Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 21 nov 2020 08:39

E-tron är ingen stadsbil överhuvudtaget skulle jag vilja påstå.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 21 nov 2020 11:28

Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)


Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1198
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 21 nov 2020 12:02

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)


Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.


Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.

Men om man som jag kör mycket långresor.
Så är det inte så stor skillnad.
Så även om jag kunde ladda hemma så gissar jag att jag ändå bara skulle ladda under 20% hemma.
Eftersom det händer att jag jobbar på annan ort 2-5 dagar i veckan.

Och är jag hemma i Umeå så har jag bara ca 3km mellan hemmet och kontoret.

Så det kan fungera att ha elbil och inte ladda hemma om man kör lite så man bara behöver ladda en gång i veckan.

Eller som jag kör mycket och mest bara befinner sig på annan ort än där man bor.

Mest problem är om man kör mycket på sin hemort och inte kan ladda hemma.

Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7592
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 21 nov 2020 12:20

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)


Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.


Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.

Men om man som jag kör mycket långresor.
Så är det inte så stor skillnad.
Så även om jag kunde ladda hemma så gissar jag att jag ändå bara skulle ladda under 20% hemma.
Eftersom det händer att jag jobbar på annan ort 2-5 dagar i veckan.

Och är jag hemma i Umeå så har jag bara ca 3km mellan hemmet och kontoret.

Så det kan fungera att ha elbil och inte ladda hemma om man kör lite så man bara behöver ladda en gång i veckan.

Eller som jag kör mycket och mest bara befinner sig på annan ort än där man bor.

Mest problem är om man kör mycket på sin hemort och inte kan ladda hemma.

Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.


Hur planerar du din laddning?

Försöker du att på hemvägen alltid ladda fullt vid någon snabbladdare som passeras, så du har räckvidd till lokal körning på hemorten?
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 21 nov 2020 13:59

Off Grid Byggaren skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)


Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.


Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.

Men om man som jag kör mycket långresor.
Så är det inte så stor skillnad.
Så även om jag kunde ladda hemma så gissar jag att jag ändå bara skulle ladda under 20% hemma.
Eftersom det händer att jag jobbar på annan ort 2-5 dagar i veckan.

Och är jag hemma i Umeå så har jag bara ca 3km mellan hemmet och kontoret.

Så det kan fungera att ha elbil och inte ladda hemma om man kör lite så man bara behöver ladda en gång i veckan.

Eller som jag kör mycket och mest bara befinner sig på annan ort än där man bor.

Mest problem är om man kör mycket på sin hemort och inte kan ladda hemma.

Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.


Hur planerar du din laddning?

Försöker du att på hemvägen alltid ladda fullt vid någon snabbladdare som passeras, så du har räckvidd till lokal körning på hemorten?


När jag kommer hem till Umeå på fredagen efter att ha varit på annan ort på jobb så äter jag middag och laddar fullt i Umeå.

Har tidigare gjort misstaget att åka hem direkt med lite ström i batteriet. Och på lördagen kommit att jag vill köra lite.
Tar då onödigt lång tid att då åka på SuC och ladda med kallt batteri.

Fördelen med att bo i Umeå är att de allra flesta p-platser för boende har motorvärmare uttag.
Det har även jag. Kan få 230V och 10A i en timme som styrs via min app.
Har dock inte orkat att tjafsa med en sådan lösning eftersom det ger så lite kWh.

Kommer dock snart att få en typ2, 3fas, 11kW laddmöjlighet i mitt boende.
Och med solceller och undermätning så betalar jag samma pris för elen i lägenheten som för att ladda bilen.

Och visst, är det -30 så är det skönt att dels kunna ladda/värma batteriet och värma kupén innan man åker iväg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 7592
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 21 nov 2020 15:48

Zalman3 skrev:Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.

Men om man som jag kör mycket långresor.
...

Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.

Alltså detta fungerar ju bara om man har en Tesla som dessutom med fördel har gratis SuC. Jag skulle med all tydlighet och mycket bestämt avråda folk från att skaffa elbil om de inte har möjlighet till hemmaladdning, i synnerhet om man har ditt körmönster. Det skulle bli ett ekonomiskt slukhål, samtidigt som det inte är särskilt praktiskt heller.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 21 nov 2020 17:54

Det bör kunna funka med valfri elbil under förutsättning att det finns snabbladdare att tillgå, och att bra laddavtal kan fås.

Tänker mig om du bor i Sundsvall, kör Audi e-tron och pendlar till Åre så kan ett avtal med Ionity och 3,30:- per kWh funka bra.

Årsavgiften på 2000:- är inte så mycket, om du kör 5000 mil per år.

Bristen hos Ionyity är ju kostnaden för oss som laddar enstaka gånger per år. Och att de inte finns på så många platser.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 21 nov 2020 19:58

Ja, jo, men om du har ett jobb som säljare eller dylikt, som medför resor i stora delar av Sverige kanske även norr om Vänern, så funkar en e-tron troligen ganska dåligt. Och ett Ionity-abonemang är helt värdelöst om man rör sig i detta området som ändå täcker två tredjedelar av Sveriges yta.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 21 nov 2020 21:47

Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1198
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 22 nov 2020 11:17

martinot skrev:Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.

Ja, när Björn körde till polcirkeln med ID3 nämnde han att resan hade varit en plågsam affär med en e-tron. ID3 funkar rätt bra ändå eftersom den är någorlunda snål med elektronerna och det går därför att ladda med 50kW utan att det tar evigheter.
Och det stämmer nog. Jag har också räknat på det. Om vi till exempel skulle vilja åka till Östersund så skulle det faktiskt gå lite snabbare om vi tog e-Golfen. Man får ladda oftare, men man får fler kilometer per minut vid en 50kW-laddare. Det är ganska spännande egentligen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11882
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alfa, Credde, Force-Walker, Jollybob och 22 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.