Re: Audi e-tron
Postat: 21 nov 2020 08:39
E-tron är ingen stadsbil överhuvudtaget skulle jag vilja påstå.
Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)
Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.martinot skrev:Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)
Hur planerar du din laddning?Zalman3 skrev:Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.martinot skrev:Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)
Men om man som jag kör mycket långresor.
Så är det inte så stor skillnad.
Så även om jag kunde ladda hemma så gissar jag att jag ändå bara skulle ladda under 20% hemma.
Eftersom det händer att jag jobbar på annan ort 2-5 dagar i veckan.
Och är jag hemma i Umeå så har jag bara ca 3km mellan hemmet och kontoret.
Så det kan fungera att ha elbil och inte ladda hemma om man kör lite så man bara behöver ladda en gång i veckan.
Eller som jag kör mycket och mest bara befinner sig på annan ort än där man bor.
Mest problem är om man kör mycket på sin hemort och inte kan ladda hemma.
Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.
När jag kommer hem till Umeå på fredagen efter att ha varit på annan ort på jobb så äter jag middag och laddar fullt i Umeå.Off Grid Byggaren skrev:Hur planerar du din laddning?Zalman3 skrev:Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.martinot skrev:Nja, spelar ingen roll om man är Teslaägare, eller inte tycker jag. Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.Robertrimmevik skrev:Nu ska jag ge lite vatten på kvarn till vissa här.
Gjorde en liten mellancheck på min förbrukningsmätning i småkörningar vinter.
Efter en dag och 19 km vardagspusselkörning(-5 grader, skrovlig isig väg, dottern kvar i bilen spelandes musik vid Ica) återstår 86% SoC räknar jag på 13% blir det 13x0,864kWh/1,9mil = 5,91kWh/mil! (Färddatorn säger 3,6kWh/mil)
Vilken tur att jag annulerade PHEV'en. Den hade inte fått mer än 2mil i sån här körning.(vet dock inte om A7:an har ett snålare system)
Och snacka om dyrt, om man inte kan ladda hemma eller har fri SuC.(fast Teslorna kanske drar hälften)
Men om man som jag kör mycket långresor.
Så är det inte så stor skillnad.
Så även om jag kunde ladda hemma så gissar jag att jag ändå bara skulle ladda under 20% hemma.
Eftersom det händer att jag jobbar på annan ort 2-5 dagar i veckan.
Och är jag hemma i Umeå så har jag bara ca 3km mellan hemmet och kontoret.
Så det kan fungera att ha elbil och inte ladda hemma om man kör lite så man bara behöver ladda en gång i veckan.
Eller som jag kör mycket och mest bara befinner sig på annan ort än där man bor.
Mest problem är om man kör mycket på sin hemort och inte kan ladda hemma.
Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.
Försöker du att på hemvägen alltid ladda fullt vid någon snabbladdare som passeras, så du har räckvidd till lokal körning på hemorten?
Alltså detta fungerar ju bara om man har en Tesla som dessutom med fördel har gratis SuC. Jag skulle med all tydlighet och mycket bestämt avråda folk från att skaffa elbil om de inte har möjlighet till hemmaladdning, i synnerhet om man har ditt körmönster. Det skulle bli ett ekonomiskt slukhål, samtidigt som det inte är särskilt praktiskt heller.Zalman3 skrev:Jag har kört +11.000 mil och kan fortfarande inte ladda hemma.
Men om man som jag kör mycket långresor.
...
Men visst är det jättebekvämt att kunna ladda hemma och ha full tank varje morgon.
Ja, när Björn körde till polcirkeln med ID3 nämnde han att resan hade varit en plågsam affär med en e-tron. ID3 funkar rätt bra ändå eftersom den är någorlunda snål med elektronerna och det går därför att ladda med 50kW utan att det tar evigheter.martinot skrev:Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.
Jag tror dock att din e-Golf kommer att rapidgate:a och göra det riktigt segt i alla fallmati skrev:Ja, när Björn körde till polcirkeln med ID3 nämnde han att resan hade varit en plågsam affär med en e-tron. ID3 funkar rätt bra ändå eftersom den är någorlunda snål med elektronerna och det går därför att ladda med 50kW utan att det tar evigheter.martinot skrev:Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.
Och det stämmer nog. Jag har också räknat på det. Om vi till exempel skulle vilja åka till Östersund så skulle det faktiskt gå lite snabbare om vi tog e-Golfen. Man får ladda oftare, men man får fler kilometer per minut vid en 50kW-laddare. Det är ganska spännande egentligen.
Kanske. Jag tänker inte testa det med varken e-tron eller e-Golf. Det blir alldeles för segt, oavsett vilken bil jag tar.Teslaspolen skrev:Jag tror dock att din e-Golf kommer att rapidgate:a och göra det riktigt segt i alla fallmati skrev:Ja, när Björn körde till polcirkeln med ID3 nämnde han att resan hade varit en plågsam affär med en e-tron. ID3 funkar rätt bra ändå eftersom den är någorlunda snål med elektronerna och det går därför att ladda med 50kW utan att det tar evigheter.martinot skrev:Samma problem i norra delen av Norge. Enligt Björn Nyland så är Ionity kanon, men endast söder om Trondheim.
Och det stämmer nog. Jag har också räknat på det. Om vi till exempel skulle vilja åka till Östersund så skulle det faktiskt gå lite snabbare om vi tog e-Golfen. Man får ladda oftare, men man får fler kilometer per minut vid en 50kW-laddare. Det är ganska spännande egentligen.
Ja det funkar för långpendlarna. I övrigt tänker jag att det blir ganska dyrt att tanka Ionity för 3,30kr/kWh när bilen tar över 5 kWh/mil i stadskörning på vintern. Om jag bodde i Sundsvall och inte hade egen laddning skulle jag ta Bee around för 400kr och 450kWh. Och slå ihjäl 2 timmar i veckan på Birsta eller på stan. Fast det skulle nog kännas mycket segt i längden.Off Grid Byggaren skrev:Det bör kunna funka med valfri elbil under förutsättning att det finns snabbladdare att tillgå, och att bra laddavtal kan fås.
Tänker mig om du bor i Sundsvall, kör Audi e-tron och pendlar till Åre så kan ett avtal med Ionity och 3,30:- per kWh funka bra.
Årsavgiften på 2000:- är inte så mycket, om du kör 5000 mil per år.
Bristen hos Ionyity är ju kostnaden för oss som laddar enstaka gånger per år. Och att de inte finns på så många platser.
PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Ja just det, det brukar jag ju tipsa andra om.Teslaspolen skrev:Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.taliz skrev:Ja just det, det brukar jag ju tipsa andra om.Teslaspolen skrev:Experimentera på abrp.mp!taliz skrev:På tal om egolf så byter jag zoen mot en sådan om en vecka.
Blir intressant att se hur den är.
Lite rädd att den inte kommer klara min commute.
Zoen har 52kwh och jag bränner 65-70% av det på min 10 mil commute.
Får kanske va försiktig med egolfen.
Inte jag heller jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippenPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Inte omöjligt att de hamnar där när jag är klar med dom.thnis skrev:Inte jag heller jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippenPapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Jag kör på bana också, men då med hoj.PapaD skrev:Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.taliz skrev:PapaD skrev:Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa...
Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.