Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 13 okt 2020 20:18

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.[/quote]
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav elbilist Nilp » 14 okt 2020 13:56

Robertrimmevik skrev:Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.

Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh[/quote]

Nej, vad jag vet kan inte Etron ladda 22kw (22kwh är något helt annat men antar att du har koll på skillnaden på kw och kwh och skrev fel).

Jag har också Garo boxen med upp till 22kw kapacitet. Min analys var:
1. boxen med lägre kapacitet var på max 7,4kw vilekt jag tyckte var för lite
2. priset på 22kw varianten mot 7,4 varianten var inte speciellt stor.

Boxen som egentligen är en glorifierad elkontakt tänker jag ska fungera många år framåt och kommande elbilar får med stor sannolikt stöd för mer effekt, då känns det onödigt att jag snålade med boxinköpet en gång i tiden och den sätter begränsningen.

sen kan man alltid argumentera om det är försvarbart att ladda med 22kw hemma då man troligtvis måste höja säkringen på huset hemma etc... men det är en annan frågeställning. just nu laddar jag oftast mellan 6-9kw hemma och det räcker gott. sällan att jag är hemma sent på natten med nästan tomt batteri på morgonen och inte hinner ladda upp batteriet tills man ska åkta till jobbet morgonen efter (har hittills inte varit nära att inträffa).
Nilp
elbilist

Inläggav Esterox » 14 okt 2020 14:04

Nilp skrev:
Robertrimmevik skrev:Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.

Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?
Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh[/quote]

Nej, vad jag vet kan inte Etron ladda 22kw (22kwh är något helt annat men antar att du har koll på skillnaden på kw och kwh och skrev fel).

Jag har också Garo boxen med upp till 22kw kapacitet. Min analys var:
1. boxen med lägre kapacitet var på max 7,4kw vilekt jag tyckte var för lite
2. priset på 22kw varianten mot 7,4 varianten var inte speciellt stor.

Boxen som egentligen är en glorifierad elkontakt tänker jag ska fungera många år framåt och kommande elbilar får med stor sannolikt stöd för mer effekt, då känns det onödigt att jag snålade med boxinköpet en gång i tiden och den sätter begränsningen.

sen kan man alltid argumentera om det är försvarbart att ladda med 22kw hemma då man troligtvis måste höja säkringen på huset hemma etc... men det är en annan frågeställning. just nu laddar jag oftast mellan 6-9kw hemma och det räcker gott. sällan att jag är hemma sent på natten med nästan tomt batteri på morgonen och inte hinner ladda upp batteriet tills man ska åkta till jobbet morgonen efter (har hittills inte varit nära att inträffa).[/quote]Nu har jag 25A så det är ingen fara.
Men fick boxen installerad igår. Den var trasig så väntar på en ny, tur att jag inte fått bilen ännu.
Esterox

Inläggav NiclasS » 17 okt 2020 08:24

Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
5929146D-B1ED-4629-9F29-1C9954A35D02.jpeg
NiclasS

Inläggav elbilist iAkita » 17 okt 2020 08:28

NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.

Västliga vindar på ca 5m/s idag ger en fartvind på 20 km/h som du ska lägga uppe på din redan höga hastighet.
iAkita
elbilist

Inläggav elbilist mati » 17 okt 2020 09:17

Snitthastighet 102km/h är inte lite heller. Och så motvind och ganska låga temperaturer. Inget konstigt.
Jag slökörde till stan igår kväll. Snitthastigheten var bara hälften mot din, ändå så blev snittförbrukningen runt 25kWh/100km, vilket är ganska högt det med. Det är höst nu. Och varje år vid denna tiden tror man att nånting är fel med bilen. ;)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 17 okt 2020 10:58

Min första tur med 19 tums vinterdäck(dubb)är nu gjord.(med hyffsat aerodynamiska fälgar)
2,4 kWh/mil 30 mil. Start och hem på samma ställe. +2 grader i snitt. Mestadels blöt vägbana. Mestadels laglig landsvägskörning. Helt ok förbrukning men känslan säger mig att skillnaden mellan mina 21 tums sommar däck är minimal.(har gjort en liknande resa på de däcken i samma förhållanden på 2,4 kWh/mil)
Jag pumpade dock däcken från 2,6 till 3,0 efter halva resan. Såg du på förbrukningen hem, att jag fick samma förbrukning (200 höjdmeter upp) som jag hade ner.
Det brukar skilja 0.4 kWh upp mot ner.(då är bilen ej varmkörd innan resan ner). Så hade jag pumpat upp däcken innan resan hade jag fått omkring 2,2 kWh/mil.
Sommardäcken har jag på 3,2 bar.
Så att man kommer 3 mil längre på 19tum mot 21tum verkar stämma bra.(torde göra ännu mer på en Tesla som har länge räckvidd)
Men att lufttrycket i däcken skulle göra så stor skillnad trodde jag inte. Inte undra på att Nyland fick så dålig räckvidd när han testade e-tron med 2,6 bar på sommardäcken.
Då har jag en fråga till forumet.
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 17 okt 2020 11:03

NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

Tycker ändå att det var högt. Var det blöt eller torr väg? Vad har du för tryck i däcken?
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav elbilist mati » 17 okt 2020 14:22

Robertrimmevik skrev:Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)

Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Macki » 17 okt 2020 14:24

Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
Screenshot_20201017-145133.jpg
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon