Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 20 nov 2020 12:11

Robertrimmevik skrev:Men på Porsche finns procenten i cockpitten. VAG måste anse att Porscheförare kan hantera mer information när man kör.

Eller så kostar det närmare en miljon att implementera denna funktion. Det är därför Taycan är så dyr. Det är säkert så att det krävs helt annan hårdvara för att kunna visa ytterligare 4 bytes i lilla skärmen. Det är helt omöjligt att få till i vanliga bilar, troligen ökar det energiförbrukningen också. Och så har man nog inte den nödvändiga kompentensen heller, alla hundratals utvecklare som har jobbat med detta jobbar ju hos Porsche. Typ så...
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist PapaD » 20 nov 2020 13:30

Eller, så fanns det i Leaf som är töntig så det vill ingen införa för att vara lik en elbil. Men Porsche är inte så känsliga för vad folk tycker och inför det iaf. Så då kanske det kommer hos andra...för Porsche är cool. 8-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav Martin E-tron » 20 nov 2020 13:37

Vinterdäck på
Vinterdäck.jpg
Martin E-tron

Inläggav elbilist Anderzzon » 20 nov 2020 13:50

mati skrev:Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt för biltillverkarna att låta kunden välja om man vill se batteristatus i % eller återstående räckvidd i km, dvs så som Tesla gör.

Tycker Leaf gör det bra där. Då ser man både räckvidd och procent samtidigt, det klarar inte ens Tesla av.
Anderzzon
elbilist

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Hertsh » 20 nov 2020 14:05

Anderzzon skrev:
mati skrev:Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt för biltillverkarna att låta kunden välja om man vill se batteristatus i % eller återstående räckvidd i km, dvs så som Tesla gör.

Tycker Leaf gör det bra där. Då ser man både räckvidd och procent samtidigt, det klarar inte ens Tesla av.
Kommer i v11 enligt rykten och Elons twitter
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Off Grid Byggaren » 20 nov 2020 14:34

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.

Håller inte helt med om det. Tycker att det är kupén som tar hutlöst med el. Även då jag förvärmt tar det några km innan den stabiliserar sig.
Trycker jag av värmen när jag kör med kall bil så syns det knappt på energimätaren att batteriet tar nånting. Kupén däremot, den 1-2 kWh/mil lite beroende på hur kallt det är.
Håller på att testar nu. Då vi har fått riktig vinter.
Min gissning är att med småkörningar på 3-8km, med lite förvärmning 5-15 min, oftast från 10 gradigt garage, 21 grader i kupén och laddförluster. Så kommer snittförbrukningen hamna på över 5 kWh/mil.
Ska sedan testa utan förvärmning och bara sätesvärme. Min gissning är då runt 3 kWh/mil med laddförluster inräknat.

Jag upplever det som att E-tron snabbt värmer upp batteriet i kyla. Och då pratar vi under 15 plusgrader ute. Det är ju enorma energimängder som ska tas ut ur batteriet vid en fullgas acceleration till exempel.

Det kan ju vara kortvarigt upp mot 400 kW, och då känns laddning med 150 kW rätt så skonsamt lågt.

Audi vill att batteriet ska må bra under alla förhålllanden.
Off Grid Byggaren

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 20 nov 2020 17:04

Martin E-tron skrev:Vinterdäck på

Riktigt snyggt. Hade blivit ännu bättre med svart optik till.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 20 nov 2020 17:31

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.

Håller inte helt med om det. Tycker att det är kupén som tar hutlöst med el. Även då jag förvärmt tar det några km innan den stabiliserar sig.
Trycker jag av värmen när jag kör med kall bil så syns det knappt på energimätaren att batteriet tar nånting. Kupén däremot, den 1-2 kWh/mil lite beroende på hur kallt det är.
Min gissning är att med småkörningar på 3-8km, med lite förvärmning 5-15 min, oftast från 10 gradigt garage, 21 grader i kupén och laddförluster. Så kommer snittförbrukningen hamna på över 5 kWh/mil.
Ska sedan testa utan förvärmning och bara sätesvärme. Min gissning är då runt 3 kWh/mil med laddförluster inräknat.

Jag upplever det som att E-tron snabbt värmer upp batteriet i kyla. Och då pratar vi under 15 plusgrader ute. Det är ju enorma energimängder som ska tas ut ur batteriet vid en fullgas acceleration till exempel.

Det kan ju vara kortvarigt upp mot 400 kW, och då känns laddning med 150 kW rätt så skonsamt lågt.

Vilket jag tycker är tryckt och känns bra.

Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 nov 2020 17:36

Hertsh skrev:
Anderzzon skrev:

Kommer i v11 enligt rykten och Elons twitter

Och det kommer som årets julklapp (Elons tweet) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Off Grid Byggaren » 20 nov 2020 20:53

Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:

Vilket jag tycker är tryckt och känns bra.

Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)

Tur att du inte kör en bensin SUV med dessa förhållanden.

Att sitta med värme på och spela musik drar mycket ström.

Jag tycker inte det spelar någon roll med en hög förbrukning under korta körningar på några km. Har haft upp mot 8,50 kWh per mil som värst. Men det blir ju inte mycket energi totalt sett.

Så fort det blir några mil s körning sjunker förbrukning till mer rimliga nivåer.

Men det förutsätter att du kan ladda hemma till låg kostnad. Ska allt laddas på Ionity blir det väldig hög km kostnad.

E-tron är inte en optimal stadsbil i kyligt klimat.
Off Grid Byggaren

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon