Sida 221 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 18:26
av thnis
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D
Inte jag heller :D jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippen :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 19:10
av PapaD
taliz skrev:
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D

Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 19:10
av taliz
thnis skrev:
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D
Inte jag heller :D jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippen :roll:
Inte omöjligt att de hamnar där när jag är klar med dom. :lol:
Nä, men jag är ju "mellan bilar" just nu. Det råkar också finnas bra erbjudanden på hyrbilar. Zoen hyrde jag i 42 dygn för 130kr/dygn inkl fria mil.
Egolfen 5k för en månad inkl 300 mil.
Kul att testa lite olika små budgetbilar(har ju testat etron, EQC, S, X, 3 tidigare...)
Sen får vi se vad det blir efter det.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 19:14
av taliz
PapaD skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D

Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.
Jag kör på bana också, men då med hoj.
Om det vore så riskabelt att hålla 140 på motorväg är det lustigt att det går utmärkt i många länder söderut på kontinenten. De har ju tom fri fart i Tyskland. :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 19:45
av Zath
Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 19:53
av mati
thnis skrev:
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 21:50
av thnis
mati skrev:
thnis skrev:
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
Jo förstår det. Fördelen är ju att den kommer med ny garanti.
Jag väntar nog ändå till i höst å ser vad som händer med ID3 med 45 kWH batteri. Den ska ju komma med möjlighet till snabbare DC-laddning för en extra kostnad. Även om jag helst hade haft en e-Golf 7.5 med större batteri och snabbare laddning. Men men..

Sorry inser att tråden nu är kapad.. ngt som jag brukar störa mig på :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 22 nov 2020 21:52
av Hertsh
Zath skrev:
Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
Min syster har precis skaffat en id3 för 3700 per månad i privatleasing. Det tycker jag är bra.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 nov 2020 09:48
av HelectriC
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 nov 2020 15:05
av Off Grid Byggaren
HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484

Re: Audi e-tron

Postat: 23 nov 2020 16:09
av Bjelke
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 15:07
av Zalman3

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 16:00
av Robertrimmevik
Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...
Fast behöves det egentligen läggas så mycket krut på snålare elbilar. Går batteriutvevklingen som väntat så går väll en ny e-tron 70 mil om fem år. Och just nu går hälften av min förbrukning åt till att värma bilen och till laddförluster. (Uteslutande stadskörning i vinter)
Bygger vi allt för snåla bilar så kommer familjebilarna gå över hundra mil. Och då byggs det gigantiska snabbladdarnätverk helt i onödan. Behövs i stort sett bara destinationsladdning då.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 16:10
av Robertrimmevik
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 16:27
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 17:22
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 18:16
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 20:35
av johanfh
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 20:58
av Credde
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 21:02
av johanfh
Credde skrev:
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)
Ja precis, leverans i april...Så hinner jag leta upp en laddstolpe under tiden :)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 21:16
av mati
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 22:51
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 22:53
av Robertrimmevik
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis. Tror inte att du kommer att bli besviken.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 23:30
av martinot
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 nov 2020 00:07
av Eldsig
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
I Gävle har vi en hel hög med 22kw publika "gratisladdare" (vissa mot p-avgift), som många hade uppskattat lite extra om kunnat nyttja effekten.