Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 18 okt 2020 22:55

Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1314
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 18 okt 2020 23:52

Macki skrev:Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.

Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Goblin » 19 okt 2020 07:22

martinot skrev:
Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.


Som pendlarbil så spelar inte räckvidden någon större roll anser jag. Bara de få gånger som jag troligtvis kan räkna på en hand (läs långresor) kan räckvidden påverka lite. Då kör jag kanske 40mil+ och batterivärmningen fördelas, som har nämnts tidigare här, på längre sträcka vilket gör att batterivärmningen blir knappt kännbar.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Goblin
elbilist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Macki » 19 okt 2020 07:46

Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Förvärmer du hemma innan avfärd?
Jag brukar lämna batteriet på 60% över natten och ställer att den ska vara laddad till 80% vid avfärd med förvärmning.
Har startat några gånger nu i höst när det varit typ 2-4 plusgrader och inte fått så hög förbrukning.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 okt 2020 07:47

martinot skrev:
Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.


ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9326
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 okt 2020 07:50

Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.

Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.

Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 19 okt 2020 07:59

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.


ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)


Dubbla teoretiska. Du får aldrig den räckvidden i praktiken. Inte ens under optimala förhållanden under rätt temperaturer.

Sedan vad din praktiska räckvidd är som just du vill uppnå som minimum - det har jag inte sagt något om.

Det kan vara hur kort eller hur långt som helst.

Det är helt upp till dig.
Senast redigerad av martinot 19 okt 2020 08:00, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1314
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Macki » 19 okt 2020 08:00

martinot skrev:
Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.


Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags! Hade inte varit rimligt för mig att köpa en 55a bara för att få längre räckvidd de 1-2 gånger om året jag kör så pass långt, och tyckte 50an klara det bra! Ett stopp på 40mil är helt rimligt och det hade vi nog haft ändå oavsett hur många mil räckvidd bilen haft.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 19 okt 2020 08:02

Macki skrev:
martinot skrev:
Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).


Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.


Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags!


Jag har inte sagt något om hur lång minimumräckvidd just du skall eller vill ha. Oavsett om till vardags eller inte. Det väljer du själv.

Vardagssträckan är nog mindre än två mil i varje riktning för väldigt många. Då räcker ju en bil med 4-8 mil range för en stor del av befolkningen.

Det är på helger eller vid annan användning som begränsningarna i range med elbilar kommer att ge sig tillkänna.
Senast redigerad av martinot 19 okt 2020 08:53, redigerad totalt 2 gånger.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1314
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 19 okt 2020 08:38

Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
Martin E-tron
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Laban och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.