önska något mellanting mellan när vi beställde/konfigurerade vår Tesla (får få val och alternativ), och mellan hur det är när vi beställer och konfigurerar våra Mercedes (alldeles för krångligt och hopplöst tidskrävande).

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.


Komplexiteten bidrar även till valfrihet. Skulle gissa att den absoluta majoriteten av alla köpare tar ett paket eller två, sen kanske någon detalj man är extra sugen på.

Skulle man bara erbjuda paket för att underlätta för många så är det andra som kanske bara vill ha en liten del av paketet som plötsligt kommer få betala för hela.

Lösningen är väl att erbjuda ett standardläge som bara erbjuder grundutrustning och paket samt ett för pro users som låter dig välja och vraka fritt som idag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1350
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 13 okt 2020 12:21

dfa skrev:
Martin E-tron skrev:Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?


Tror att det ingår som standard i Proline, men jag hade utan tvivel missat det om det inte ingått. Har en del annat som jag saknar.
Det är legendariskt svårt att konfigurera sin Audi har jag också fått erfara, den hårda vägen.


Att inte upplysa om att takreling inte ingår (fan det sjukaste ja varit med om på länge) o sen säga " det finns KIT" som inte finns e väldigt lågt..

Att hitta den "gömd" på hemsidan efter 511 klick där man med stora bilder "TONING AV FÖNSTER KANSKE" gör en djungel av massa undermenyer o klick för att sen hitta som en gömd Heliga Graalen (vill ni kanske ha tabox....? då kanske en icke-standard takreling ska sätta in) som en förbannad viskning?????????

Sen med salt i såren "GÅR INTE ATT EFTERMONTERA"... Det finns massor med lull lull till dagens bilar, det köper jag, alla vill inte betala för auto-parkering, Andriod auto, Matrix Fucking lysen bla bla bla

MEN ALLA VILL HA TAKRELING kan jag fan tro! Riktigt förbannad nu!

Ett skämt!
Martin E-tron
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

Re: Audi e-tron

Inläggav Fredrik j » 13 okt 2020 12:41

Martin E-tron skrev:
MEN ALLA VILL HA TAKRELING kan jag fan tro! Riktigt förbannad nu!

Ett skämt!


Porsche Macan har takreling som tillval. Minns att även Saab 9-5 hade det också. Snyggare utan tycker jag. Vem vill åka runt med halva takräcket på bilen hela tiden om man aldrig har någon last på taket?
Dock svagt av din försäljare att inte vara påläst om vad han säljer.
Fredrik j
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.