Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 21 feb 2021 13:26

Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning

Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.

Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.


+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 1089
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 21 feb 2021 15:50

Legato skrev:
mati skrev:
martinot skrev:Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.

Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.


Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...


Stämmer nog som Fredrik var inne på att Honda varit smarta att utnyttja luftflödet som går över sidokamerorna.

Du har säkert bättre koll som kör bilen, men jag har sett videor på YT där iaf. ett par Honda-ägare varit supernöjda med sidospegelkamerorna, men lite mindre nöjda med backspegelkameran som de klagat lite på.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 21 feb 2021 16:03

Off Grid Byggaren skrev:
Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning

Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.

Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.


+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.


Att folk klagar på nymodigheter är nog en kombination av att de första versionerna av ny teknik kanske inte alltid gjorts perfekt från start, men en annan del är nog även att vi användare är invanda och konservativa i hur saker skall vara.

Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Kan tänka mig att det är samma sak som ni utan backspeglar gått igenom. Lite ovant första veckorna, men sedan reflekterar man inte ens över det.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Erxon » 21 feb 2021 16:43

martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.


Precis som med en Mini från 1959, eller...

mini..jpg
Erxon
elbilist
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 17 jun 2018 21:00

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 21 feb 2021 18:59

Erxon skrev:
martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.


Precis som med en Mini från 1959, eller...

mini..jpg


Exakt så! :D

En Mini-förare är troligen direkt hemma i en M3, och behöver nog inga tillvänjningsveckor som vi andra. :)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MWall » 21 feb 2021 19:14

Erxon skrev:
martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.


Precis som med en Mini från 1959, eller...

mini..jpg


Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inläggav Fredrik j » 21 feb 2021 19:25

MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.


Precis som med en Mini från 1959, eller...

mini..jpg


Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.


Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Fredrik j
 
Inlägg: 4403
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 21 feb 2021 19:54

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.


Precis som med en Mini från 1959, eller...

mini..jpg


Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.


Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.


Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Esterox » 21 feb 2021 20:18

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.


Precis som med en Mini från 1959, eller...

mini..jpg


Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.


Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.


Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D


Har inte tänkt på det tidigare men stämmer väldigt bra med referensen om Mini.

Mini-ägare är också väldigt märkestrogna och älskar sina bilar fullt ut. Går att möta många speciella människor som kör mini. Älskar dock att mecka med dom :) bilarna såklart, inte människorna.
Esterox
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Audi e-tron

Inläggav wheels » 22 feb 2021 13:43

Älskar dock att mecka med dom

Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
wheels
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: CrazyGang, Dodde, Edward123, Jerka, LarsA, martinot, McFace, Ruthen och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.