Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 25 nov 2020 21:16

Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/

Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.

Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 25 nov 2020 22:51

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/

Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.

Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.

Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 25 nov 2020 22:53

johanfh skrev:Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!

Grattis. Tror inte att du kommer att bli besviken.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare martinot » 25 nov 2020 23:30

johanfh skrev:Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!

Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil! :)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Eldsig » 26 nov 2020 00:07

quote]https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/audi-e-tron-uppdateras-for-snabbare-laddning/

Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.

Laddare.JPG

Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.

I Gävle har vi en hel hög med 22kw publika "gratisladdare" (vissa mot p-avgift), som många hade uppskattat lite extra om kunnat nyttja effekten.
Eldsig

Inläggav elbilist mati » 26 nov 2020 06:50

Robertrimmevik skrev:Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.

Det förstår jag. Men jag kör ju numera knappt utanför tomtgränsen längre. Det skulle nästan funka med en förlängningssladd. ;) Dubbelladdare känns hursomhelst ganska överflödigt för mig nu. Jag älskade dubbelladdaren i min gamla Model S. Men det var andra tider.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare HelectriC » 26 nov 2020 08:34

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.

Det förstår jag. Men jag kör ju numera knappt utanför tomtgränsen längre. Det skulle nästan funka med en förlängningssladd. ;) Dubbelladdare känns hursomhelst ganska överflödigt för mig nu. Jag älskade dubbelladdaren i min gamla Model S. Men det var andra tider.

Ska man bara ärlig så är väl hela bilen överflödig för dig just nu ;)
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Issa » 28 nov 2020 12:39

Issa

Inläggav Off Grid Byggaren » 28 nov 2020 12:57

Antagligen för handlaren, planen är väl export till Norge efter 24 månader.

Tillkommer moms, försäkring, högre leasingavgift första 7 månaderna tills miljöbilsbonusen betalats ut.

Och verkar bara ingå 500 mil per år.
Off Grid Byggaren

Inläggav dd88 » 28 nov 2020 18:54

Audi testar Q4 i Sverige nu i dagarna, ser bra ut.

149119EF-3424-4E3E-8BC5-19AE3BC9D8AF.jpeg

https://audiclubna.org/audi-q4-e-tron-s ... in-sweden/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon