Sida 209 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2020 16:49
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.
Kanske ett bra utgångsvärde då bilen är så pass tung orginal.
Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2020 16:54
av Robertrimmevik
Macki skrev:
Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
Riktigt bra!
19" sommardäck och 3,1bar
Bästa setupen.
Bästa komforten också. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2020 17:13
av martinot
NiclasS skrev:
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Vill inte vara taskig, men damma av skärmen! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2020 17:29
av mati
Robertrimmevik skrev:
Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.
Nej, däcken slits inte mer eller konstigare än normalt.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2020 19:38
av NiclasS
martinot skrev:
NiclasS skrev:
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Vill inte vara taskig, men damma av skärmen! :D
Tar inte illa vid mig så det är lugnt.
Då ska du se hur resten av bilen ser ut :)
Tvättad ordentligt 3 gånger på 1700 mil och sand i hela passagerarstolen från sonen på 16 månader.

Det går säkert att hitta något bananskal och använda våtservetter också.

Ibland hittar du även höns i bagageluckan :D

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2020 21:36
av SwedishAdvocate
NiclasS skrev:
.../ 35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
En av fördelarna med bilar som inte är crossover/SUV – särskilt om de är lite mindre...

Aerodynamiken (där markfrigång också spelar roll) blir bättre och vikten lägre.

Särskilt i hastigheter över 110 km/h har aerodynamiken rätt stor betydelse...

Re: Audi e-tron

Postat: 18 okt 2020 20:12
av Macki
Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50

Re: Audi e-tron

Postat: 18 okt 2020 20:34
av Elexotico
Macki skrev:
Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50
Hur långt upplever du att du kommer om du kör 120 km / h på motorväg och batteriet er fullt?

Re: Audi e-tron

Postat: 18 okt 2020 21:48
av Macki
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 okt 2020 23:43
av Goblin
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).

Re: Audi e-tron

Postat: 18 okt 2020 23:55
av martinot
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 00:52
av Robertrimmevik
Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 08:22
av Goblin
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Som pendlarbil så spelar inte räckvidden någon större roll anser jag. Bara de få gånger som jag troligtvis kan räkna på en hand (läs långresor) kan räckvidden påverka lite. Då kör jag kanske 40mil+ och batterivärmningen fördelas, som har nämnts tidigare här, på längre sträcka vilket gör att batterivärmningen blir knappt kännbar.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 08:46
av Macki
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Förvärmer du hemma innan avfärd?
Jag brukar lämna batteriet på 60% över natten och ställer att den ska vara laddad till 80% vid avfärd med förvärmning.
Har startat några gånger nu i höst när det varit typ 2-4 plusgrader och inte fått så hög förbrukning.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 08:47
av HelectriC
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 08:50
av mati
Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 08:59
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)
Dubbla teoretiska. Du får aldrig den räckvidden i praktiken. Inte ens under optimala förhållanden under rätt temperaturer.

Sedan vad din praktiska räckvidd är som just du vill uppnå som minimum - det har jag inte sagt något om.

Det kan vara hur kort eller hur långt som helst.

Det är helt upp till dig.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 09:00
av Macki
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags! Hade inte varit rimligt för mig att köpa en 55a bara för att få längre räckvidd de 1-2 gånger om året jag kör så pass långt, och tyckte 50an klara det bra! Ett stopp på 40mil är helt rimligt och det hade vi nog haft ändå oavsett hur många mil räckvidd bilen haft.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 09:02
av martinot
Macki skrev:
martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags!
Jag har inte sagt något om hur lång minimumräckvidd just du skall eller vill ha. Oavsett om till vardags eller inte. Det väljer du själv.

Vardagssträckan är nog mindre än två mil i varje riktning för väldigt många. Då räcker ju en bil med 4-8 mil range för en stor del av befolkningen.

Det är på helger eller vid annan användning som begränsningarna i range med elbilar kommer att ge sig tillkänna.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 09:38
av Martin E-tron
Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 12:17
av macky
Martin E-tron skrev:
Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
Just den sträckan har jag kört väldigt många gånger senaste året. Dock från ett par mil norr om Sthlm till 2 mil förbi Nyk. Tot 15 mil enkel väg. Har med min 55 haft förbrukning mellan 2,0 kWh och 2,9kWh beroende på årstid. Brukar ligga 10 över alla gränser ca. Så på sommaren har det dragit ca 37-38 % av batteriet upp till dryga 50% som mest. Så fram och tillbaka samma dag kan kräva laddning på vintern och start med 100%. Det är å andra sidan den längsta endags körning fram och tillbaka jag ibland gör. Vid semster planerar man ju ändå paus och laddstopp. Så för mig funkar det problemfritt med räckvidden.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 14:38
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
Vi är så rörande överens så att vi nog kommit fram till några sanningar.
Jag tycker framför allt att det går mycket energi åt att värma kupén samtidigt när man kör. Förbrukningen går ner efter ca 3 km.
Så bästa sättet att få känslan av en lägre förbrukningen på småkörningar(på vintern)blir något i stil med att värma upp kupén ordentligt innan körning och sedan stänga av klimatanläggningen när man kör. Då har jag fortfarande en varm bil när jag kommer fram och en förbrukning på 2.5kwh/mil istället för 3.5kwh/mil men i praktiken blir nog energiåtgången densamma.
Så, så länge man inte har någon batterihälsa att ta hänsyn till om man förvärmer eller ej så spelar det nog ingen större roll hur man gör. Det blir bara en fråga om komfort.
Min känsla är i alla fall att batteriet inte mår så jättebra att användas kalla vid -20. Har varit med om allt för många iskalla bilnycklar som just så pass fungerar.
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 15:18
av martinot
Har ni värmepump i era e-tron?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 15:52
av Martin E-tron
Inte vad jag vet, men ja missa också :shock: att det inte ingår takreling....

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2020 16:48
av mati
Robertrimmevik skrev:
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.
martinot skrev:
Har ni värmepump i era e-tron?
Ja såklart.