Sida 521 av 557

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 okt 2020 15:49
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)

Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.

Kanske ett bra utgångsvärde då bilen är så pass tung orginal.
Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 okt 2020 15:54
av Robertrimmevik
Macki skrev:Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.

Riktigt bra!
19" sommardäck och 3,1bar
Bästa setupen.
Bästa komforten också. ;)

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 okt 2020 16:13
av martinot
NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.


Vill inte vara taskig, men damma av skärmen! :D

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 okt 2020 16:29
av mati
Robertrimmevik skrev:Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.

Nej, däcken slits inte mer eller konstigare än normalt.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 okt 2020 18:38
av NiclasS
martinot skrev:
NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.


Vill inte vara taskig, men damma av skärmen! :D

Tar inte illa vid mig så det är lugnt.
Då ska du se hur resten av bilen ser ut :)
Tvättad ordentligt 3 gånger på 1700 mil och sand i hela passagerarstolen från sonen på 16 månader.

Det går säkert att hitta något bananskal och använda våtservetter också.

Ibland hittar du även höns i bagageluckan :D

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 okt 2020 20:36
av SwedishAdvocate
NiclasS skrev:.../ 35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.

En av fördelarna med bilar som inte är crossover/SUV – särskilt om de är lite mindre...

Aerodynamiken (där markfrigång också spelar roll) blir bättre och vikten lägre.

Särskilt i hastigheter över 110 km/h har aerodynamiken rätt stor betydelse...

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 18 okt 2020 19:12
av Macki
Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 18 okt 2020 19:34
av Elexotico
Macki skrev:Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50


Hur långt upplever du att du kommer om du kör 120 km / h på motorväg och batteriet er fullt?

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 18 okt 2020 20:48
av Macki
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 18 okt 2020 22:43
av Goblin
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).