Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Moelito » 22 okt 2020 14:58

Martin E-tron skrev:
Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka


Satan va tråkigt... :x


Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 okt 2019 21:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 22 okt 2020 15:46

Moelito skrev:
Martin E-tron skrev:
Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka


Satan va tråkigt... :x


Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.

Hoppas det löser sig och att du har mer tur med verkstaden än vad jag hade men min Model S när den såg ut som om jag hade duschat i den. Jag fick höra att det är normalt och att man får räkna med det när man tvättar bilen. Jag hoppas att du fick ett lite mer lämpligt bemötande. Sånt där får bara inte hända. Oavsett om bilen kostar en mille eller ett par hundratusen.
Min taklucka har varit tät hittills. Men jag parkerar också under tak.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11890
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 22 okt 2020 16:14

Moelito skrev:
Martin E-tron skrev:
Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka


Satan va tråkigt... :x


Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.


Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
macky
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Moelito » 23 okt 2020 09:57

macky skrev:
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.


Ja precis, har faktisk riktigt bra erfarenheter från Audi Göteborg sedan tidigare. Kanske beror på att jag är en bilnörd och alltid kollar upp saker i förväg. Dialogen brukar vara öppen, hjälpfull och transparent.
När jag beskrev felet och nämde att jag trodde att det var takluckan och att det såg ut som det kom från dräneringsrören I a-stolparna bokade de en tid direkt uten en enda följdfråga:-) Så ja, de vet nog precis vilken åtgärd de ska göra.

Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 okt 2019 21:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Goblin » 23 okt 2020 17:19

Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Goblin
elbilist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 23 okt 2020 17:40

Goblin skrev:Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.

Kör du fortfarande med sommardäck så är detta ganska förväntat. Det är ju relativt kallt nu och jag antar att senast du kollade trycket var det mycket varmare ute.
Tack för påminnelsen, jag får också gå och kolla. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11890
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Front242 » 23 okt 2020 20:15

Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 31 maj 2019 06:34
Ort: Bankeryd
Referralkod: joachim85306

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 23 okt 2020 20:58

Front242 skrev:Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?

Ja, luften blir tätare vid lägre temperatur. Det är därför trycket minskar. Det är trycket i däcket som ska vara på en föreskriven nivå, inte antalet molekyler. Det är ointressant vilken temperatur luften har. Trycket är det intressanta.
Vid kallare väder måste man tillföra luft, vid varmare väder får man släppa ut luft. Men däcktrycket ska alltid kontrolleras vid kalla däck, dvs innan man kör iväg. Sen blir däcken varma under färd och trycket ökar några tiondelar. Men det är så det ska vara.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11890
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare wector » 23 okt 2020 21:09

Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 13 maj 2017 21:02
Ort: Kramfors
Referralkod: oscar95814

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare bylund » 23 okt 2020 22:15

wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9024
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fnw, smeden, Svirre och 25 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.