Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 30 nov 2020 07:02

BrooklynS skrev:Kör ni 30 mil vintertid så gör ni det bra! Då finns inget att klaga på. Det innebär en snittförbrukning på strax över 300Wh/km (vilket kanske låter lite lågt på vintervägar).

Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.

Annars toppen!

30 mil är inget större problem. Nu har jag förvisso inte kört till fjällen, men jag körde ner till Tyskland förra vintern. Det var ingen snö, men regnigt, nollgradigt och allmänt uselt. Och då kom jag 30 verkliga mil på motorvägen. På sommarn kommer jag faktiskt inte så mycket längre på motorvägen, men då kör man ju fortare också när vädret tillåter.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12148
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 30 nov 2020 08:22

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.

Riktigt bra med takbox! Har du en mycket slimmad variant? Takbox kanske gör mindre på förbrukningen än vad jag trott på en e-tron.


Ja en rätt långsmal packline, så inte den största bulligaste. När jag åkte upp hade jag ungefär samma förbrukning men när man är på väg upp in i glesbygden blir man lite mindre sugen på att köra ner till 3% så då blev det ett extrastopp. Visste heller inte vilka laddmöjligheter som fanns i stugan. Men förbrukning på 2.7-2.9 var det och det gällde även däruppe när man åkte runt till olika anläggningar. Tror att så länge man håller sig på landsväg 80-100 så är det ganska rimlig förbrukning även med box.
macky
 
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Bjelke » 30 nov 2020 12:52

Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!


Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.


Skönt att höra! :) , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen :D

Bollnäs minsann :) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14352
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist PapaD » 30 nov 2020 14:48

Nect skrev:...

Skönt att höra! :) , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen :D


Det var en jäkla högt säkrad stuga det! :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 30 nov 2020 20:28

PapaD skrev:
Nect skrev:...

Skönt att höra! :) , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen :D


Det var en jäkla högt säkrad stuga det! :D


Haha! Laddboxen är på 22kW, men huvudsäkringen ”bara 25 A”. Men blir bra fart ändå med lastbalanseringen. Måste ju ha bra kräm med värmepump och bastu! 8-)
Nect
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav Nect » 30 nov 2020 20:32

Bjelke skrev:
Nect skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!


Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.


Skönt att höra! :) , jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen :D

Bollnäs minsann :) :mrgreen:


Jajjemensan! Ser dig ibland åkandes, svårt att missa den folieringen 8-) 8-) (hängt här ett par år, men utan att vara registrerad. Så har fått bra koll på de flesta forumsrävarna!)
Nect
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Bjelke » 30 nov 2020 20:36

Ja min bil är svår att missa :lol: 8-) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14352
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 06 dec 2020 18:42

20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.

Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 06 dec 2020 18:56

Robertrimmevik skrev:20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.

Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.


Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.

Stöd finns just nu för Hager och SMA:

https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... 1930_W.pdf

https://www.hager-me.com/solutions/e-mo ... /56531.htm

Nya.JPG


e-tron laddningssystem connect
7 800 SEK

Lägg till i konfigurationen
Ersätter e-tron laddenhet comfort som är standard.

e-tron laddningssystem connect är ett mobilt Mode2-laddningssystem som innehåller en styrenhet, en fordonsanslutningskabel (2,5 m standard eller 7,5 m tillval) och två strömkontakter (hushålls- och industrikontakt) . Den stöder en laddningseffekt på upp till 22 kW (trefas). Kontrollenheten är utrustad med en 5-tums pekskärm. Dessutom erbjuder styrenheten intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).

Anslutningen av e-tron-laddningssystemet kan användas både med industrikontakt CEE 16 A, 400 V (upp till 11 kW) och med industrikontakt CEE 32 A, 400 V (upp till 22 kW).

e-tron laddningssystem connect stöder följande intelligenta laddningsfunktioner:

Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i myAudi-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i myAudi eller via ett kompatibelt HEMS.

Integrerad laddningsenergiinspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i myAudi och få den skickad via e-post därifrån.


Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi e-tron. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i myAudi-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).

Blackout-skydd:
e-tron-laddningssystemanslutningen kommunicerar med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar alltid ditt fordon med den maximala elektriska effekten som finns i husinfrastrukturen. Om andra elektriska konsumenter slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten. Så snart de andra konsumenterna är avstängda ökar e-tron-laddningssystemanslutningen laddningseffekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av strömanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).

PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.

Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är din e-tron-laddningssystemanslutning alltid uppdaterad.

Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare (KB4) samt att anslutning sker med industrikontakten CEE 32 A, 400 V till en 32 A strömanslutning som godkänts av en auktoriserad elektriker.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1021
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 06 dec 2020 20:43

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.

Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.


Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.

Stöd finns just nu för Hager och SMA:

https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... 1930_W.pdf

https://www.hager-me.com/solutions/e-mo ... /56531.htm

Nya.JPG


e-tron laddningssystem connect
7 800 SEK

Lägg till i konfigurationen
Ersätter e-tron laddenhet comfort som är standard.

e-tron laddningssystem connect är ett mobilt Mode2-laddningssystem som innehåller en styrenhet, en fordonsanslutningskabel (2,5 m standard eller 7,5 m tillval) och två strömkontakter (hushålls- och industrikontakt) . Den stöder en laddningseffekt på upp till 22 kW (trefas). Kontrollenheten är utrustad med en 5-tums pekskärm. Dessutom erbjuder styrenheten intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).

Anslutningen av e-tron-laddningssystemet kan användas både med industrikontakt CEE 16 A, 400 V (upp till 11 kW) och med industrikontakt CEE 32 A, 400 V (upp till 22 kW).

e-tron laddningssystem connect stöder följande intelligenta laddningsfunktioner:

Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i myAudi-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i myAudi eller via ett kompatibelt HEMS.

Integrerad laddningsenergiinspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i myAudi och få den skickad via e-post därifrån.


Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi e-tron. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i myAudi-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).

Blackout-skydd:
e-tron-laddningssystemanslutningen kommunicerar med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar alltid ditt fordon med den maximala elektriska effekten som finns i husinfrastrukturen. Om andra elektriska konsumenter slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten. Så snart de andra konsumenterna är avstängda ökar e-tron-laddningssystemanslutningen laddningseffekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av strömanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).

PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.

Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är din e-tron-laddningssystemanslutning alltid uppdaterad.

Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare (KB4) samt att anslutning sker med industrikontakten CEE 32 A, 400 V till en 32 A strömanslutning som godkänts av en auktoriserad elektriker.

Det är den jag menar. Nu kan inte jag så mycket om sådant här. Men jag får i alla fall känslan av att Audi försöker göra någonting bra här.
Har också läst att dom testar V2H med E-tron.
Tror att Audi seriöst försöker på riktigt med sin elbilssatsning.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.