Sida 231 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 23 jan 2021 17:17
av macky
Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
Stämmer, ska nog upp på bärgare med flak.
OBD11 är som en konsumentversion av det verktyg verkstaden använder. Går att läsa felkoder, koda om saker samt kolla lite mer batteriinfo som temp mm. Kopplar upp mot app i telefonen efter inkoppling i bilen. Kodning ska man vara lite försiktig med. Såg ngn norrman i somras som fått till trailer assist på sin e-tron. Dvs att bilen håller släpet i vald vinkel. Kag testade och fastnade 3/4 in och backade alla ändringar. Då funkade inte längre assistanssystemen. Vet dock en firma som jobbar med att eftermontera originalgrejer på audi/porsche och fick hjälp. Krävde uppkoppling mot audis servrar för att återställa. Så nu ligger jag lågt. ;). Frågade honom vad audi hade tagit. Svaret var initial felsökning x-tusen och om man hade tur som fick en bra tekniker hittat fel. Annars oklart.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 jan 2021 17:22
av macky
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)
Jag vet faktiskt inte. Hade väl tänkt att bufferten äts upp. Det skulle ju minska risken för audi att kunderna kommer under nivån för batterigarantin. Borde ju isf märkas på hastigheten på dc-laddning uppåt 100%. Är väl delvis den stora toppbufferten som gör att laddningen är så snabb hela vägen till 100.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 jan 2021 19:02
av mikebike
Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Kolla manualen. Min Tesla får bogseras max 5 km/tim max 50 meter eller nåt. D.v.s. till en bärgningsbil som kan ta bilen på flaket. Om jag fattat rätt så är den bakre motorn permanentmagnetiserad och går som generator även utan magnetiseringsström.
Därmed inte sagt att alla elbilar fungerar på samma sätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 jan 2021 09:30
av martinot
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).

Re: Audi e-tron

Postat: 24 jan 2021 11:18
av martinot
Robertrimmevik skrev:
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)
:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)

Re: Audi e-tron

Postat: 24 jan 2021 13:15
av mati
martinot skrev:
Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
Jo, det gjorde jag. Hade värmaren på i över en timme innan avfärd. Och då estimerade den en räckvidd runt 33 mil. Allt i sin ordning alltså.. Men sen stannade jag 2-3 timmar hos min kund i Mölndal och startade därifrån utan att förvärma (såklart). Det var då bilen började tappa räckvidd. Det kan bero på att BMS:en plötsligt upptäckte att det fanns mindre kräm kvar i batteriet än vad den hade trott i början. Eller så blev batteriet allt kallare och tappade kapacitet på grund av det. Och i takt med att räckvidden sjönk så körde jag allt långsammare. Men det gör ju att batteriet kanske blev ännu kallare. En ond cirkel kanske.
Samtidigt så kom ju den ursprungliga räckvidden tydligen tillbaka bara genom att jag laddade batteriet hemma. Det talar emot den teorin.
Nu ska jag åka samma sträcka ytterligare två gånger nästa vecka (spännande, först kör man inte en meter på flera månader och sen plötsligt närmare 100 mil på en vecka). Det blir spännande om bilen klarar sträckan nu eller om jag måste slöladda hos McDonalds i Alingsås. Jag tänker inte köra slut på batteriet igen.
Det var faktiskt en stor fördel med Teslan. Det spelade ingen roll hur långt den kom. Jag kunde alltid toppa hos SUC i Jung utan att förlora tid. E-tron måste klara sig hela vägen utan tillgång till vettiga laddmöjligheter. Och tyvärr finns ingen AC laddning hos min kund heller.
Vi får se, det ser ut att bli ett såntdär trevligt evighetsuppdrag hos min kund. Visar det sig att jag regelbundet måste köra till Mölndal nu så blir det kanske intressant med en Tesla igen i framtiden. SC ligger bara ett stenkast därifrån. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 24 jan 2021 22:21
av Martin E-tron
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 09:20
av Robertrimmevik
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Händer kanske 1 gång på 30. Vilket är dåligt men så pass lite så det inte stör. Men då har jag bilen nästan alltid bra till.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 09:26
av mati
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Det händer mig rätt ofta, men jag tror att det beror på att bilen används så sällan. Den verkar gå i någon form av koma-läge efter någon vecka eller så, och då är det inte längre möjligt att väcka den med appen. Men så fort jag kör en sväng så fungerar appen igen.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 09:55
av macky
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka

Hände en gång häromdagen men det var första på mer än en månad och jag använder den varje dag ofta flera gånger. Brukar lösas efter att man öpnnat dörren och testar igen. För ett år sen kunde den ju ligga nere i flera dagar och funkade periodvis sporadiskt.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 10:34
av Martin E-tron
Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 11:16
av Robertrimmevik
Martin E-tron skrev:
Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Skulle inte se det som ett I-landsproblem om jag skulle typ jobba tre trappor upp och sedan ha runt 500m till parkeringen. Utan då skulle det nog kunna sluta med bilbyte. Skulle bli sjukt less på att skrapa rutor och köra kall bil. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 11:21
av Martin E-tron
o nu får ja ingen kontakt igen.... Vafan....

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 11:21
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)
:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)
Ingen aning vad förbrukningen var i de farterna men batteriet var ju i alla fall varmkört inför laddning. ;)
Och vann gjorde jag. I alla fall i den bemärkelsen att jag låg först när vi skiljdes åt. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 11:25
av Robertrimmevik
Martin E-tron skrev:
o nu får ja ingen kontakt igen.... Vafan....
Är det bara kontakt med bilen som är problemet eller har du kvar alla de andra problemen(systemfel och dylikt) i appen som man hade innan uppdateringen.
Du kanske ska åka in till verkstaden och få den uppdaterad igen.

Nu är jag långt ifrån nån datasnubbe men jag har haft nog många mobiltelefoner och datorer för att se ett mönster i att de alltid blir sämre över tid.
Och i och med att det blir bara mer och mer data och elektronik i bilen så kommer vi nog få se mycket av dessa problem i framtiden. Tesla verkar ju dock hantera det här föredömligt.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 13:18
av Martin E-tron
Det har fungerat till 100 % efter den stora uppdateringen i Augusti -2020 men nu har nått hänt igen..

Jag ser i appen att den laddar och ser när de är klar samt procent m.m men själva kontakten med bilen snurrar bara?

Får i värsta fall kolla med Audi, som sagt, ett I-landsproblem men vafan, ja vill värma bilen innan ja går ut, its my right ! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 13:22
av Robertrimmevik
Martin E-tron skrev:
Det har fungerat till 100 % efter den stora uppdateringen i Augusti -2020 men nu har nått hänt igen..

Jag ser i appen att den laddar och ser när de är klar samt procent m.m men själva kontakten med bilen snurrar bara?

Får i värsta fall kolla med Audi, som sagt, ett I-landsproblem men vafan, ja vill värma bilen innan ja går ut, its my right ! :)
Inte helt fel att kyla den heller när det är +30. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 16:52
av martinot
Robertrimmevik skrev:
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Händer kanske 1 gång på 30. Vilket är dåligt men så pass lite så det inte stör. Men då har jag bilen nästan alltid bra till.
mati skrev:
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Det händer mig rätt ofta, men jag tror att det beror på att bilen används så sällan. Den verkar gå i någon form av koma-läge efter någon vecka eller så, och då är det inte längre möjligt att väcka den med appen. Men så fort jag kör en sväng så fungerar appen igen.
Martin E-tron skrev:
Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Tror inte det är unikt för endast e-tron. Samma sak händer även med Tesla ibland (och andra bilmärken).

Vi hade ett tag återkommande problem med det på vår M3:a förra vintern. Grymt irriterande när det är kyligt ute och man vid hemfärd vid dagens slut vill kunna komma till en varm bil som står i kallgarage långt bort (fick dra in supporten, som tom. fick ta in utvecklare som remoteloggade vår bil från Kalifornien för att få löst det).

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 22:54
av Johan B
Tänkte att jag kunde dela med mig av trippen Lomma-Sälen med en E-Tron 50.

Gick helt enligt plan och var faktiskt inga problem, stopp i Värnamo, Mariestad, Karlstad och sedan Malung. Risken med Malung var ju känd och visst på vägen upp fick vi vänta ca 30 min på att ladda, behövde själv bara ladda 10 min för att ha lite marginal. Hade nog klarat sig men ville inte chansa på att komma fram med 1-2%...
Vid hemfärd inga köer så gick ännu smidigare.

Bilen var oftast färdigladdad innan vi hade hunnit äta, toalett besök osv. Två vuxna och två barn. E-tron laddar verkligen snabbt till 100%, fick ganska snabbt max fart kring 125kw som höll kvar till drygt 70%

Bilen ganska fullpackad med en snittförbrukning på 27 respektive 28, helt ok enligt mig! Dock bra väglag i princip hela vägen, snitt temp 0 skulle jag gissa på. Startat med 100% och varm bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 jan 2021 23:42
av Robertrimmevik
Johan B skrev:
Tänkte att jag kunde dela med mig av trippen Lomma-Sälen med en E-Tron 50.

Gick helt enligt plan och var faktiskt inga problem, stopp i Värnamo, Mariestad, Karlstad och sedan Malung. Risken med Malung var ju känd och visst på vägen upp fick vi vänta ca 30 min på att ladda, behövde själv bara ladda 10 min för att ha lite marginal. Hade nog klarat sig men ville inte chansa på att komma fram med 1-2%...
Vid hemfärd inga köer så gick ännu smidigare.

Bilen var oftast färdigladdad innan vi hade hunnit äta, toalett besök osv. Två vuxna och två barn. E-tron laddar verkligen snabbt till 100%, fick ganska snabbt max fart kring 125kw som höll kvar till drygt 70%

Bilen ganska fullpackad med en snittförbrukning på 27 respektive 28, helt ok enligt mig! Dock bra väglag i princip hela vägen, snitt temp 0 skulle jag gissa på. Startat med 100% och varm bil.
Vad låg du på för hastighet?

Re: Audi e-tron

Postat: 26 jan 2021 14:51
av mati
Nu har jag kört exakt samma sträcka på 30,6 mil igen. Och bilen visade exakt samma beteende. Vid 50% SoC såg det fortfarande bra ut. Men sen föll kvarvarande räckvidd snabbare och snabbare. Under 25% SoC tappade jag ungefär 2km per körd kilometer. Tack och lov var vädret bättre idag vilket gjorde att förbrukningen blev något lägre än förra gången. Anlände hemma med 25 km räckvidd kvar i batteriet. 77kWh tillgänglig kapacitet om man får tro bilens siffror. Det är ju nåt som är skumt alltså. Var är resten av kapaciteten?
Jag märkte också att bilen har noll regen när man laddar till 100%. Jag måste komma ner till ~90% för att få någorlunda användbar regen. Så var det absolut inte förr. Då regenererade den hyfsat kraftigt även vid fulladdat batteri. Jag är rädd att nånting inte stämmer. Dags att boka servicetid är det ändå snart.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 jan 2021 18:59
av Bjelke
Ja lite skumt verkar det allt...

Re: Audi e-tron

Postat: 26 jan 2021 22:22
av Johan B
Snittfart 88km/h, ca 120 på motorväg sedan varierande hastighet på landsvägarna.

Hade tydligen bara 2,5bar i däcken så ökade till 3,1 innan vi körde. Vet ej hur mycket det påverkar, men kändes bra att göra det i alla fall.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 jan 2021 11:45
av Martin E-tron
Okay, nu ledsnar jag, appen fungerar inte o det e jävligt kallt ute..

Kan man reseta bilen såsom Tesla?

Om ja ringer Audi kommer ja inte få hjälp, "nä men kom in med bilen,,"

Nej tack

Re: Audi e-tron

Postat: 27 jan 2021 12:55
av Nilp
Martin E-tron skrev:
Okay, nu ledsnar jag, appen fungerar inte o det e jävligt kallt ute..

Kan man reseta bilen såsom Tesla?

Om ja ringer Audi kommer ja inte få hjälp, "nä men kom in med bilen,,"

Nej tack
Jag har använt appen för att komma åt bilen (förvärma) flitigt de senaste dagarna inga problem för mig. Funkar bättre och snabbare än någonsin skulle jag vilja påstå.

MAn kan reseta Buetooth, wifi etc under inställningar (minns inte exakt path). MMI kan du starta om genom att hålla nere volymknappen 10 sek, du märker när det startar om. :)