Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 19 okt 2020 11:17

Martin E-tron skrev:Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.

Kom hem med 5 mil kvar.

Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..

Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.

Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.


Just den sträckan har jag kört väldigt många gånger senaste året. Dock från ett par mil norr om Sthlm till 2 mil förbi Nyk. Tot 15 mil enkel väg. Har med min 55 haft förbrukning mellan 2,0 kWh och 2,9kWh beroende på årstid. Brukar ligga 10 över alla gränser ca. Så på sommaren har det dragit ca 37-38 % av batteriet upp till dryga 50% som mest. Så fram och tillbaka samma dag kan kräva laddning på vintern och start med 100%. Det är å andra sidan den längsta endags körning fram och tillbaka jag ibland gör. Vid semster planerar man ju ändå paus och laddstopp. Så för mig funkar det problemfritt med räckvidden.
macky
 
Inlägg: 298
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 19 okt 2020 13:38

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Macki skrev:Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.

Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.

Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.

Vi är så rörande överens så att vi nog kommit fram till några sanningar.
Jag tycker framför allt att det går mycket energi åt att värma kupén samtidigt när man kör. Förbrukningen går ner efter ca 3 km.
Så bästa sättet att få känslan av en lägre förbrukningen på småkörningar(på vintern)blir något i stil med att värma upp kupén ordentligt innan körning och sedan stänga av klimatanläggningen när man kör. Då har jag fortfarande en varm bil när jag kommer fram och en förbrukning på 2.5kwh/mil istället för 3.5kwh/mil men i praktiken blir nog energiåtgången densamma.
Så, så länge man inte har någon batterihälsa att ta hänsyn till om man förvärmer eller ej så spelar det nog ingen större roll hur man gör. Det blir bara en fråga om komfort.
Min känsla är i alla fall att batteriet inte mår så jättebra att användas kalla vid -20. Har varit med om allt för många iskalla bilnycklar som just så pass fungerar.
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 19 okt 2020 14:18

Har ni värmepump i era e-tron?
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1313
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 19 okt 2020 14:52

Inte vad jag vet, men ja missa också :shock: att det inte ingår takreling....
Martin E-tron
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 okt 2020 15:48

Robertrimmevik skrev:Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.

Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.

martinot skrev:Har ni värmepump i era e-tron?

Ja såklart.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 19 okt 2020 19:29

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.

Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.

martinot skrev:Har ni värmepump i era e-tron?

Ja såklart.

Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.

Det är mycket man ska lära sig med elbil. Nästan så att det borde finnas ett kursmaterial för nybörjare med elbil.
Men det känns bra att det sitter i förvärmningen av bilen. För det är lite svårt att ibland tajma fulladdad till avfärd när man har lastbalansering.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 19 okt 2020 19:41

Robertrimmevik skrev:Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.

Nja, det behöver ju egentligen inte vara så. Och jag har bara genom tester och en del killgissning kommit fram till att e-tron gör så. Man ser ju inte nånstans att batterivärmaren körs. I Teslas app kan man se det. Då blir det tydligare.
Men rent generellt är det ju rimligt att göra på det viset. När man har timern inställd så att kupén ska vara varm vid en viss tidpunkt är det ju ganska uppenbart att man vill åka iväg vid den tiden. Då ska batteriet också vara hyfsat varmt.
Frågan är vad bilen ska göra med batterivärmaren när laddtimern är satt, men inte förvärmningen. Vill man åka eller bara ladda? Jag menar, man kan ju vilja ställa in det så att bilen ska ladda vid en viss tidpunkt, utan att man nödvändigtvis vill åka iväg. Men ingen förvärmer ju kupén bara för skojs skull. Då vill man ju verkligen använda bilen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11920
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 20 okt 2020 10:49

Ja körde igång värmaren idag 07:00, går ut till bilen 07:25, då har milen sjunkit från 25 mil till 21,5 :o

Kör till förskolan med ungarna, då är förbrukningen ändå 71 kwh/100 (sträckan från hemmet o förskolan inte mer än 500 meter).

Från förskolan till skolan (massa barn har man) sjönk den till 44kwh, på vägen till jobbet gick den ner till 3 kwh.

Vi hade - 5 i morse, undrar hur förbrukningen blir om det smäller till med -10 eller kallare :lol:
Martin E-tron
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 20 okt 2020 11:51

Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.

De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.

Heating circuit.JPG

Kylning.JPG

Batterikyla.JPG
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 942
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 20 okt 2020 12:23

Off Grid Byggaren skrev:Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.

Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.

Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.

Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)

De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.

Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.

Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.



De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.

Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.

Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.

Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.

Heating circuit.JPG

Kylning.JPG

Batterikyla.JPG




Precis det ja tänkte... :roll:
Martin E-tron
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.