Sida 263 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 09:38
av MWall
Ghia64 skrev:
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 10:37
av Nect
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?

Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 10:52
av MWall
Nect skrev:
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Hur många här inne kör en 55:a med orginal 22" hjul?
Har kollat in en S-Line som har just dessa, men bara provkört med 21" hjul.
Jag upplevde bilen som väldigt tyst och komfortabel med 21", så frågan är väl hur mycket skada de sista 25.4mm gör... :D
Såg någon på FB som postade en bil över förbrukningen med 22" där han kört motorväg 9 av totalt 10 mil (farthållare på 120 km/h) och haft en snitthastighet på 100 km/h. Då hade bilen dragit 30,2 kWh/100 km. Sidvind och 13-15 grader.

Alla har olika behov av räckvidd osv men för mig är det där inte riktigt ok. Är groteskt högt och ändå körde han inte särskilt fort. Tror min Model S med 21" hade fixat det där på max 23 kWh/100 km.
Fast det är två helt olika bilar, vad hade en Model X dragit under samma förutsättningar?

Men jag håller med att över 3 kWh/100 km är för mycket, men det är nog svårt att komma så väldigt mycket lägre med en sån stor och tung bil med 22”. :)
Ja jag vet inte. Många verkar tycka det är nåt slags magi över en högbyggd SUV och att det är "något helt annat". Det är det inte. Det är bara dumt och de fyller exakt samma funktioner. Skillnaden är bara kosmetisk och känslomässig. En Model S är större (7 cm längre och 3 cm bredare iaf. Däremot 17 cm lägre.) och har större bagage än en E-Tron (inkl frunk så är det 894 vs 660 liter till Teslans fördel).

Model X är storleken större än en E-Tron (15 cm längre, 7 cm bredare, 7 cm högre) och drar säkert mer. Jag skulle inte köpa en sån heller. Intresserar mig inte det minsta. Men den har åtminstone ett utbyggt laddnätverk.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 12:12
av Ghia64
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 12:21
av MWall
Ghia64 skrev:
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....

Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 12:58
av Nect
Det var faktiskt en av anledningarna till att jag själv beställde en e-tron 55. Fick ett sådant bra pris att jag inte kunna säga nej... och att nya S/X inte kommer först i slutet av året (om ens det?)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 14:31
av Ghia64
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....

Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 15:56
av MWall
Ghia64 skrev:
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....

Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.
Har räknat lite och ekonomiskt går det i princip på ett ut att behålla Teslan i ytterligare 2 år (räknar med ca 75' om året i värdeminskning och att den är värd ~600' i inbyte nu) och att ta en E-Tron 55 på operationell leasing i 24 mån. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Det enda som skiljer är att en ev Europatripp blir knepigare och dyrare med Audin. Har ju fri SuC på min Tesla. Med Audin kostar det 199:-/mån plus ~10 kronor milen? Kör man då 600 mil så blir det 6000 spänn. Plus 2400 i avgift.

Å andra sidan slipper jag köra Tesla utan garanti... Det kan nog bli lika dyrt. :D

Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 16:42
av AwesomePossum
MWall skrev:
Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
Att förlita sig enbart på Ionity är, som du skriver, läskigt. I kombination med andra laddnätverk funkar det ganska bra, åtminstone längst västkusten och Skåne där mina resor oftast går.

Circle K har öppnat upp ett par laddstationer i/nära större städer. InCharge verkar ha vaknat till liv igen börjat inviga (nya) laddstationer med 175-kW-laddare utanför storstadsområden. Mer (f.d. Grön Kontakt) har gjort intåg i Sverige och köpt upp Bee så expansionen får sannolikt en ny skjuts. OKQ8 räknar jag inte med förrän om nått år.

Jag ser det som positivt att Ionity får lite konkurrens och tillverkarnas, framför allt VAG-koncernens, ladd-abonnemang ses över. Just nu är brytpunkten för Audis Transit-abonnemang ca. 100 kWh per månad. Snart finns det nog med alternativ så det inte är lönt att binda upp sig ytterligare ett år.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 17:32
av taliz
Ja förra helgen när jag körde Lomma-Stockholm t/r nyttjade jag incharge, circle k & bee(hade en gratisladdning). Inga problem, förutom att det enligt incharge-appen skulle vara en 175kw laddare i Värnamo. På laddaren stod det 120kw, men jag fick ca 60kw...

Men skulle förstås inte vilja förlita mig på dem om jag hade bråttom eller ofta körde långt.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 18:04
av macky
Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 18:48
av martinot
Kul! :D

Riktigt bra nyhet!

Vem är det som handhar dessa?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 18:59
av Nect
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
MWall skrev:
Ghia64 skrev:
Jag har kört Model S i två år, och provkört E-tron två ggr (21"). E-tron är ju galet tyst och komfortabel, vilket är det som gör att jag överväger bilen. Helt klart min referens när det gäller komfort. Räckvidden är helt klart inget vidare, men vårt körmönster gör att det inte blir jättestor skillnad om bilen klarar 10 mil till. Kör vi upp till Sälen får vi stanna och ladda oavsett vilken bil vi väljer, och den typen av resor rör det sig om en till två ggr per år. Så den dåliga räckvidden kan jag acceptera. Men jag känner inte att jag behöver 22"....

Ja, jag kan tänka mig en E-Tron också till rätt pris. Behöver inte heller några 22" (tycker de jag sett är ganska fula). Men nog hade jag föredragit en lågbyggd bil med samma räckvidd som Model S. Kollar man på fossil-SUV:ar så brukar de väl ha sämre komfort än motsvarande lågbyggda bil både vad gäller fjädringskomfort och ljud? Olika tillverkare har väl olika strategier men hos BMW så gör de SUV:arna ganska hårda i fjädringen för att behålla åtminstone lite dynamik i köregenskaperna. Annars blir det vingligt... Och kraftiga dämpare och stötdämpare innebär oftast att vibrationer fortplantar sig mer också. Så nog kan en elektrisk A6 bli ännu mer komfortabel än E-Tron?
Så kan det helt klart vara. Problemet är vär att det alternativet finns inte på marknaden? A6 är säkert 1 år bort, Model S håller inte måttet komfort/ljudmässigt (samt inget drag). Hade det funnits en lågbyggd variant skulle den helt klart varit aktuell.
Har räknat lite och ekonomiskt går det i princip på ett ut att behålla Teslan i ytterligare 2 år (räknar med ca 75' om året i värdeminskning och att den är värd ~600' i inbyte nu) och att ta en E-Tron 55 på operationell leasing i 24 mån. https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Det enda som skiljer är att en ev Europatripp blir knepigare och dyrare med Audin. Har ju fri SuC på min Tesla. Med Audin kostar det 199:-/mån plus ~10 kronor milen? Kör man då 600 mil så blir det 6000 spänn. Plus 2400 i avgift.

Å andra sidan slipper jag köra Tesla utan garanti... Det kan nog bli lika dyrt. :D

Det som är läskigast är ändå resor inom Sverige och det underdimensionerade Ionity-nätverket...
Blir väldigt spännande att se i sommar hur det ser ut på ionity med tanke på alla elbilar som säljs. Men får man vara lite positiv så kanske det innebär att fler aktörer bygger laddstationer när de ser att efterfrågan finns!

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 18:59
av taliz
macky skrev:
Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Bara 21kr/mil om man kör etron? ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 19:00
av Nect
taliz skrev:
macky skrev:
Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Bara 21kr/mil om man kör etron? ;)
Bara om sladden räcker till uttaget :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 19:21
av MWall
Jag tror jag har kommit på en bra lösning! :)

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.

Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. :) Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 19:35
av Nect
MWall skrev:
Jag tror jag har kommit på en bra lösning! :)

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.

Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. :) Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
Snacka om i-landsproblem :mrgreen:

Du kommer nog bli nöjd oavsett ditt val. Båda bilarna är fina :D

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 19:40
av MWall
Nect skrev:
MWall skrev:
Jag tror jag har kommit på en bra lösning! :)

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... e/93146792

Jag köper till så jag har 1500 eller 2000 mil per år och sen hyr vi en dieselkombi med fria mil under juli. Då kan jag ställa av Audin och slippa förmån för en månad. Jag slipper även ha Ionity-abonnemang för under resten av året snabbladdar jag i princip inte alls.

Eller så behåller vi Teslan och kör gratis på el. :) Jag vet faktiskt inte vad som är bäst. Men jag tror jag måste ta mig iväg och provköra en E-Tron ändå.
Snacka om i-landsproblem :mrgreen:

Du kommer nog bli nöjd oavsett ditt val. Båda bilarna är fina :D
Det är lite som när städarna kommer kl 08.00 nu när man jobbar hemma. Är drygt på riktigt. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 20:20
av macky
martinot skrev:
Kul! :D

Riktigt bra nyhet!

Vem är det som handhar dessa?
Eon

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 20:21
av macky
taliz skrev:
macky skrev:
Ja det händer ju en del med ”de andra” laddnätverken som man inte noterar. Ex 4 nya 300kW laddare i S-tälje.
Bara 21kr/mil om man kör etron? ;)
Japp, och 18-19kr/mil om man kör en ID4. Kanske finns ngt abonnemang att teckna.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 20:25
av Gustafsson
Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 20:56
av MWall
Gustafsson skrev:
Audis bilar kommer sannolikt inom kort att ha betydligt bättre räckvidd. Jag skulle inte köpa etron nu. Hoppas att nya S/X är lika tyst som Audin dock. Kan absolut tänka mig annan elbil, men nu är det SuC som ger matchen till Tesla.
Nä köpa går inte såklart. Men operationell leasing är riskfri restvärdesmässigt. Jag behöver bara räckvidd på sommaren och då kan man i regel hyra en bil väldigt fördelaktigt.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 20:58
av taliz
Är ju inte länge till PPE-bilarna kommer nu.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 22:09
av martinot
macky skrev:
martinot skrev:
Kul! :D

Riktigt bra nyhet!

Vem är det som handhar dessa?
Eon
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.

Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet! :)

Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!

En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO? :lol:

Hur tänkte de där? :shock:

Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2021 22:28
av Zalman3
martinot skrev:
macky skrev:
martinot skrev:
Kul! :D

Riktigt bra nyhet!

Vem är det som handhar dessa?
Eon
Är ändå imponerad att de nu satsar på 300kW-laddare. Mycket positivt för en marknaden som i de regionerna, 250-350kW, varit förbehållna SuC och Ionity.

Tycker detta är en stor dag för elbilsladdning i Sverige, och en stor bra nyhet! :)

Både SuC och Ionity behöver verkligen konkurrens. Inte en dag för tidigt!

En sak som jag dock är lite frågande till (mitt i allt detta vettiga och positiva); 300kW CHAdeMO? :lol:

Hur tänkte de där? :shock:

Vilka kunder kan utnyttja det, eller är det något på bilmarknaden som jag missat helt?
Har Eon 300kW, 400V laddare?
Eller är det 800V?