Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Satan va tråkigt...
Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Hoppas det löser sig och att du har mer tur med verkstaden än vad jag hade men min Model S när den såg ut som om jag hade duschat i den. Jag fick höra att det är normalt och att man får räkna med det när man tvättar bilen. Jag hoppas att du fick ett lite mer lämpligt bemötande. Sånt där får bara inte hända. Oavsett om bilen kostar en mille eller ett par hundratusen.
Min taklucka har varit tät hittills. Men jag parkerar också under tak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Satan va tråkigt...
Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
Ja precis, har faktisk riktigt bra erfarenheter från Audi Göteborg sedan tidigare. Kanske beror på att jag är en bilnörd och alltid kollar upp saker i förväg. Dialogen brukar vara öppen, hjälpfull och transparent.
När jag beskrev felet och nämde att jag trodde att det var takluckan och att det såg ut som det kom från dräneringsrören I a-stolparna bokade de en tid direkt uten en enda följdfråga:-) Så ja, de vet nog precis vilken åtgärd de ska göra.
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Kör du fortfarande med sommardäck så är detta ganska förväntat. Det är ju relativt kallt nu och jag antar att senast du kollade trycket var det mycket varmare ute.
Tack för påminnelsen, jag får också gå och kolla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Ja, luften blir tätare vid lägre temperatur. Det är därför trycket minskar. Det är trycket i däcket som ska vara på en föreskriven nivå, inte antalet molekyler. Det är ointressant vilken temperatur luften har. Trycket är det intressanta.
Vid kallare väder måste man tillföra luft, vid varmare väder får man släppa ut luft. Men däcktrycket ska alltid kontrolleras vid kalla däck, dvs innan man kör iväg. Sen blir däcken varma under färd och trycket ökar några tiondelar. Men det är så det ska vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.
Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Jag blev lite nyfiken på detta. Och det verkar snarare vara frånvaron av fukt i kvävet, då det framställs genom att kyla ner luft och få fram flytande kväve, snarare än frånvaro av syre. http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=17710
Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.
Jag kollade också upp det och drog exakt samma slutsats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
Så de har börjat med det nu? I våras fick jag iaf en Passat GTE så att jag åtminstone hade möjlighet att köra på el.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
De två gånger jag lämnat in bilen, en gång för service och en gång för byte av ljuslist baklucka har jag fått e-tron som lånebil. Verkar vara policyn också hos ÅF. Hade iofs gärna testat annat i samma prisklass men en basic a4 är ju inte så spännande.
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
De två gånger jag lämnat in bilen, en gång för service och en gång för byte av ljuslist baklucka har jag fått e-tron som lånebil. Verkar vara policyn också hos ÅF. Hade iofs gärna testat annat i samma prisklass men en basic a4 är ju inte så spännande.
Hos Audi Göteborg?
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Har haft E-tron inne två gånger på garantiärenden och har båda gångerna fått E-tron som courtesy car. Detta från Audi Danderyd.
Tackade nej till självriskreduceringen först men när jag kom ut och såg att bilen saknade klassiska backspeglar gick jag tillbaka in och tecknade försäkringen. Var väldig obekväm att backa ut från den trånga parkeringsplatsen med de virtuella backspeglarna.
Jag har haft min e-tron inne för garantiärenden minst ett halvdussin gånger eller så, och jag har aldrig fått en e-tron som lånebil. Enda gången jag hade en e-tron demobil var när de inte klarade av att sätta drag på min. Det finns öht inte så många lånebilar hos min åf, och inga e-tronsar alls tror jag. Man får ta det man får. Allt från A2, Q2, Q3 till Q5 har jag haft. Det är okej för mig. Bara jag kommer hem igen så. Det är ju bara över dagen och då överlever man nog med en bensinbil med manuell låda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14