av elbilist mati » 20 jan 2021 21:25
Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14