Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare wector » 23 okt 2020 22:28

bylund skrev:
wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Referralkod: oscar95814

Inläggav Teslaägare bylund » 23 okt 2020 22:34

wector skrev:
bylund skrev:
wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.

Jag blev lite nyfiken på detta. Och det verkar snarare vara frånvaron av fukt i kvävet, då det framställs genom att kyla ner luft och få fram flytande kväve, snarare än frånvaro av syre.
http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=17710
Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 24 okt 2020 12:00

Finns det något elbolag som har rabatt på el om man har e-tron? Som Jämtkraft har för VW och Skekraft har för Tesla och Seat.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav elbilist PapaD » 24 okt 2020 14:22

Robertrimmevik skrev:Finns det något elbolag som har rabatt på el om man har e-tron? Som Jämtkraft har för VW och Skekraft har för Tesla och Seat.

Jmtkraft fattade jag inte vitsen med. De var ju apdyra, månadsavgift för att få betala... What? Kändes som lurendrejeri.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav Off Grid Byggaren » 24 okt 2020 14:50

Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.

Gäller för valfritt bilmärke.
Off Grid Byggaren

Inläggav elbilist mati » 24 okt 2020 16:26

bylund skrev:Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.

Jag kollade också upp det och drog exakt samma slutsats.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Anderzzon » 24 okt 2020 20:28

Off Grid Byggaren skrev:Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.

Den rabatten gäller dock ej för deras 50kW+ laddare.
Anderzzon
elbilist

Inläggav dfa » 24 okt 2020 20:35

Moelito skrev:
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)

Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
dfa

Inläggav Off Grid Byggaren » 24 okt 2020 20:49

Anderzzon skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Om du väljer E.on som elhandelsbolag för din bostad eller fritidshus så lämnar de 1:- rabatt per kWh vid sina DC-laddare.

Den rabatten gäller dock ej för deras 50kW+ laddare.

Ja, det gäller verkligen att ha stenkoll innan du stoppar i laddkabeln någonstans!
Off Grid Byggaren

Inläggav elbilist Moelito » 25 okt 2020 08:44

dfa skrev:
Moelito skrev:
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)

Det lustiga/tragiska är är Europcar har e-trons, så när/om man lämnar in en Audi hos VWs skadeverkstad på Grafiskavägen kan man få låna en om man är snäll. Fast man får väl ta 1/3 av kostnaden själv eller nått beroende på försäkringsbolaget. Oavsett så finns det att låna.
Så de har börjat med det nu? I våras fick jag iaf en Passat GTE så att jag åtminstone hade möjlighet att köra på el.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Moelito
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon