Re: Audi e-tron
Postat: 20 okt 2020 13:55
Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdfPapaD skrev:Vilka fina bilder, en guldgruva av info. Var fick du tag på dem?
Den största frågan är väl om du har Ionity-laddare på lämplig plats längs de vanligaste sträckorna du kör i jobbet. Om du har det funkar nog e-tron 55 bra. Har du inte det så tror jag personligen du kommer bli frustrerad av den avsevärt sämre räckvidden.Elexotico skrev:Ah okej nu behöver jag lite hjälp här.
Har en Tesla Model S 100D -18 med 8500 mil på mätaren. Letar ny elbil egentligen av den anledningen att försäkringen har stuckit iväg (27 k / året). Jag kör mycket bil på grund av två olika tjänster på olika orter. Ca 120 mil i veckan.
Har kollat lite på en E-Tron 50 -20 på grund av betydligt billigare försäkring (halvförsäkring 6000 kr året och hel sen 13000 kr) men också för jag faktiskt tycker det är skönt att sitta lite högre upp plus den är snygg.
Då handlar det mesta om;
- Räckvidd? (vet min Tesla är klart bättre) men klarar den 20 mil på motorväg i 130.km/h? (Den sträckan jag har till och från orterna).
- autopiloten? (Grym på Teslan)
Annat jag behöver veta mellan E-tron 50 och en Tesla S?
Tacksam för svar.
Ah men 55 är lite dyrare. Hade hoppats att inte lägga allt för mkt (om ens något) i mellanskillnaden..mati skrev:Jag instämmer. 20 mil känns kanske lite tajt ändå. Ta en 55:a.
Audis "autopilot" är grym. Framförallt farthållaren är helt fantastisk. Man kan bokstavligen låta bilen sköta gas och broms oavsett vilka vägar man kör på. Den funkar även på små 70-vägar med korsningar och allt. Även rondeller hanteras klanderfritt. Det enda den inte gör är att stanna helt och hållet för rödljus eller stopskyltar. Den bromsar in, men sista metern får man bromsa själv.
E-tron 55 laddar extremt snabbt i princip hela vägen upp till max. Man behöver inte planera laddningen lika noggrant som med andra elbilar, som ju oftast bara laddar riktigt snabbt under 50%.
Från noll till max tar mindre än 45 minuter.
Kom ihåg att e-tron är beroende av att det finns HPC-laddare, vilket det inte finns så vansinnigt många av i Sverige. Man vill inte stå och slöladda med 50kW.
Kom också ihåg att snabbladdning kostar skjortan eftersom du inte kan ladda på SuC. Om du kör mycket kan du teckna e-tron charging service avtalet som kostar 199kr/månad. Då laddar du för 3:30kr/kWh hos Ionity. Men hos alla andra laddoperatörer som har 150kW-laddare kostar det oftast mer än att tanka diesel för en e-tron som ju inte tillhör de snålaste elbilarna.
För övrigt är e-tron en grym långfärdsbil. Tyst, bekväm, komfortabel. Man kan bo i den om man vill.
Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så jaLegato skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Aha, var alltså alltid samma två orter du åker mellan hela tiden. Då förstår jag! Då lär väl en e-tron 50 funka också, bara du är lite flexibel och kan tänka dig att köra långsammare i snö/slask tex.Elexotico skrev:Har en 11kw laddstolpeb utanför ena lägenheten (2.5 kr Eon) och sen en annan utanför andra lägenheten (Bee, 399 kr / månaden), så jaLegato skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Eller tror iaf att det är 11kw(?) Blev osäker nu.Legato skrev:Förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev innan att du har "20 mil till och från orterna". Menar du att du på alla ställen du åker till har tillgång till 11 kW laddning på plats och att du alltid är borta så länge att du kan ladda fullt där då?Elexotico skrev:Yepp det är sant. 150kw finns de inga av (typ) fattar jag det som..mati skrev:Förlåt, jag uttryckte mig slarvigt inser jag. Jo, alla snabbladdare fungerar naturligtvis. Men det tar 3 gånger så lång tid när du laddar på en 50kW laddare (e-tron 55 laddar med max 150kW). Istället för knappt 1mil/minut får du alltså bara 3km/minut. Det kan bli extremt segt.Elexotico skrev:Snabbladdning bryr jag mig inte mkt om. De få gångerna jag åker till Sthlm (från GBG) kan jag planera noggrant med snabbladdare. HPC laddare hade jag dock dålig koll på(?). så alla snabbladdare fungerar inte?
Nu är det inget aber för laddar ju sällan snabbladdning. Mest priset som är i vägen nu
För annars blir det ju i praktiken omöjligt att skippa snabbladdning längs resan med en e-tron?
Kommer du bara upp för hallandsåsen så är det inga bekymmer. E-tron har supereffektiv regenerering som gör att man får det mesta tillbaka på vägen ner.Elexotico skrev:Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Det låter som du bör kolla runt med andra försäkringsbolag.Elexotico skrev:Ah okej intressant. Frågan är bara hur mkt långsammare
Sträckan är Kungsbacka - Helsingborg så inte mkt snö däremot regn och blåst. Och.... Den där jävla Hallandsåsen som förbrukningen verkligen hatar
Ah vet nya Teslan. Problemet är att den är dyrare så mer pengar ska till. Dessutom kostar en halvförsäkring på Teslan lika mycket som en hemförsäkring på E-tron..