Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 21 jan 2021 09:47

mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.

Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 21 jan 2021 10:01

Off Grid Byggaren skrev:När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.

Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!

Vet inte om det fungerar så. Det kanske blir bara värre när man stressar ett trött batteri med en massa effekt. Bortsett från att det inte finns någon Ionity som jag passerar. Mariestad är åt fel håll och jag åker ju inte upp dit bara för att ladda. Batteriet skulle ändå aldrig hinna bli varmt.
Jag är mer inne på att ladda långsamt upp till 100% igen. Just nu är den på 50% med en uppskattad räckvidd på 166 km, alltså 33 mil vid fulladdat. Det låter lite mer rimligt med den förbrukningen jag haft. Extrapolerat skulle det motsvara 82,6 kWh tillgängligt. Och det är ju precis det man ska förvänta sig.

Update: Jag har laddat till 70% nu. Mer än så vill jag inte ladda nu eftersom jag inte kommer använda bilen förrän fredag nästa vecka, och då ska jag åka ner till Go:tegorg igen. Hursomhelst så är bilen fortfarande inne på en maximal räckvidd runt 33 mil. Extrapolerat tillgänglig maximal kapacitet ~82kWh. Lite oklart eftersom jag inte riktigt vet vilken förbrukning den beräknade räckvidden beräknas på. Men jag antar att det är min förbrukning från igår. Det kanske var falskt larm och allting hade sin orsak i ett fullständigt okalibrerat batteri. Då vet man i alla fall att det är en bra idé att tömma batteriet helt och hållet någon gång ibland.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12431
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 22 jan 2021 07:48

mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 22 jan 2021 08:40

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?



Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 22 jan 2021 09:55

MWall skrev:Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe. ;)

Vadå, hur menar du nu? Var nånstans tycker du att jag ser extrema degraderingar på mina elbilar? Att min Model S90D hade tappat en massa kapacitet efter ganska kort tid är väl inget konstigt med tanke på att 90-batteriet är erkänt kasst.
E-Golfen har fortfarande samma räckvidd efter 6000 mil och tre år, den har inte tappat någonting alls såvitt jag kan se. Och jag har aldrig sagt nånting annat heller.

Nu verkar ju e-tron ha besinnat sig som det ser ut nu. Jag ska testa nästa vecka igen. Blir spännande om det blir samma beteende igen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12431
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav macky » 22 jan 2021 11:54

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?


Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
macky
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 22 jan 2021 20:47

macky skrev:Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.

Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12431
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 23 jan 2021 12:34

Macki skrev:Om du lämnar in bilen så fråga verkstaden om du kan få den uppdateringen, om de ens känner till den? Om det ens är en uppdatering? :?:
Sen är det ju absolut läge med vinterdäck :D

La upp en film igår på när den kör själv i 5 minuter, lite långtråkig att kolla på men bilen gör ett bra jobb iallafall.

Som sagt hade varit intressant och höra andra med etron som nyligen varit inne på service om deras bilar fungerar på samma sätt

https://youtu.be/KLrWay2iRfw


Är detta en uppdatering och vad heter den isåfalll?
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1091
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 23 jan 2021 16:54

macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)

Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.


Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?


Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.

Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 23 jan 2021 17:00

mati skrev:
macky skrev:Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.

Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dd88, Ohmgren, sjohunden, Snigeln och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.